• Timba

Ikea-lakan som duk eller pappersduk?

Jag har köpt vinröda löpare som vi ska ha på borden men velar fram och tillbaks om vi ska ha IKEAS 15:- lakan (knoppa tror jag de heter) eller köpa duk på rulle, dvs pappersduk (vet att det finns med lite struktur som ska se ut som linne).

Någon som använt IKEAS lakan som duk? Var de tunna? Är rädd att det ska se "billigt" ut om ni förstår hur jag menar?

Någon som använt pappersduk på rulle?

Kanske ska tillägga att vi ska ha ett honörsbord och sedan öar med bord. Tyvärr är borden ej runda utan vi får sätta ihop två bord så att 6 st får plats. Således inte långa rader av duk som behövs.

Vore jätteglad för råd och tips hur ni andra gjort eller tänker göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 21:44
    Är även intressead av att höra om någon har erfarenhet av att färga IKEAS lakan? Har funderat på svagt beiga.

• Svar på tråden Ikea-lakan som duk eller pappersduk?
  • SochK

Vi ska ev ha tyg i "krossad sammet". Hittade det i en tygaffär, kostade 29:- metern. Skulle går på ca 450 kr till allt. Inte sååå farligt. Ser ju lyxigt ut med sammet oxå.

• Sobeit

Vi kommer att ha IKEA's 15 kr lakan på borden. Över det lägger vi IKEA's billiga spets Britt. Och på dessa två lägger vi en 22 cm bred löpare som är naturbeige och ger lite sidenkänsla. Jag tror att det blir kanon. Sedan 3 blockljus och vinröda rosenblad strödda runt dem på löparen.

• Snufflan

Ett tips till alla er som kommer använda lakan som dukar. En bordsskiva är ganska så hård men om man klär in skivorna i tunnt filttyg så blir det mindre ljud från alla glas och dylikt som ställs på borden sen så kommer även dukarna att ligga kvar på bordet utan risk att halka av.

• laris

precis så ska vi också göra!

Sobeit skrev 2009-02-16 18:52:07 följande:
    Vi kommer att ha IKEA's 15 kr lakan på borden. Över det lägger vi IKEA's billiga spets Britt. Och på dessa två lägger vi en 22 cm bred löpare som är naturbeige och ger lite sidenkänsla. Jag tror att det blir kanon. Sedan 3 blockljus och vinröda rosenblad strödda runt dem på löparen.
  • Lajsan

Har inte läst hela tråden, vi hade dessa lakan från IKEA och det funkade bra, lyste inte igenom på borden, sen hade vi en löpare över, bild finns i galleriet.

• Humlan66

Jag köpte knoppa lakan idag bara för att testa hur dem va och jag måste säga att dem är väldigt tunna :-s men lägga dem dubbelt går ju

• puma82

Håller med! Så vi skall ha fiberduk under, 4x10m 99.- på lantmännen. Som vi också skall klä festlokalen med, sett bilder på det någonstans och det var jätte fint och skirt.

Snufflan skrev 2009-02-18 16:37:53 följande:
    Ett tips till alla er som kommer använda lakan som dukar. En bordsskiva är ganska så hård men om man klär in skivorna i tunnt filttyg så blir det mindre ljud från alla glas och dylikt som ställs på borden sen så kommer även dukarna att ligga kvar på bordet utan risk att halka av.
  • Soon and very soon

vi tar vanliga gamla lakan o lägger under, tror jag iallafall. annars bli det dubbelt. Tyg går alltid åt någonstans...

• MissTiny

Jag har också funderat på att ha IKEA lakan som duk, men är lite rädd för att det ska vara genomskinligt. Men jag har hittat jätte billiga gardiner på IKEAs hemsida som man eventuellt skulle kunna ha över lakanet. De är rätt breda, men om man delar de på längden så får man ju 10 meter för 35kr. Jag har inte sett gardinerna själv, men det kan ju vara en idé. Vad tror ni? De heter Lill.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90111980

• Lajsan

Visst var lakanen tunna men det syntes inget igenom på borden så det gjorde inget, man har ju ändå massa saker över, löpare, blommor, porslin.

• emw
    MissTiny skrev 2009-02-18 20:55:33 följande:
    Jag har också funderat på att ha IKEA lakan som duk, men är lite rädd för att det ska vara genomskinligt. Men jag har hittat jätte billiga gardiner på IKEAs hemsida som man eventuellt skulle kunna ha över lakanet. De är rätt breda, men om man delar de på längden så får man ju 10 meter för 35kr. Jag har inte sett gardinerna själv, men det kan ju vara en idé. Vad tror ni? De heter Lill.www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90111980
    Vi har dessa som gardiner hemmma och de är som ett tätt nät kan man säga. Heeeel genomskinliga. Så jag tror inte att de passar så bra som duk.
  • marsros

Vi kör nog på lakan plus 7kr spetsen

• Sååå lurade

Ja, men det är inget roligt tyg att sy i. Drar sig lätt och blir bubbligt om man är ovan... Är väl en sak att fålla en gardin uppe eller nertill, men att sy flera meter längs med skulle göra mig galen...

Goaste skrev 2009-02-21 14:53:26 följande:
    Tror ni man kan göra löpare av detta tyg www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30139675
  • Oneesan
    Goaste skrev 2009-02-21 14:53:26 följande:
    Tror ni man kan göra löpare av detta tyg www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30139675
    Håller med sååå lurade, organza är ett helvete att sy i, ska du bara klippa är det väll överkomligt men det repar sig ganska lätt.
  • tonårsmorsa

Vill man använda organza så kan man lägga det i en sträng i mitten och bara "fluffa" till det lite. Blir jättefint när det inte ligger slätt.

Ett annat tips är att köpa färdiga panelgardiner och lägga som löpare i mitten.

(Och tack puma82, för tipset med fiberduk under.)

Svar på tråden Ikea-lakan som duk eller pappersduk?