• silvera

OT: Vad brukar ni torktumla???

Jag får imorgon en ny tvättmaskin och torktumlare. Jippi!
    Välbehövligt, med tanke på att vår gamla tvättmaskin snart går sönder.
    Men jag har ingen erfarenhet av torktumlare!

Så...vad ska jag inte torktumla? Eller vad passar bäst i torktumlaren?
    Varför vi överhuvudtaget köpte en torktumlare, är för att jag ska kunna torka mina duntäcken, för det har jag koll på att de ska torktumlas, för att dunet ska fluffa upp sig.
    Alla tips tas tacksamt emot!
    Tack på förhand
    //Silvera

Vill gifta mig igen, med samme man...
  • Svar på tråden OT: Vad brukar ni torktumla???
  • Wiimii

Jag torktumlar dun, sängkläder och handdukar. I övrigt åker det mesta in i torkskåpet.

• Kela2

Handdukar, lakan, underkläder, m.m. passar att tumla.

• MV85

Jag tumlar typ allt.... framför allt trosor, kalsonger och strumpor, men även vanliga bomulls t-shirts och liknande....

Tumlar inte konstmaterial och jeans...

• stinch

Jag torktumlar handdukar för att de ska bli fluffiga, och lakan innan de ska manglas. Och täcken/kuddar så det blir ordentligt torrt. Ibland hans kalsonger men inte de dyrare varianterna...

I övrigt torktumlar jag ingenting för jag tycker det sliter på kläderna alldeles för mycket. Kanske en myt, men jag gillar inte "luddet" som blir...

• Comfortably numb

handukar, underkläder, t-shirts, lakan....

• anne på grönkulla

60-tvätt, dvs underkläder, strumpor (inkl nylon, men då i sån påse), handdukar, morgonrockar, en del t-shirts o andra rena bomullskläder (bomullspyjamasar, t ex) går rakt in i tumlaren. Lakan (som jag fö tvättar på 90 grader) också.

"Vanliga" kläder som går på 40 grader (byxor, toppar, kjolar, klänningar, makens skjortor oavsett material, mm) däremot får torka hängande, i badrummet eller på balkongen.

• first lady

Ja kör allt UTOM ull och 30 tvätt.

• silvera

Mitt inlägg försvann... {#lang_emotions_cry}

Men krymper inte t-shirts mm i bomull?
    Strumpor sade de i affären att det skulle man inte tumla, eftersom resåren går sönder...

Handdukar har jag hört att det ska man inte tumla, för visserligen blir de fluffiga, men samtidigt så skulle de suga upp mindre...

Vem ska man tro på tro på tro på ...
    Tack för tipsen!
    Jag får nog vara beredd på att lära mig av mina misstag!

• shakynose
    silvera skrev 2009-01-15 21:17:02 följande:
    Mitt inlägg försvann... Men krymper inte t-shirts mm i bomull? Strumpor sade de i affären att det skulle man inte tumla, eftersom resåren går sönder... Handdukar har jag hört att det ska man inte tumla, för visserligen blir de fluffiga, men samtidigt så skulle de suga upp mindre... Vem ska man tro på tro på tro på ... Tack för tipsen!Jag får nog vara beredd på att lära mig av mina misstag!
    Nej, bomull krymper inte alls så mycket som man tror. Bara första tvätten. Jag tvättar alltid bomull i minst 60 grader av hygieniska skäl: Bomullsfibern drar åt sig smuts och bakterier och håller kvar dem till skillnad från ull, silke och syntetmaterial. Bomullsplagg som krympt har även en tendens att töja ut sig vid användning.
    Fiberns fuktupptagninsförmåga påverkas knappast av torktumling så att handdukarna skulle suga upp mindre tror jag inte alls på.
    Jag torktumlar frotté, strumpor (pallar inte hänga upp alla strumpor...) och bomullskläder utan resår eller tryck.
  • silvera

Puffar för fler tips!

Svar på tråden OT: Vad brukar ni torktumla???