• silvera

OT: Vad brukar ni torktumla???

Jag får imorgon en ny tvättmaskin och torktumlare. Jippi!
    Välbehövligt, med tanke på att vår gamla tvättmaskin snart går sönder.
    Men jag har ingen erfarenhet av torktumlare!

Så...vad ska jag inte torktumla? Eller vad passar bäst i torktumlaren?
    Varför vi överhuvudtaget köpte en torktumlare, är för att jag ska kunna torka mina duntäcken, för det har jag koll på att de ska torktumlas, för att dunet ska fluffa upp sig.
    Alla tips tas tacksamt emot!
    Tack på förhand
    //Silvera

Vill gifta mig igen, med samme man...
  • Svar på tråden OT: Vad brukar ni torktumla???
  • Tooticki

60-tvätt, dvs lakan, handdukar och strumpor.

• sokkerstruten

hehe! ja har byxor som bara sitter bra i en dag kanske sen måste dom tvättas, för dom töjs ut så mycket!

OCh för övrigt har jag gått ner 10 kilo till ära av bröllopsdagen så japp här torktumlas det brallor! ;)

MV85 skrev 2009-01-16 12:35:38 följande:
    haha som jag då!Orka hålla på o hänga tvätt o sortera... Blir flera timmar varje år man sparar på att tumla! ;)
  • sokkerstruten

Ja va f*n, det är inte jä*la noga! (med göteborgsdialekt! )

MV85 skrev 2009-01-16 12:35:38 följande:
    haha som jag då!Orka hålla på o hänga tvätt o sortera... Blir flera timmar varje år man sparar på att tumla! ;)
  • MulleNuh

jag tumlar ALLT!!

Nää inte stickat och inte "fingrejer" men annars allt..

• Emmas syster

ALLT
    utom det som inte går!

ang underlakan - styva underlakan är vidrigt att sova på!

och skrynkligt blir det ju bara om det får ligga i tumlaren och kallna

brukar inte ens stryka skjortor, byxor mm om jag tar ut dom och hänger upp när de är varma
    bli jättesläta och fina - ev får man fixa liiite på kragen

• mwb

Torktumlar väldigt sällan. Endast handdukar för att dem ska bli mjuka. Annars får det mesta självtorka. Stryker däremot en del av plaggen efteråt istället. Tycker att torktumlan förstör kläderna. Man ser ju hur alla fibrena ifrån plaggen försvinner och dem blir tunnare och tunnare. Plaggen håller sig inte snygga lika länge samt att det kostar skjortan att torktumla plagg. Inte så miljövänlig i dessa tider.

• Linn74

Förr körde jag ALLT (och då menar jag allt utom ylle) i tumlaren men sedan jag träffade m2b så har jag fått ändrade vanor eftersom det helt plötsligt fanns en torkställning i hushållet

Vi tumlar lakan, underkläder och i viss mån barnkläder (och i undantagsfall om det är något som behöver bli torrt snabbt.) Den är med andra ord inte så flitigt använd.

• Mrs S 2B

lite OT men :BRA JOBBAT! känner igen problemet :)

sokkerstruten skrev 2009-01-16 16:27:45 följande:
    OCh för övrigt har jag gått ner 10 kilo till ära av bröllopsdagen så japp här torktumlas det brallor! ;)
  • Mrs S 2B

jag kör också på taktiken att jag torktumlar ALLT utom handtvättsgrejor + mina trosor och bh:ar. Har lite filsofin att om ett plagg måste hålla på och mecklas med onödigt mycket är det lika bra att det går sönder då jag ändå aldrig skulle orkar hålla på med det.. lat jag vet...

in dubio lämnar jag in plagg på kem

• feministbrud

anne på grönkulla skrev 2009-01-15 21:02:43 följande:

60-tvätt, dvs underkläder, strumpor (inkl nylon, men då i sån påse), handdukar, morgonrockar, en del t-shirts o andra rena bomullskläder (bomullspyjamasar, t ex) går rakt in i tumlaren. Lakan (som jag fö tvättar på 90 grader) också."Vanliga" kläder som går på 40 grader (byxor, toppar, kjolar, klänningar, makens skjortor oavsett material, mm) däremot får torka hängande, i badrummet eller på balkongen.
    Går det att tvätta nylon i 60 grader och även att torktumla? Haha, man lär sig något nytt och praktiskt!
Svar på tråden OT: Vad brukar ni torktumla???