• Trulsa79

Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?

Vi hoppas på att bjuda på all alkohol på festen, men har ändå skrivit i infobladet att det är bar till självkostnadspris, utifall utgifterna springer iväg. Vi tänker då att vi har möjligheten att "överraska" med en öppen bar om vi anser att budgeten tillåter.

Har nu läst runt här och undrar nu om ni tycker att en bar till självkostnadspris är lika hemskt som kuvertavgift för isåfall får vi ju se till att inte utgifterna springer iväg på annat utan verkligen prioritera gratis alkohol hela kvällen.

Under middagen bjuder vi givetvis vilket som.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 14:47
    Tack för alla svar. Inbjudan är redan skickad så det kommer stå att det är bar till självkostnadspris. Sen få vi se hur det kommer att bli på själva dagen.

Antingen blir det betalbar eller att man får ett visst antal drikbiljetter eller så blir det helt öppen bar hela kvällen.

Vi hoppas att det ska bli öppen bar.

• Svar på tråden Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?
  • EmmaCaroline

ABSOLUT INTE!!!

vi hade bar till självkostnadspris och det var ingen som rynkade på näsan åt det. Dock blev den öppen på slutet...

• passionsblomman

Jag har varit på fler bröllop med viss kostnad för baren än fri bar, så i min värld är det inte ett dugg konstigt. Har aldrig hörtngn kommentera det heller, utanför detta forum.

• didis

Många här på BT tycker betalbar är helt ok så det är säkert inte så ovanligt.

Jag har aldrig varit på någon fest där man har betalat för sig, varken för maten eller drycken så för mig är det otänkbart.

Det betyder inte att ni inte skall ha betalbar, om det känns ok för er så är det antagligen ok för era gäster också, de kanske är mer vana vid betalbar än vad våra släktingar och vänner är.

Så gå efter magkänslan är mitt råd.

• MolsonCanadian

Jösses. Kan det verkligen vara en het potatis..?

Det finns ju flera skäl till att man inte har fri bar. T ex som vi, som inte vill att det ska bli en fyllefest. Gästerna får klara sig med vin till middagen. Det sägs ju att man kan ha roligt utan alkohol, men jag tycker att man kan vända på det och tänka på att man kan ha förbenat tråkigt med alkohol.

Så svaret på frågan är - nej, det är inte lika "hemskt som kuvertavgift".

• Sobeit

Jag tycker inte att det är fel.

Vi kommer själv att ha det av flera orsaker. Det tyngsta skälet är att vi inte vill ha en suparfest och människor är mindre benägna att lämna halvfulla glads överallt när de måste betala för dem. Ett annat aöternativ är att eftersom det finns barn med på middagen och visserligen har vi en barnvakt, men vissa människor behöver trots detta ngt som hindrar deras alkoholintag. Det blir litegranna som att ha skärp och hängslen.

• Hofsan
    MolsonCanadian skrev 2009-02-07 00:09:42 följande:
    Jösses. Kan det verkligen vara en het potatis..?Det finns ju flera skäl till att man inte har fri bar. T ex som vi, som inte vill att det ska bli en fyllefest. Gästerna får klara sig med vin till middagen. Det sägs ju att man kan ha roligt utan alkohol, men jag tycker att man kan vända på det och tänka på att man kan ha förbenat tråkigt med alkohol. Så svaret på frågan är - nej, det är inte lika "hemskt som kuvertavgift".
    Det blir ingen fyllefest bara för att manhar fri bar.
    Har endast varit på bröllop med fri bar + mitt eget var med fri bar och såg inte ens någon som var toppad på något av bröllopen.
    Har man dans som de flesta brukar ha så hålle sig de flesta på dansgolvet och inte i baren. Det gick inte åt mycket sprit för oss trots den fria baren med en hel del olika sorter att välja mellan.
  • Hofsan
    Sobeit skrev 2009-02-07 00:11:17 följande:
    Jag tycker inte att det är fel.Vi kommer själv att ha det av flera orsaker. Det tyngsta skälet är att vi inte vill ha en suparfest och människor är mindre benägna att lämna halvfulla glads överallt när de måste betala för dem. Ett annat aöternativ är att eftersom det finns barn med på middagen och visserligen har vi en barnvakt, men vissa människor behöver trots detta ngt som hindrar deras alkoholintag. Det blir litegranna som att ha skärp och hängslen.
    Vi hade inte ett enda glas ståendes halvfullt på vårt bröllop trots fri bar. Alla dansade istället för att hänga i baren.
  • allehanda

Om man tycker att fri bar= fyllefset så undrar jag om man inte skall se över sin bekantskapskrest en smula.Hos oss så bjuder värden alltid oavsett fest och om någon skulle utmärka sig så gör den personen det oavsett kostnaden på spriten.

• Ore

Jag skulle inte ha några som helst problem med att det är självkostnadspris i baren senare på kvällen.

Däremot säger jag som Hofsan och allehanda: I min bekantskapskrets lämnar man inte halvfulla glas vare sig spriten är gratis eller inte... Inte heller dricker man mer än man tål bara för att det är gratis. Sedan kan det ju ändå hända att någon får litet för mycket alkohol i sig, men om så skulle hända tar man ju hand om den personen... (Kaffe, vatten, skjuts hem?) Det kan ju hända även om inte alkoholen är gratis

• kärleken förde oss samman

Vi kommer ha till självkostnadspris. Ser inget konstigt med det.

vad gör ni som har festen på en lokal/restaurang- står ni för all dricka där med?? Måste bli svindyrt.

Men allt beror väl på hur mycket man känner att man har råd att lägga på sitt bröllop. Vi har inte den ekonomin att vi kan bjuda på precis allt. Ingen som tycker det är ett dugg konstigt att man betalar ifall man vill ha mer än den dryck vi bjuder på fram tills middagen är över.
    Har varit på väldigt många bröllop och endast 1 var fri bar, då var vi inte så många gäster, resten var till självkostnadspris (typ bygdegårdar) eller fullt pris (restaurang/herrgård)

Man gör som man själv vill och känner

Svar på tråden Bar till självkostnadspris, lika hemskt som kuvertavgift?