• Lennar­ts Fru
    Äldre 1 Feb 15:15
    6781 visningar
    62 svar
    62
    6781

    inte redo för giftemål !?

    Iblnd kan jag bli ite fundersam över folks sätt att tänka ! De är väldigt många som skriker rakt ut och ifrågasätter folk som gifter sig ung. Dom är inte redo att binda sig så pass att dom gifter sig, men ändå är folk redo att skaffa barn när dom är 15-20 år. På vilket sätt är ett barn ett mindre ansvar eller en mindre grej än att gifta sig? Att gifta sig handlar om ett livslångt löfte och ett ansvar om trogenhet i kärleken. De handlar om kärleken mellan två personer.. Men de ansvaret är något man genom en skiljsmässa och lite papper faktiskt kan bryta om situationen kräver de. Men att bryta sig fri från ansvaret av ett barn kan man inte. Barn handlar om kärleken mellan tre personer och ett barn kräver livslångt ansvar. Jag menar inte alls att man ska se ett giftemål som en liten grej bara för att man kan skilja sig om så behövs för att man ska ju inte se skiljsmässan som en utväg på de sättet som de kanske låter i detta inlägg, jag har absolut inte de i åtanke när jag själv sa "ja" till giftemål. jag bara undrar hur i hela friden man kan känna sig redo för ett barn men inte för att binda sig vid en partner när ett barn kräver såå mycket mer !?

  • Svar på tråden inte redo för giftemål !?
  • sandra­ochmic­hael
    Äldre 1 Feb 15:17
    #1

    har aldrig hört nån säga det faktiskt, själv kommer jag vara 23 när jag gifter mig och fick mitt första barn vid 19 års ålder =)=)

  • Fjosok
    Äldre 1 Feb 15:23
    #2

    Jag hade en kollega som flyttade i sär från sin sambo efter 10 år och då hade dom bott i gemensamt hus i sju år och hade tre ungar. Hennes första komnentar "tack och lov att vi inte han gifta oss".

    Eh? Tänkte jag

  • sandra­ochmic­hael
    Äldre 1 Feb 15:24
    #3

    eh? tänker jag med =)=)

  • Luucie
    Äldre 1 Feb 15:25
    #4

    Jag håller med dig i din undran och förstår precis hur du tänker.
    Jag undrar också över dessa som absolut inte vill gifta sig men barn, ja det kan vi skaffa?

    Jag säger inte att det är fel men...
    har aldrig riktigt fattat hur det hänger ihop...

  • Baby S
    Äldre 1 Feb 15:25
    #5

    Bra fråga ts. Jag har frågat detta själv och inte fått några förklaringar andra än att barn blir till av en olyckshändelse eller så är det för att de är så söta och gulliga.
    Ett äktenskap däremot är så himla farligt eftersom det är juridiskt bindande.

  • Lennar­ts Fru
    Äldre 1 Feb 15:26
    #6

    ja precis.. barn är helt okej, men giftemål är för bundet ? :S


    Luucie skrev 2009-02-01 15:25:11 följande:
    Jag håller med dig i din undran och förstår precis hur du tänker.Jag undrar också över dessa som absolut inte vill gifta sig men barn, ja det kan vi skaffa?Jag säger inte att det är fel men...har aldrig riktigt fattat hur det hänger ihop...
  • Lennar­ts Fru
    Äldre 1 Feb 15:26
    #7

    ja precis.. barn är helt okej, men giftemål är för bundet ? :S


    Luucie skrev 2009-02-01 15:25:11 följande:
    Jag håller med dig i din undran och förstår precis hur du tänker.Jag undrar också över dessa som absolut inte vill gifta sig men barn, ja det kan vi skaffa?Jag säger inte att det är fel men...har aldrig riktigt fattat hur det hänger ihop...
  • sandra­ochmic­hael
    Äldre 1 Feb 15:27
    #8

    jag har heller aldrig riktigt förstått "faran" med att gifta sig medans det är helt naturligt att skaffa barn =) visst jag fick barn innan eftersom jag inte gifter mig förens i juli, men vi har alltid velat iaf =)=) har bara inte haft råd förens nu =)=)

  • Baby S
    Äldre 1 Feb 15:27
    #9

    Jag anser, och detta blir jag ofta påhoppad för av någon anledning, att är man inte beredd att gifta sig med personen i fråga så ska man nog tänka sig noga för innan man skaffar barn med den. För då finns det anledninar som inte bör finnas i min värld om barn ska sättas till välrden.

  • Baby S
    Äldre 1 Feb 15:28
    #10

    Nu menar jag då par som verkligen uttryckligen inte vill gifta sig, men leva ihop och ha barn. Inte för att man inte haft råd att gifta sig ännu

Svar på tråden inte redo för giftemål !?