• Timba

Ikea-lakan som duk eller pappersduk?

Jag har köpt vinröda löpare som vi ska ha på borden men velar fram och tillbaks om vi ska ha IKEAS 15:- lakan (knoppa tror jag de heter) eller köpa duk på rulle, dvs pappersduk (vet att det finns med lite struktur som ska se ut som linne).

Någon som använt IKEAS lakan som duk? Var de tunna? Är rädd att det ska se "billigt" ut om ni förstår hur jag menar?

Någon som använt pappersduk på rulle?

Kanske ska tillägga att vi ska ha ett honörsbord och sedan öar med bord. Tyvärr är borden ej runda utan vi får sätta ihop två bord så att 6 st får plats. Således inte långa rader av duk som behövs.

Vore jätteglad för råd och tips hur ni andra gjort eller tänker göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 21:44
    Är även intressead av att höra om någon har erfarenhet av att färga IKEAS lakan? Har funderat på svagt beiga.

• Svar på tråden Ikea-lakan som duk eller pappersduk?
  • RTBW

Vi ska ha precis samma upplägg som er,
    med småbord jag hade hoppats på att få plats 8st
    men har nog insett att det kanske blir trångt,
    ska provmäta borden senare i vår.

Hur som helst, vi har tänkt att ha lakanen från
    ikea men köpa någon billig pappersduk typ från Öb
    till att ha under.
    Vi har även tänkt ha dessa som stolsöverdrag,
    (lakanen alltså) men jag har inte bestämt om vi ska knta dom tjusigt
    eller om jag ska sy någon lätt variant.

• missdrak

Vi har tänkt samma tanke där ska också använda lakan som duk känns lite så där med papprulle tänk om man råkar riva sönder den.

• momi boki

jag har köpt dom och prov dukat me dom o ser jätte fint ut,, bild finns i mitt galleri, dessutom känns papper för mig snält och inte alls lyxig,,

• Timba

Tack för era svar! Visst är det svårt! Risk, som missdrak skriver, att man river sönder pappersduken fast en sådan känns enklare att kunna klippa till lagon storlek. Har kikat på ÖB:s och de ser riktigt fina ut. Starka liksom. Men ändå, det är ju papper...

RTBW, lät u som en idé att ha både och...

• Timba

momi boki skrev 2009-01-25 21:09:52 följande:

jag har köpt dom och prov dukat me dom o ser jätte fint ut,, bild finns i mitt galleri, dessutom känns papper för mig snält och inte alls lyxig,,
    Det var jättefint dukat , har varit inne i ditt galleri!

Vad var det för guldigt band du hade i mitten? Jättesnyggt verkligen! Sånt vill jag också ha
  • skogstrollet89

jag har också tänkt lakan från ikea eller pappersdukar på rulle, men det får nog bli lakan, hade pappersdukar på min dotter duk, med struktur men det såg allt ganska papprigt ut! Risk för att lakan kan se lite tråkigt ut tips på nån bra bords dekoration med lila och silver som färg tema?

• skogstrollet89

jag har också tänkt lakan från ikea eller pappersdukar på rulle, men det får nog bli lakan, hade pappersdukar på min dotter duk, med struktur men det såg allt ganska papprigt ut! Risk för att lakan kan se lite tråkigt ut tips på nån bra bords dekoration med lila och silver som färg tema?

• skogstrollet89

• smaragd prinsessa

Hej hej!

När vi gifte oss så hade vi IKEA-lakan och de blev hur bra som helst. Vi hade ett E-format bord med vita dukar (lakan) och olivgröna löpare som gick tvärs över bordet så på ett bord med 6 platser fanns det 3 gröna löpare. De lakanen vi köpte kostade ngt i stil med 15-20 kr och de var absolut inte genomskinliga när de väl låg på bordet. Vi hade bruna bord inunder men det var inga problem.

Hoppas det löser sig!
    Lycka till!

//Fru Sundberg

• Luucie

Provdukade igår med IKEAs knoppa på ett ljusbrunt träbord och det syns igenom, tyvärr. Men vi tänkte köra på dubbla "dukar". Det blir ändå billigare och så är de färdigsydda.

Även om ni inte väljer att dubbla så är enkla lakan snyggare än papper tycker jag.

Svar på tråden Ikea-lakan som duk eller pappersduk?