• pixen

Samarbetsproblem - Möhippa!!

Vi är några stycken som planerar en möhippa för en kompis som ska gifta sig senare i vår men det funkar inte!! Vi kommer inte överens om priset eller det vi ska göra och nu verkar det skita sig totalt! Det är ett tag kvar, men det känns som att vi behöver börja komma överens på nån av punkterna i alla fall om det nu ska bli nån möhippa.

Nån mer som haft samarbetsproblem i möhippeplaneringen?

• Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!
  • Mörk Ängel

Jag vet ju inte alls hur detta fungerar. Men kan ni inte prata med hennes m2b? Så kanske han kan snacka vett i dem? Det är ju självklart en absolut sista lösning men samtidigt så kan den ju ändra något..

• Luucie
    PennyJenny skrev 2009-01-16 08:57:19 följande:
    Det är lätt att det drar iväg med pengarna vid en möhippa nu för tiden, för det har blivit en sådan hysteri kring att man ska göra så häfta grejer, ha en hel dag, få sådana upplevelser osv. Ofta glöms mitt i det här bort vad det handlar om, att fira att tjejen i fråga ska gifta sig. Har ni pratat något om vad ni tror hon vill ha av dagen? Hur hon kommer reagera när några av vännerna inte kan vara med hela saken?Om du ändå inte når fram till dem tycker jag ändå att du ska vara ärlig mot bruden varför. Säg som det är, du har helt enkelt inte råd, hur mycket du än vill,men att du är med på så mycket du kan, eller att du istället föreslår att ni två (eller alla ni som inte har råda att vara med) har en kul dag (som ryms inom din budget). Det kan ju vara att gå och simma tillsammans, nyttja bubbelpool på badhuset, gå och ta en drink på något flådigt ställe på vägen hem och sedan hemma äta middag. Där kan du ju överraska med något collage av bilder på er, göra en liten frågesport på något sätt som berör henne och blivande maken eller så. Jag tror att det är bättre att vara ärlig och säga som det är, man kan göra det utan att skylla på någon annan eller vara taskig mot de andra utan bara helt lugnt förklara att tyvärr har ni inte lyckats komma överens om ett upplägg som fungerade för alla och i det här fallet så har du tyvärr inte råd och att det inte handlar om att du inte älskar din vän eller att du är snål.
    Bruden ska inte blandas in i dessa diskussioner.

Det blir problem för att folk har olika ekonomiska förutsättningar, olika prioriteringar och olika önskemål.

Jag har annordnat massor av möhippor och tyvärr är det alltid svårt att göra alla nöjda. Därför har jag lärt mig att sätta brudens bästa främst och ja i vissa sammanhang har jag kört över folk och deras önskemål både vad det gäller aktiviteter och ekonomi.

Men det har oftast slutat med att jag själv stått med största notan på slutet.
    Fast jag bryr mig inte om det. Huvudsaken att det blir bra...och det är bara pengar. Jag har inget emot att äta havregryn en månad om det är det som krävs.
    Det mesta jag lagt ut är nog runt 4000...Och jag har inte tappat sikte på vad som är viktigt...bara gjort det viktiga lite bättre
  • PennyJenny
    Luucie skrev 2009-01-16 09:46:59 följande:
    Bruden ska inte blandas in i dessa diskussioner.
    Nej, inte under tiden, men förr eller senare lär det ju uppdags att man inte kan vara med, och att då istället för att hitta på en lam lögn så tycker jag det är bättre att säga om det är.

Personligen föredrar jag när folk är ärliga med mig och det hade inte varit annorlunda för att det hade varit min möhippa om det nu var så att folk inte kunde delta hela dagen. Jag vet hellre än att bakvägar få höra sanningen.
  • PennyJenny
    pixen skrev 2009-01-16 09:12:55 följande:
    Förresten, hur förklarade du/ni det för bruden? Att ni inte dök upp på hennes ursprungliga möhippa?
    Jag var kanske lite otydlig, jag har inte råkat ut för det själv, utan det var mer ett tips på hur du kunde säga.
  • pixen

Det är så vi har föreslagti det också, men det var inte fint eller roligt nog för de som bestämmer...

Nibla skrev 2009-01-16 09:17:42 följande:
    På min möhippa åt vi middag hemma hos min bästa kompis, det var hur trevligt som helst! Efter middagen sjöng vi singstar, drack drinkar och sen gick vi på krogen. Perfekt förfest!
  • pixen

Nej jag vill inte heller liksom blanda in henne då känns hela grejen förstörd på förhand. Men som PennyJenny säger så är det ju tråkgit om hon för höra det på bakvägar att vi inte kunde komma överens. jag funderar på att göra som nån skrev dvs prata med hennes m2b vad han tror hon helst vill.

Om de här tjejerna sätter brudens bästa främst så skulle de se till att alla som bruden vill ha med kunde var med hela dagen o kvällen.

Luucie skrev 2009-01-16 09:46:59 följande:
    Bruden ska inte blandas in i dessa diskussioner. Det blir problem för att folk har olika ekonomiska förutsättningar, olika prioriteringar och olika önskemål.Jag har annordnat massor av möhippor och tyvärr är det alltid svårt att göra alla nöjda. Därför har jag lärt mig att sätta brudens bästa främst och ja i vissa sammanhang har jag kört över folk och deras önskemål både vad det gäller aktiviteter och ekonomi.Men det har oftast slutat med att jag själv stått med största notan på slutet.Fast jag bryr mig inte om det. Huvudsaken att det blir bra...och det är bara pengar. Jag har inget emot att äta havregryn en månad om det är det som krävs.Det mesta jag lagt ut är nog runt 4000...Och jag har inte tappat sikte på vad som är viktigt...bara gjort det viktiga lite bättre
  • pixen

Okej, då fattar jag, jag läste lite slarvigt
    Men vet fortfarande inte hur man ska få fram det...

PennyJenny skrev 2009-01-16 10:07:10 följande:
    Jag var kanske lite otydlig, jag har inte råkat ut för det själv, utan det var mer ett tips på hur du kunde säga.
  • Luucie

Jag tycker nog att det bästa är, om man försöker hålla budget, att satsa på att bruden får göra de roliga sakerna. Det är ofta när man själv ska vara med och göra tex spa behandlingar, sminkningar, fallskärmshopp eller vad det än må vara som kostnaden drar iväg.

Och att man kombinerar billigt med dyrt.
    En middag hemma eller kanske i en gratis festlokal, många har tillgång till det som bor i hyreshus till exempel. Och ett spabesök...går man sen ut och festar på kvällen så behövs ju en pott till bruden men vad man spenderar på sig själv, ja det är ju upp till var och en.

• Cherryblossom

Ja, jisses. Jag begriper inte hur vissa människor tänker. Jag hade blivit jätteledsen om jag fick veta att någon inte var med på min hippa av ekonomiska skäl!

Och nog sjutton går det att göra "billiga" roliga hippor. Det man inte kan betala i dyra aktiviteter får man lägga på tid och fantasi i stället. På en hippa som jag anordnade kämpade vi jättehårt för att hitta bra, prisvärda aktiviteter vilket krävde MYCKET letande och planering, samt att vi höll mat- och dryckeskostnaderna nere genom att äta middag hemma (vi köpte dock billig indisk mat på restaurang som vi hämtade) Målet var: Personligt, trevligt, kul - TILLSAMMANS.

Argumentet är med andra ord - det viktigaste är att så många som möjligt kan vara med och att man har roligt tillsammans. Och som sagt, det behöver inte vara krångligt att äta hemma. Det går ju att beställa mat via catering/restaurang vilket blir betydligt billigare än att äta ute och man sparar ju multum på alkoholpriserna.

• pixen

Så tycker jag också, men kruxet med denna hippa är att det inte är aktiviterna som är dyra utan det som har dragit iväg pengamässigt är att vi ska äta på en restaurang där man tydligen måste beställa antingen 2- eller 3-rättersmeny och bara 2 rätter går på nära 300 kr per person EXKL. dricka! Och att vi kan beställa hem mat o liknande har vi föreslagit, vi har även hittat billigare restauranger i området med bra mat, men de vill inte ändra sig.

Luucie skrev 2009-01-16 10:48:29 följande:
    Jag tycker nog att det bästa är, om man försöker hålla budget, att satsa på att bruden får göra de roliga sakerna. Det är ofta när man själv ska vara med och göra tex spa behandlingar, sminkningar, fallskärmshopp eller vad det än må vara som kostnaden drar iväg.Och att man kombinerar billigt med dyrt.En middag hemma eller kanske i en gratis festlokal, många har tillgång till det som bor i hyreshus till exempel. Och ett spabesök...går man sen ut och festar på kvällen så behövs ju en pott till bruden men vad man spenderar på sig själv, ja det är ju upp till var och en.
Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!