• MyochErlend

hur blir man av med sötsuget ?????

..så sitter jag här med en choklad igen...

Jag har absolut inget behov av att banta, så detta handlar inte om det...
    Men jag vet att det är en ovana och jag äter mer choklad än vad som är bra för mig...

Är det ngn som har några bra tips på hur man stoppar sötsuget ???

..Alla tips är välkomna

• Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????
  • catarinaw

Jag bara älskar choklad!!! Särskilt Marabou mjölkchoklad, kan äta hur mycket som helst :)

Men nu måste det ta stopp, måste tänka på figuren och hälsan. Jag har börjat äta nötter, bara nötter som är osaltade osv. Och Läkerol funkar oxå. Kanske inte det bästa, men vad gör man inte ;)

Det där med att borsta tänderna ska jag nog prova, känns inte alls kul att stoppa i sig ngt när man är nyborstad i munnen.

• litetbröllop09

har inte läst igenom tråden men det är ju faktiskt så att man bygger upp ett sockerberoende!! är nog bara avgiftning som gäller om man verkligen vill rensa bort suget??

• MsomiMarie

Jag brukar borta tänderna tidigt på kvällen,då jag oftast bli sugen på kvällen. Och det funkar utmärkt för mig. Man vill som sagt inte stoppa i sig nåt sött efter det. Det smakar inte lika gott heller!

• MyochErlend
    litetbröllop09 skrev 2009-02-04 17:48:49 följande:
    har inte läst igenom tråden men det är ju faktiskt så att man bygger upp ett sockerberoende!! är nog bara avgiftning som gäller om man verkligen vill rensa bort suget??
    dvs då menar du att i ren viljekraft stå emot sötsuget??
    som avgiftning menar jag??
  • catarinaw

Man har ju testat att sluta många gånger, och det är ju värst de 2-3 första dagarna sen försvinner det. Tyvärr kommer fredagen och då blir man så himla sugen igen. Vet inte om det har med helgen att göra osv. Helst sjukt egentligen :)

• MyochErlend
    catarinaw skrev 2009-02-04 17:54:36 följande:
    Man har ju testat att sluta många gånger, och det är ju värst de 2-3 första dagarna sen försvinner det. Tyvärr kommer fredagen och då blir man så himla sugen igen. Vet inte om det har med helgen att göra osv. Helst sjukt egentligen :)
    tror det har med att göra att du lättare är diciplinerad i veckan och så kan du gå lite ifrån dina rutiner på helgerna..
    + att ska jag vara hemma och mysa en fredagskväll i soffan.. ja då ingår ngt sött ätbart
  • litetbröllop09
    MyochErlend skrev 2009-02-04 17:52:53 följande:
    dvs då menar du att i ren viljekraft stå emot sötsuget??som avgiftning menar jag??
    precis! håller man emot ett par dagar bara så brukar suget försvinna... iallefall på mig! men för tillfället har jag väl "råkat" gå in i kiosken bredvid jobbet o köpt lite godis både måndag tisdag o onsdag... så nu är det nog dax o skärpa till sig lite igen..?
  • 090208

Det ar en vana for mig helt enkelt. Har vaxt upp med det dar standiga tuggandet pa vad som helst. I tonaren var det varst, fanns det inget hemma fick det bli en sked sirap. Helt sjukt. Kunde leta igenom hela koket.

Jo, 2-3 dagar stammer. Men sen kommer satans helgen.

Har stallt in Nutellan i skapet och tuggar nu tuggummi istallet. DET funkar oxa bra. Inte bra for magen att tugga i tid och otid, men efter maten ar det ju bra for tanderna + att man inte far det dar efterratts-suget.

• MyochErlend

oj att det var så många som hade erfarenhet av detta ??!!
    ja då får vi stötta varandra...

• passionsblomman

Det är helt hemskt när man ska avsockra sig, som jag kallar det. Man vill bita någon i benet och banka skallen i väggen....

Jag slutade med förmiddagskaffe, för kaffe+godsak är min värsta fälla...
    Sedan såg jag till att äta var tredje timme och alltid halva tallriken grönsaker. Jag var mao mätt och hade jämnt blodsocker, vilket annars är fällan framför alla fällor i mitt liv. Jag kan hoppa över mål, och då är det kört sedan...

Att jag också satte minst en timme rask promenad/dag på min agenda, gjorde att jag minskade "tråkighetsätandet" framför tv och dessutom rörde jag ju på mig.

jag sov bättre, orkade mer, fick mkt bättre kondis, fick jättefin hy av all uteluft, fick mer gjort, värken i axlar och nacke försvann och jag gick ner 9 kg på 8 veckor....

...kan någon människa fatta varför jag efter en operation kom helt av mig, ramlade rakt tillbaka till min drog och gick upp alltihop igen på ett halvår???

jag ska börja om igen. OBS! Jag hade inga förbud!

Två lyxiga praliner till kaffet varje em, lördagsgodis och fredagsmys, minst en trerätters/vecka och då men både vin och efterrätt... ändå försvann bilringarna!

Så vill jag komma med en stilla notering: Jag vet att de flesta här är bra mkt yngre än jag.
    Då jag var mellan 20-30 var vikten inte ngt jag ens ägnade många tankar. Jag åt vad jag ville och var glad, smal och rätt nöjd.

SEDAN HÄNDER DET NÅGOT TJEJER!!! Detta är en varning! För det är en dramatisk skillnad helt plötsligt!
    Jag har inte börjat svulla, äter snarare bättre nu än då, ändå väger jag idag 25 kg mer än jag gjorde när jag var 28, dvs för tio år sedan! Så, försök få koll på sockersuget INNAN det leder till att ni får byta upp er flera storlekar på kläder, för et SUGER!!!

Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????