• pixen

Samarbetsproblem - Möhippa!!

Vi är några stycken som planerar en möhippa för en kompis som ska gifta sig senare i vår men det funkar inte!! Vi kommer inte överens om priset eller det vi ska göra och nu verkar det skita sig totalt! Det är ett tag kvar, men det känns som att vi behöver börja komma överens på nån av punkterna i alla fall om det nu ska bli nån möhippa.

Nån mer som haft samarbetsproblem i möhippeplaneringen?

• Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!
  • ElinPierre

Oj, vad massa pengar!! Skulle jag aldrig fixa!

shakynose skrev 2009-01-16 00:50:27 följande:
    Självklart borde de ha kollat med alla först! De möhippor jag har närvarat vid har gått loss på en tusing per deltagare och då betalade vi ju såklart allt för bruden. Men då har vi kommit överrens om summan tillsammans, lagt fram förslag till alla och inte klubbat något förrän alla har sagt OK. Tycker det var jättedålig stil av dem och det skulle jag sagt till dem om jag vore du!
  • Sååå lurade

I de möhippor jag har planerat har det ALDRIG handlat om mer än 500kr per person och vanligtvis har en eller några bestämt schemat och bjudit in övriga att delta. Men förutsättningen är ju att man då satt en budget som är inom en accetabel nivå. Nån gång har det varit mindre för att vi vetat att några av brudens vänner inte haft det så bra ställt...

Måste säga att din kompis har vansinnigt egoistiska vänninor.

• PennyJenny

Det är lätt att det drar iväg med pengarna vid en möhippa nu för tiden, för det har blivit en sådan hysteri kring att man ska göra så häfta grejer, ha en hel dag, få sådana upplevelser osv.

Ofta glöms mitt i det här bort vad det handlar om, att fira att tjejen i fråga ska gifta sig. Har ni pratat något om vad ni tror hon vill ha av dagen? Hur hon kommer reagera när några av vännerna inte kan vara med hela saken?

Om du ändå inte når fram till dem tycker jag ändå att du ska vara ärlig mot bruden varför. Säg som det är, du har helt enkelt inte råd, hur mycket du än vill,men att du är med på så mycket du kan, eller att du istället föreslår att ni två (eller alla ni som inte har råda att vara med) har en kul dag (som ryms inom din budget). Det kan ju vara att gå och simma tillsammans, nyttja bubbelpool på badhuset, gå och ta en drink på något flådigt ställe på vägen hem och sedan hemma äta middag. Där kan du ju överraska med något collage av bilder på er, göra en liten frågesport på något sätt som berör henne och blivande maken eller så. Jag tror att det är bättre att vara ärlig och säga som det är, man kan göra det utan att skylla på någon annan eller vara taskig mot de andra utan bara helt lugnt förklara att tyvärr har ni inte lyckats komma överens om ett upplägg som fungerade för alla och i det här fallet så har du tyvärr inte råd och att det inte handlar om att du inte älskar din vän eller att du är snål.

• Nibla

Vad trist! Och det går inte att säga till hon som bossar att ni faktiskt inte har råd, utan att ni kan hitta på en massa saker som faktiskt är gratis. Man behöver faktiskt inte ha en massa aktiviteter som kostar pengar inplanerade. Att sitta och snacka under en picknick är väl så trevligt!

Vi gav fotouppdrag till en kompis på en möhippa. Vi gav henne en digitalkamera och så fick hon en massa saker som hon skulle fota under dagen. Ex: Mig själv om tio år, min m2b om tio år, vi som pensionärer, en kändis, en utländsk turist, jag själv på motorhuven på en raggarbil. etc.

• pixen

Det är ungefär den prislappen den här möhippan ligger på och det har några av oss inte råd med. Tycker det är så konstigt att de inte vill ändra sig fastän vi är nästan hälften som inte kan vara med!

Jag har sagt till dom, men de lyssnar inte utan hänvisar hela tiden till att det är de som bestämmer och att de försökt göra så att alla ska bli nöjda. Men det som kostar mest pengar är ett restaurangbesök på en fin restaurang som det ju finns många billigare alternativ till, men de menar att en möhippa ska innebära "fin" mat. Ibland undrar jag om vi ens känner samma person, för den kompis jag känner är inte ett dugg kräsen med var man ska äta, bara hon har kul!

shakynose skrev 2009-01-16 00:50:27 följande:
    Självklart borde de ha kollat med alla först! De möhippor jag har närvarat vid har gått loss på en tusing per deltagare och då betalade vi ju såklart allt för bruden. Men då har vi kommit överrens om summan tillsammans, lagt fram förslag till alla och inte klubbat något förrän alla har sagt OK. Tycker det var jättedålig stil av dem och det skulle jag sagt till dem om jag vore du!
  • Nibla

"Fin mat" - in my ass! Gud vad löjligt, man kan väl ha precis lika trevligt på korvmojen, det är ju vad man gör det till? Nåja, gatuköket, kanske är lite väl spartanskt....

pixen skrev 2009-01-16 09:09:35 följande:
    Det är ungefär den prislappen den här möhippan ligger på och det har några av oss inte råd med. Tycker det är så konstigt att de inte vill ändra sig fastän vi är nästan hälften som inte kan vara med!Jag har sagt till dom, men de lyssnar inte utan hänvisar hela tiden till att det är de som bestämmer och att de försökt göra så att alla ska bli nöjda. Men det som kostar mest pengar är ett restaurangbesök på en fin restaurang som det ju finns många billigare alternativ till, men de menar att en möhippa ska innebära "fin" mat. Ibland undrar jag om vi ens känner samma person, för den kompis jag känner är inte ett dugg kräsen med var man ska äta, bara hon har kul!
  • pixen

Jag har frågat dom om hur de tror att hon kommer känna, men får inget riktigt svar, bara återigen en hänvisning till att de har gjort sitt bästa och att allt inte kan passa alla.

Jo vi skulle kunna göra något ensamma med henne nån annan gång, men jag tror hon blir ännu mer lessen om vi då inte kommer ALLS på den här möhippan. Som det är nu kan vi vara med på allt utom middagen och de kanske är bättre än ingenting... Men surt är det!

PennyJenny skrev 2009-01-16 08:57:19 följande:
    Det är lätt att det drar iväg med pengarna vid en möhippa nu för tiden, för det har blivit en sådan hysteri kring att man ska göra så häfta grejer, ha en hel dag, få sådana upplevelser osv. Ofta glöms mitt i det här bort vad det handlar om, att fira att tjejen i fråga ska gifta sig. Har ni pratat något om vad ni tror hon vill ha av dagen? Hur hon kommer reagera när några av vännerna inte kan vara med hela saken?Om du ändå inte når fram till dem tycker jag ändå att du ska vara ärlig mot bruden varför. Säg som det är, du har helt enkelt inte råd, hur mycket du än vill,men att du är med på så mycket du kan, eller att du istället föreslår att ni två (eller alla ni som inte har råda att vara med) har en kul dag (som ryms inom din budget). Det kan ju vara att gå och simma tillsammans, nyttja bubbelpool på badhuset, gå och ta en drink på något flådigt ställe på vägen hem och sedan hemma äta middag. Där kan du ju överraska med något collage av bilder på er, göra en liten frågesport på något sätt som berör henne och blivande maken eller så. Jag tror att det är bättre att vara ärlig och säga som det är, man kan göra det utan att skylla på någon annan eller vara taskig mot de andra utan bara helt lugnt förklara att tyvärr har ni inte lyckats komma överens om ett upplägg som fungerade för alla och i det här fallet så har du tyvärr inte råd och att det inte handlar om att du inte älskar din vän eller att du är snål.
  • pixen

Förresten, hur förklarade du/ni det för bruden? Att ni inte dök upp på hennes ursprungliga möhippa?

PennyJenny skrev 2009-01-16 08:57:19 följande:
    Det är lätt att det drar iväg med pengarna vid en möhippa nu för tiden, för det har blivit en sådan hysteri kring att man ska göra så häfta grejer, ha en hel dag, få sådana upplevelser osv. Ofta glöms mitt i det här bort vad det handlar om, att fira att tjejen i fråga ska gifta sig. Har ni pratat något om vad ni tror hon vill ha av dagen? Hur hon kommer reagera när några av vännerna inte kan vara med hela saken?Om du ändå inte når fram till dem tycker jag ändå att du ska vara ärlig mot bruden varför. Säg som det är, du har helt enkelt inte råd, hur mycket du än vill,men att du är med på så mycket du kan, eller att du istället föreslår att ni två (eller alla ni som inte har råda att vara med) har en kul dag (som ryms inom din budget). Det kan ju vara att gå och simma tillsammans, nyttja bubbelpool på badhuset, gå och ta en drink på något flådigt ställe på vägen hem och sedan hemma äta middag. Där kan du ju överraska med något collage av bilder på er, göra en liten frågesport på något sätt som berör henne och blivande maken eller så. Jag tror att det är bättre att vara ärlig och säga som det är, man kan göra det utan att skylla på någon annan eller vara taskig mot de andra utan bara helt lugnt förklara att tyvärr har ni inte lyckats komma överens om ett upplägg som fungerade för alla och i det här fallet så har du tyvärr inte råd och att det inte handlar om att du inte älskar din vän eller att du är snål.
  • pixen

Ja, jag o en annan föreslog att vi kunde äta hemma hos nån, men det var inte fint nog och skulle vara så "krångligt", som att det är krångligare att laga mat för att det är en möhippa då eller?

Det jag tycker är såå dålig stil är att de vet att vår vän kommer bli lessen men skiter i det. För vems skull planerar de då möhippan kan man undra?! Nej fy vad arg jag är nu!

Nibla skrev 2009-01-16 09:11:26 följande:
    "Fin mat" - in my ass! Gud vad löjligt, man kan väl ha precis lika trevligt på korvmojen, det är ju vad man gör det till? Nåja, gatuköket, kanske är lite väl spartanskt....
  • Nibla

På min möhippa åt vi middag hemma hos min bästa kompis, det var hur trevligt som helst!
    Efter middagen sjöng vi singstar, drack drinkar och sen gick vi på krogen. Perfekt förfest!

Svar på tråden Samarbetsproblem - Möhippa!!