• Idur

Förslag och tips på romantisk men inte svindyr bröllopsresa!

Hejjag undrar om ngn har tips på en romantisk och äventyrsfull resa man kan göra på sin smekmånad utan att man ska bli rånad???

Mvh Ida

• Svar på tråden Förslag och tips på romantisk men inte svindyr bröllopsresa!
  • CeciliaA
    shakynose skrev 2009-01-19 19:30:22 följande:
    CeciliaA skrev 2009-01-16 10:44:54 följande:
    Du får nog specificera vad som inte är svindyrt, svindyrt för någon kan vara billigt för någon annan. Inom vilken intervall ska resan ligga på och vad ska ingå?Verkar som att definitionen av romantisk är lika skiftande Jag har svårt att tänka på en all-inclusive-resa som något romantiskt! Jag vill däremot slå ett slag för medvetet turistande och tipsar om denna sida för den som inte tänkt på hur våra semesterresor påverkar jorden och dess innevånare, och vad man kan göra för att undvika fällorna:www.tourismconcern.org.uk/index.phpSjälv tycker jag att Amsterdam (särskilt sett från cykel) är fantastiskt och jag har spenderat en del romantiska dagar med mannen där
    Var det riktat mot mig?? Jag har inte tipsat om någon allinclusive resa. Men du kanske bara menade att romantiskt för någon inte behöver vara det för någon annan?
  • shakynose
    CeciliaA skrev 2009-01-19 21:43:05 följande:
    Var det riktat mot mig?? Jag har inte tipsat om någon allinclusive resa. Men du kanske bara menade att romantiskt för någon inte behöver vara det för någon annan?
    Nej det var inte riktat "mot" någon öht.
  • Mrs D to be

Varför inte åka på en båtluffning? vet att det finns i grekland och turkiet. Har eof ingen aning om vad det kostar men vad romantiskt

• Plummis83

Även om ni kanske upplever Madeira som världens bästa upplevelse så gör inte alla det å TS frågade efter alla tips!!

CeciliaA skrev 2009-01-18 14:14:18 följande:
    Ojoj nej det där var en väldigt konstig och orättvis uppfattning om Madeira. Maten är den bästa vi har ätit av alla platser i världen som vi varit på och vi är väl beresta. Bil behöver man inte hyra, vill man se mer så kan man ta sig runt billigt med taxi. Det finns stränder även på Madeira, man behöver dock känna till dem för de ligger väl undangömda. Och alla 5 stjärniga hotell har fantastiska poolområden så man behöver inte sakna att bada i havet heller.
  • Nynaeve

Varför inte semestra i vårt eget vackra land? Vi förlovade oss under en vistelse på Korpens Öga i Jorm, efter en tur i underjorden! Det var fantastiskt.

www.korpensoga.com/

• Idur

Ja jag är intresserad av alla tips och råd så tipsa på!!!

Mvh Ida

• FruLjungberg

tkr all inclusive kan visst vara romantiskt. man behöver INTE eta restaurang var dag men vi ska äta på andra ställen ngn gång. ska ju vara där två veckor...

det blir vad man gör det till

• PennyJenny

Barcelona slår jag ett slag för.

Vi var där på bröllopsresa 07 och älskade staden. Det jag verkligen gillade var kombinationerna som staden bjöd på. Storstadsliv, badstrand, shopping, historia, grönytor, fantastiska byggnader, modern mat, traditionell, småstadskänsla, promenadsvstånd, tunnelbanan osv. Dessutom finns det ju massor att se utanför staden om man vill hyra bil och bege sig iväg någon dag på utflykt eller åka med någon arrangerad resa via turistbyrån.

Jag skulle nog dock inte rekommendera juli och augisti eftersom det är väldigt varmt då och i en stad är det inte så härligt. Vi hade 32 grader vissa dagar och då var det ju bara stranden som gällde, något annat gick liksom inte. Men i september kan jag tänka mig att det är toppen, lite svalar, fortfarande varmt i vattnet och inte mitt i turistsäsongen.

• Mrs D to be

min pappa bor i Barcelona och den staden är underbar. den har allt i och med den fina stranden i poublenou som du kommer till med tunelbanan. Och maten är FANTASTISK!!!!! om du ska åka dit kan jag tippsa om bra matställen

• MiaAnd

Det stora Blå skrev 2009-01-19 18:44:49 följande:

Läste i helgen att sydafrika är billigaste resmålet (billigare än t ex Thailand) typ 40 kr där motsvarar 100 kr i Sverige.Flyget dit kanske inte är så billigt men summan av kostnaderna blir lagom om ni bokar hotell själva.
    Sydafrika är nog jättefint, men har även hört att det är ett av de farligaste ställena i världen. Vill inte skrämma någon eller låta negativ, men det kanske kan vara bra att ha med i beräkningarna. Man vill ju inte att det ska hända tråkiga saker på ens bröllopsresa. Sen kan det naturligtvis hända saker överallt, men det är ju dumt att öka på oddsen...
  • CeciliaA

Min bror har varit väldigt mycket i Sydafrika då han jobbat där i perioder. Det är ett väldigt farligt land med väldigt hög kriminalitet, att bli rånad är nästan garanterat om man är där under längre tid och det finns även en hel del farliga djur ormar etc om man nu är rädd för sådant. (som jag) Men sydafrika är också ett av de vackraste länderna i världen, åka på safari och se the big five osv. Men jag tror man ska vara införstådd i det kriminella klimatet som råder, korrupt polis osv innan man åker annars kan man nog lätt känna sig väldigt obekväm om man kommer dit och bara tror att man ska vara med om häftiga naturupplevelser. Det är väldigt dyrt att åka till Sydafrika, det är billigt att leva där men du kommer förmodligen inte dit under 30.000:- (endast flyg) då det är långt bort.

Fråga gärna om du har frågor, har som sagt rätt bra koll på landet och en expert att fråga.

/Cecilia

• Idur

Tack för alla tips och råd... ydarfrika blir det nog inte då min fästman är från Zambia i afrika vill vi åka till ett annat resmål än sydafrika!

mvh Ida

• Idur

Vi har däremot funderat på Thailand men vet inte vart man ska åka, det finns så många ställen att välja på, ngn som har tips på det? Vi kommer åka tidigast september men kan också bli okt, nov, dec!!!

Mvh Ida

Svar på tråden Förslag och tips på romantisk men inte svindyr bröllopsresa!