• silvera

OT: Vad brukar ni torktumla???

Jag får imorgon en ny tvättmaskin och torktumlare. Jippi!
    Välbehövligt, med tanke på att vår gamla tvättmaskin snart går sönder.
    Men jag har ingen erfarenhet av torktumlare!

Så...vad ska jag inte torktumla? Eller vad passar bäst i torktumlaren?
    Varför vi överhuvudtaget köpte en torktumlare, är för att jag ska kunna torka mina duntäcken, för det har jag koll på att de ska torktumlas, för att dunet ska fluffa upp sig.
    Alla tips tas tacksamt emot!
    Tack på förhand
    //Silvera

Vill gifta mig igen, med samme man...
  • Svar på tråden OT: Vad brukar ni torktumla???
  • Vill nu

Torktumla allt som står i tvättrådet att man får torktumla. Och lite till, om det är nåt jag ska ha torrt fort... Men inte stickat!!!

• anne på grönkulla

Nä, nylonstrumpor tvättas i 40 men torktumlas sen, båda i särskild påse!

feministbrud skrev 2009-01-18 11:03:43 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-15 21:02:43 följande:
    Går det att tvätta nylon i 60 grader och även att torktumla? Haha, man lär sig något nytt och praktiskt!
  • LillaStjärna

Här tumlas lakan, handdukar och underkläder, dvs trorso och kalsonger annars skulle vi drunkna

• LillaStjärna

He he man kan ju undra vad trorso är...trosor hade jag tänkt mig dock

• passionsblomman

Jag gillar när handdukarna är lite rivsiga så jag skulle inte tumla dem även om jag hade en tumlare!

Jag skaffar ingen, för jag tycker det blir miljöslöseri och dyrt med elen. (när jag bodde i lägenhet var man ju tvungen att tumla om man skulle bli klar tills tvättiden var slut!)

• Saltakatten

Lite OT men det är kanske någon som vet...

Torktumlade en dunjacka för några dagar sedan, med tennisbollar och allt

Men nu luktar den! Riktigt illa, min man undrade var det var som stank i hallen när han kom in...

Är det någon som vet varför?

Funderade på om det var för hög värme så att dunen brändes?

Sen är jag lite nojjig för jag har hört om de som köpt kopior av kända märken i Kina där det har varit mer än dun i stoppningen. Fast den stank inte innan jag tvättade den och jag tror att det hade luktat ännu värre om det hade varit skinnrester från fåglar i den. Den är köpt på HM så det är ingen kopia men den var inte speciellt dyr heller...

Någon som har en aning?

• passionsblomman

Å fy vilket bakslag!! Stackars dig!

Saltakatten skrev 2009-01-18 17:58:20 följande:
    Lite OT men det är kanske någon som vet...Torktumlade en dunjacka för några dagar sedan, med tennisbollar och allt Men nu luktar den! Riktigt illa, min man undrade var det var som stank i hallen när han kom in...Är det någon som vet varför?Funderade på om det var för hög värme så att dunen brändes?Sen är jag lite nojjig för jag har hört om de som köpt kopior av kända märken i Kina där det har varit mer än dun i stoppningen. Fast den stank inte innan jag tvättade den och jag tror att det hade luktat ännu värre om det hade varit skinnrester från fåglar i den. Den är köpt på HM så det är ingen kopia men den var inte speciellt dyr heller...Någon som har en aning?
  • feministbrud
    Saltakatten skrev 2009-01-18 17:58:20 följande:
    Lite OT men det är kanske någon som vet...Torktumlade en dunjacka för några dagar sedan, med tennisbollar och allt Men nu luktar den! Riktigt illa, min man undrade var det var som stank i hallen när han kom in...Är det någon som vet varför?Funderade på om det var för hög värme så att dunen brändes?Sen är jag lite nojjig för jag har hört om de som köpt kopior av kända märken i Kina där det har varit mer än dun i stoppningen. Fast den stank inte innan jag tvättade den och jag tror att det hade luktat ännu värre om det hade varit skinnrester från fåglar i den. Den är köpt på HM så det är ingen kopia men den var inte speciellt dyr heller...Någon som har en aning?
    Det kan vara så att den inte är riktigt torr. Jag var med om att tvätta en kudde en gång om började stinka. Det var för att den inte var torr. Jag tror att om man inte torkar den ordentligt så kan dunen ruttna.
  • Saltakatten
    passionsblomman skrev 2009-01-18 18:14:52 följande:
    Å fy vilket bakslag!! Stackars dig!
    Äh, det är inte så synd om mig Men det känns lite surt... som sagt jackan var inte så dyr och den hade ändå blivit nedgraderad till "hundjacka" men den var så varm och skön. Kanske ska se om jag kan hitta en ny på rea
  • Saltakatten
    feministbrud skrev 2009-01-18 18:27:52 följande:
    Det kan vara så att den inte är riktigt torr. Jag var med om att tvätta en kudde en gång om började stinka. Det var för att den inte var torr. Jag tror att om man inte torkar den ordentligt så kan dunen ruttna.
    Aha, ja så kanske det är. Men det luktar inte ruttet direkt... Först torktumlades den tills torktumlaren pep (den ska känna av själv när tvätten är torr) och sen hängde jag upp den på galge för att den skulle "luftas" och där hängde den mer än en dag innan jag använde den igen.

Tror att den kommer att hamna på soptippen faktiskt...
  • feministbrud
    Saltakatten skrev 2009-01-18 18:33:47 följande:
    Aha, ja så kanske det är. Men det luktar inte ruttet direkt... Först torktumlades den tills torktumlaren pep (den ska känna av själv när tvätten är torr) och sen hängde jag upp den på galge för att den skulle "luftas" och där hängde den mer än en dag innan jag använde den igen.Tror att den kommer att hamna på soptippen faktiskt...
    Nej, det är inte försent än! Tumlaren piper för att tyget är torrt, men dunet är fortfarande vått. Mitt tips är att tumla den ett tag till. DU kan känna på den om dunet ligger i klumpar eller om det känns luftigt. Den blir större och känns mindre tung när den är torr.
  • Saltakatten
    feministbrud skrev 2009-01-18 18:43:47 följande:
    Nej, det är inte försent än! Tumlaren piper för att tyget är torrt, men dunet är fortfarande vått. Mitt tips är att tumla den ett tag till. DU kan känna på den om dunet ligger i klumpar eller om det känns luftigt. Den blir större och känns mindre tung när den är torr.
    Ok, ska testa och torktumla lite till. Får se om jag kan hitta tennisbollarna igen. Hunden hittade dem när jag plockade ut dem från torktumlaren och bar iväg med dem

Det ska finnas ett program som bara är kalluft för "vädring" av kläder. Tror ni det kan vara något eller ska jag köra med värme?
  • feministbrud
    Saltakatten skrev 2009-01-18 18:59:26 följande:
    Ok, ska testa och torktumla lite till. Får se om jag kan hitta tennisbollarna igen. Hunden hittade dem när jag plockade ut dem från torktumlaren och bar iväg med dem Det ska finnas ett program som bara är kalluft för "vädring" av kläder. Tror ni det kan vara något eller ska jag köra med värme?
    Nej, kör med värme. Den är förmodligen inte torr än. Det är yttertyget på jackan som är torr och det är det som tumlaren känner av.
  • Saltakatten

Rapport angående min dunjacka, om någon är intresserad .

Torktumlade jackan en hel kväll till, hängde upp den på galge, och fortsatte att torktumla den dagen efter. Den har torktumlats mer än tolv timmar sammanlagt...

Den luktar fortfarande men inte alls lika mycket, det är någon märklig skarp doft. Det går att använda den alla fall så den hamnar inte på tippen denna säsongen .

Tack för hjälpen!

• feministbrud
    Saltakatten skrev 2009-01-21 23:33:34 följande:
    Rapport angående min dunjacka, om någon är intresserad .Torktumlade jackan en hel kväll till, hängde upp den på galge, och fortsatte att torktumla den dagen efter. Den har torktumlats mer än tolv timmar sammanlagt...Den luktar fortfarande men inte alls lika mycket, det är någon märklig skarp doft. Det går att använda den alla fall så den hamnar inte på tippen denna säsongen .Tack för hjälpen!
    Haha, jag funderade faktiskt på hur det hade gått! Konstigt att du var tvungen att tumla den så länge, men det kanske var dålig kvalitet?
Svar på tråden OT: Vad brukar ni torktumla???