• MyochErlend

hur blir man av med sötsuget ?????

..så sitter jag här med en choklad igen...

Jag har absolut inget behov av att banta, så detta handlar inte om det...
    Men jag vet att det är en ovana och jag äter mer choklad än vad som är bra för mig...

Är det ngn som har några bra tips på hur man stoppar sötsuget ???

..Alla tips är välkomna

• Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????
  • MyochErlend
    MsomiMarie skrev 2009-02-04 16:46:27 följande:
    Sötsuget brukar försvinna om man lyckas kämpa emot i två veckor ungefär...Sedan tappar man det mesta av sötsuget. Det bästa mot sötsug är nog att hålla sig sysselsatt faktiskt. Inte sitta framför TV:n en massa. Ta en promenad,umgås med vänner,pyssla på med något. Oftast när jag blir sötsugen så är det när jag inte gör något,då vill man som äta. Ät frukt och grönt istället för snask. Då får du äta hur mkt som helst!
    ja tack :)
    ska skaffa mig ngn som kan h¨lla koll på mig och motivera mig...

Ok`! tack för alla goda råd
  • Kickis

För mig har det funkat. Bästa botemedlet när man blir riktigt sugen de första dagarna är att borsta tänderna. Då känner man sig fräsch i munnen och vill inte stoppa in nåt sött och onyttigt.

Efter 14 dagar är det nästan läskigt att äta något sött igen. Jag tog en bit av en delicatoboll och det smakade så sött att det gjorde ont på tungan - trodde först att kakan var dålig. Sen dess är det inte så svårt att hålla sig borta från godis men visst skriker det lite i chokladtarmen ibland.

• popcorn o dip

Hej!
    Om jag inte minns helt fel finns det hälsokosttabletter som minskar sötsuget.. Hmm..kan det varit kromtabletter? Är inte helt säker.. Du kan ju fråga personalen på en hälsokost butik så får du veta säkert och mer hjälp om hur du kan minska suget.
    Lycka till!

• Hemlig2009

Japp, det funkar på mig också. Tog inte ens två veckor. Jag kan inte ens om jag försöker bli sugen på godis. Känns lite konstigt men det är väldigt skönt!

• 090208

Borja roka istallet. Na gor for tusan inte det!

Jag ar sockerberoende har jag fatt hora. Inte kul. Abstinens far jag absolut. Blir rastlos och gratig. Kan inte kolla en film utan att jag klattrar pa vaggarna for att jag inte har nat att gnaga pa. Helt sjukt! Just nu sitter jag har och ater Nutella direkt ur burken. Gott!

Ar inte overviktig dock, puh... Min kompis som ar dietist sa att det ar ett mirakel att jag inte ar tjock.

Har provat krom men det gick inget vidare for mig. Ska forsoka med socker-detox! Har jag gjort forut ett tag, det har funkat. Och klarar man sig 14 dagar, sa kan man ju fortsatta.

Ska be min man att stotta/peppa.

• MyochErlend

ouffa... ja jag tror jag bnehöver den hjälp jag kan få...
    ska tilläggas att jag oftast äter bra mat ...
    och jag är ofta inte sugen på ngt annat godis... bara C.H.O.K.L.A.D

• SweetSun

Jag testade GI, och har fortsatt med det i 2 år nu! Den rivstarten man gör först, gör susen för suget!

Men man måste ju kämpa också, för socker är väldigt beroendeframkallande, och därför svårt att vänja sig av med.

Äter man väldigt mycket socker, kan man få svettningar, myrkrypningar och huvudvärk.

Men bara man kommer ur det så mår man toppen!

• Hemlig2009

Detsamma gällde för mig. Nope, vill inte ha choklad heller.

• Tooticki
    MyochErlend skrev 2009-02-04 17:14:41 följande:
    ouffa... ja jag tror jag bnehöver den hjälp jag kan få... ska tilläggas att jag oftast äter bra mat ...och jag är ofta inte sugen på ngt annat godis... bara C.H.O.K.L.A.D
    Det är det som gör mig mest frustrerad, att vi lagar och äter nyttig och varierad kost, vi är noga med mattider och att maten vi äter är bra. Trots det är jag så sötsugen! Det är ännu värre nu när jag har hemstudier hela terminen och bara är hemma hela dagarna. Om jag inte hade liiite självbevarelsedrift skulle jag kunna äta ett par kilo godis om dagen.
  • MsomiMarie

Jag har en jobbarkompis som var sockerberoende tidigare. Hon var tvungen att gå i terapi och till dietisten för att bli av med det. Hon kan aldrig äta godis av ngt slag! Hon är supersmal,har alltid varit,men det är tydligen riktigt illa om man är sockerberoende,som att vara alkoholist. Aldrig mera godis för henne.

Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????