• Redan gift

När är det dags för syskon?

Hej!
    Jag har två frågor till er som redan har ett eller flera barn:
    1. Vilken åldersskillnad tycker ni är den bästa mellan två syskon?
    2. När berättar ni för det första barnet att han/hon ska få ett syskon? (Tänk på missfallsrisk, att t ex en släkting som redan vet försäger sig och barnet får höra på omvägar... osv).

Kul att få ta del av era åsikter och erfarenheter!

• Svar på tråden När är det dags för syskon?
  • Lollo 03

Hej!
    Intressant frågeställning tycker jag.
    Jag kan delge dig lite av mina erfarenheter....Vi har två barn en son på två år och tre månader och en pojk till på sju månader. Det tog tre år för oss innan det första barnet blev till så när det första barnet var ungefär ett halvår bestämde vi oss för att försöka igen. Den här gången tog det fem månader för mig att bli gravid. Det skiljer alltså bara drygt 1½ år mellan våra pojkar. Lustigt nog är vi ganska många kompisar som fått barn tätt samtidigt och de allra flesta av oss tycker att det är tufft mellan varven. Det är inte dubbelt så jobbigt med två barn utan snarare fyrdubbelt! ( min åsikt Min erfarenhet bland mina kompisar och mig själv är att det beror mycket på hur ens första barn är i sättet, samt hur det reagerar på att få syskon plus vad du får för barn nummer två som avgör hur du själv tycker att det är att plötsligt ha två. Frågan kommer ofta upp bland oss kompisar om den idealiska åldersskillnaden mellan syskon. Jag tror inte att det finns någon sådan, alla åldrar har sina för och nackdelar. Eftersom vår pojk var relativt liten när han fick syskon så förstod han nog inte att jag hade en bebis i magen, men givetvis pratade vi mycket med honom om det. Jag hoppas att jag inte låter för negativ med detta inlägg, det var inte min mening. Jag älskar mina barn över allt annat och det som jag och mina vänner hoppas på med att få tätt är att syskonen kan leka ihop relativt snart.
    Många kramar från en trött men glad småbarnsmamma

• Leli

Jag har två barn och jag har 13 år mellan dom Alltså, jag har en som blir 14 om ett par veckor och sen har jag som är 9 månader. Vi jobbar redan på ett syskon till, kan ju inte vänta i 13 år till :o)
    Men bästa åldersskillnaden...Hm, ingen aning faktiskt.

• Hestia

Jag har inga barn, men jag är 20 månader äldre än min lillebror, som i sin tur är 26 månader äldre än min lillasyster, och alla vi tre tycker att vi har en suveränt bra åldersskillnad!
    Jag skulle nog satsat på att få barn rätt så tätt om jag ville ha flera barn!

• Electric Lady

I min syskonkull är vi fyra, med fem år mellan varje. Det är lite väl långt tycker jag. Jag vill ha kort mellanrum mellan mina barn.

Ett argument ur föräldrarnas perspektiv kan vara att min mamma fick sitt första barn 1969 och det sista, jag, flyttade ut 2001.... puh!

• Nils

Jag har ett barn på ett år och ett barn på fyra år. Där skulle varit ett barn i mitten men han vände om.

• chemma

Vi har tre barn där det är 21 månader mellan varje barn. Kille 3 år, tjej 5 år och kille 7 år. Du som skrev att det var fyrdubbelt så jobbigt med två barn som med ett skulle prova tre barn :)

Personligen tycker jag att man ska försöka få alla barnen så tätt som möjligt. Barnen har mycket utbyte av varandra.

• Katarina II

Har själv inga barn men i vår omgivning är det ganska många som har barn med ca 2 års mellanrum. Jag tycker det verkar ganska tufft med tanke på att det äldsta barnet inte klarar så där vansinnigt mycket själv ännu.

Sen tror jag inte 2, 3 eller 4 år spelar så stor roll när det gäller om barnen får mycket ut av varandra. Vet många familjer där det är 4 år mellan syskonen som är mycket tajtare än familjer där det är 2 år mellan syskonen, så det är nog mycket individuellt. Tror det lutar åt 3+ för vår del, men först ska vi skaffa det första barnet och det är inte planerat än så vi hinner kanske ändra oss många gånger innan dess.

• Jennie med ie

Jag är ganska övertygad om att det inte finns någon generellt idealisk åldersskillnad mellan syskon. Och tur är väl det med tanke på hur många det är som inte kan få barn när de vill..... det finns nog för- och nackelar med allt.

Fördelen med att ha barnen tätt kan t ex vara att man har småbarnsåren "överstökade" snabbare eller att de har mer gemensamt pga nära ålder, medans en av nackdelarna kan vara att man inte hinner med alla barnen så mycket som man skulle önska, med flera blöjbarn t ex, flera barn som inte kan äta ordentligt själv, flera barn som inte "sköter sig själva" några längre stunder osv.

En fördel med att ha långt mellan barnen kan t ex vara att det äldre barnet är mer "självgående" när syskonet kommer och man får mer tid för det nya barnet, kanske även hjälp från storasyskonen.... medans det kanske kan vara en nackdel i o m att man drar ut på den tid då man har små barn eller hemmavarande barn över huvud taget eller att syskonen får mindre gemensamt.

Som sagt, för- och nackelar med allt, så det mesta blir nog hur bra som helst :0)

• Lollo 03

Chemma!
    I de familjer som jag känner till som har mer än två barn säger samtliga att det första och det andra barnet var den största omställningen, resten av barnaskaran surfar bara med!

• Señora A

Har läst någonstans att det första barnet mår bäst om det får hinna bli ca 3 år innan syskonet kommer. Då hinner barnet bli tillräckligt stort, hinner få vara liten. Mellan mig och min syster är det just 3 år. :) Vi har alltid lekt och bråkat och haft kul. Sedan var det en period då vi inte hade så stor glädje av varandra, när jag var i puberteten och hon fortfarande var liten. HOn ville leka och jag ville bara läsa och vara ifred. Nu är vi vuxna och ålderskillnaden märks såklart inte.

Min man och jag diskuterade i går hur vi vill göra och vi är ganska överens om att vi vill vänta några år mellan barnen. Jag är gravid nu och har en väldigt jobbig graviditet. Tänk om jag skulle haft en 1-åring att ta hand om också. Stackars mig! Stackars barn! ;) Sen vet man ju ALDRIG vad som händer.... :D

Svar på tråden När är det dags för syskon?