Inlägg från: konstigabaralillajag |Visa alla inlägg
  • konstigabaralillajag

    LCHF - ngn mer?

    Om man tex kört vv eller cambridgekuren tidigare och sedan börjar med lchf är kroppen inställd på svält. Det kan ta ett tag, för en upp till 6 månader tills kroppen fattar att den inte behöver svälta.
    Jag stötte aldrig på detta när jag började med lchf men jag vet att det kan vara så för en del. Så ge inte upp.
    Finns säkert flera andra anleddningar varför en del inte går ner i vikt i början. Jag kan rekommendera dig att kika in på kolhydrater.ifokus.se och läsa där eller tom fråga. Där kan de detta och kan ge dig råd och mer fakta :)


    Marjo skrev 2009-03-31 07:01:45 följande:
    Hej!Är nu inne på min 3:e vecka med LCHF. Jag tycker jag äter exemplariskt med inte mycket mer än 5 g kolhydrater per dag. MEN jag går inte ner i vikt... första veckan gick jag ner 1 kg (säkert vatten) sen har jag gått upp så nu är min totala viktnedgång bara 0,5 kg. Är det någon annan som har samma problem, fastän man inte slarvat? Jag börjar snart tänka på att ge upp, fastän många säger det tar tid... men hur lång tid?? Jag vill ju gå ner. Jag rör på mig en del, mest promenader, men får väl börja hårdträna nu känns det som så att det händer ngt på vågen. Tack på förhand!
  • konstigabaralillajag

    Kämpa på, ge inte upp! Det är det enda rådet som jag kan ge dig. Vet att det är tufft ibland men belöningen kommer, tro mig!

  • konstigabaralillajag

    Härligt!!! r så glad för din skull!


    september2009bröllop skrev 2009-03-31 12:43:54 följande:
    Nu är det en vecka sedan jag vägde mig och idag va det dags igen -1,5 kg
  • konstigabaralillajag

    Jodå, en dag i taget. Nu har vi skickat inbjudningarna och de kom fram igår så nu har jag en "morot" för att verkligen kämpa :)
    Långa promenader dagligen satsar jag på förutom kosten. Och i detta underbara vårväder som kommit till oss nu är det helt underbart med en promenad!


    september2009bröllop skrev 2009-03-31 19:32:21 följande:
    tack allihopa hur har det gått för er på vår omstarts vecka?
  • konstigabaralillajag

    Är huset ert? :) Tror inte jag råkade ut för ngt aprilskämt igår, faktiskt...

    Idag är det fint väder här, soligt men det blåser lite. Igår gick jag hela dagen och känner nu av i mina benhinnor. Men et blir en runda till straxt för jag s k a gå ner i vikt.

    Är det fler som äger en stegräknare? Ska i starta en liten "tävling"? Vem går mest, kan vi kalla den :)


    september2009bröllop skrev 2009-04-01 19:08:56 följande:
    ja idag har det verkligen varit jätte varmt.. en strålande dag på alla sätt.. när jag kom hem från jobbet såg jag att jag vunnit saker från depend (mamma som tävlat i mitt namn ) och vi fick veta att vi la högsta budet på ett hus så nu är man snart husägare.. vågar inte ta ut för mycket i förväg, de e ju trots allt 1 april..
  • konstigabaralillajag

    Jag har en vanlig, lite dyrare men inte så jättedyr och så har jag en i min mobiltelefon som är väldigt bra att ha eftersom jag alltid har med mig den vart jag än är. Hemma ligger den dock på bänken :)


    gustafmatilda skrev 2009-04-02 11:45:42 följande:
    Zeddy, jag tror nog att du blivit lurad, fast det är ju en sån sak du aldrig kan vara riktigt säker på, vilket nog också var meningen... =/Ni som har stegräknare, vad har ni köpt för sorter? Det finns billiga varianter, tex på Rusta, mellan 50 och 150 spänn, fungerar de lika bra som dyrare? Tror ni att man kan lita på resultatet hos de billiga eller är det bortkastade pengar istället?
  • konstigabaralillajag

    Vad har du för modell på mobiltelefonen?


    gustafmatilda skrev 2009-04-02 12:09:29 följande:
    Nu var jag tvungen att gå in i mobilen och se efter och visst har jag också en sån där! Smart! Fast frågan är hur jag får den att fungera nu, hmm...?
  • konstigabaralillajag

    Jag har en W710i och den har jag aldrig behövt göra ngt med ngr inställningar. Den borde fungera. Har du kollat i instruktionsboken?


    gustafmatilda skrev 2009-04-02 12:22:07 följande:
    Det är en Sony Ericsson W595, om det säger dig något =) En sån här: www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephone...När jag går in på stegräknaren finns det inga alternativ mer än Exit. Så jag förstår inte riktigt. Är det något jag måste ladda ner till mobilen, tro?
  • konstigabaralillajag

    Hehe. Du frågar inte för mycket om recept ;)
    Ladda hem receptboken du, men jag har säkert ett och annat recept som inte står med där :P

    Grattis till resultatet! Kanonbra jobbat!


    zeddy skrev 2009-04-03 11:54:23 följande:
    Schysst, det ska jag ladda hem när jag är hemma.. Kanske inte så bra att göra det på jobbet Tycker du att jag frågar för mycket om recept förresten? Hade veckovägningen idag, -0,6 kg. Inte mycket men ändå!
  • konstigabaralillajag

    Åt helvete. Är stressad och då kommer min ätstörning som ett brev på posten :/
    Men nu måste jag ta tag i livet och börja med nya tag. Gifter mig om 4,5 månad och nu när det läge att sätta full fart.

    Gick med barnen till dagis/skolan idag. Lillkillen åkte vagn och store killen fick cykla till skolan *han var stolt*. Det blev iaf en promenad på 4264 steg... Måste hämta dem också så det blir ytterligare en runda :)


    zeddy skrev 2009-04-14 08:52:44 följande:
    Hur har det gått för er tjejer i helgen? Jag hade en "äta vad jag vill helg". Så jag har väl gått upp något kilo, men tror att jag går ner lika snabbt igen. Nu är det slutspurt som gäller för mig! Bröllopet är om 2 månader!! Sen så ska jag fortsätta, men kanske äta lite kolhydrater.
  • konstigabaralillajag

    Det är bara att ta nya tag. Det är det som är det svåra. Syndar jag en dag så blir jag så förbannad på mig själv att jag syndar nästa dag också och så blir det en kedjeeffekt...
    Nu har jag varit så hemsk att jag lagt in mina mått i min blogg så nu måste jag skärpa till mig!

    Ska promenera och hämta barnen snart så med alla promenader hamnar jag på ca 8 km idag. Inte extremt men idag har jag ont, förbannat ont i hela kroppen att jag får ta det lite lugnt... Nu skiner solen igenom molnen och det var skönt ute när jag hämtade in posten så denna turen blir garanterat varmare än i morse :)

  • konstigabaralillajag

    Ikväll blir det räksmörgås med mycket ägg, räkor och majonäs :) Ska bli gott! Längesedan jag åt det faktiskt så det ska bli mumma :)

    Måste också gnälla lite... Har så förbannat ont i bihålorna. Har kännt av det i snart 3 v. Det blev lite bättre ett tag men nu har jag mer ont. Kanske dags att ringa farbror doktorn snart :/

  • konstigabaralillajag

    Vet att jag borde ringa men jag skjuter på det hela tiden... Börjar känna mig olustig i kroppen så undrar om jag inte börjar få feber också så det är kanske hög tid att ringa :/


    gustafmatilda skrev 2009-04-14 22:23:38 följande:
    Har du haft det i tre veckor tycker jag att det är hög tid att du ringer och får en tid! Fast jag vet tyvärr hur lätt det är att dra ut på sådana saker. Men tänk så skönt när du får medicin och blir fri från det =)
  • konstigabaralillajag

    Ta ett djupt andetag. Det är inte så krångligt som det låter :)

    Behöver du köra den varianten, dvs att räkna?
    Jag har aldrig gjort det och kommer inte att göra det heller. Men jag har hört talas om det...

    Ät det som är bra och lyssna på kroppen. Ät när du är hungrig och ät inte om du inte är hungrig :)


    MittiPrickBrud skrev 2009-04-16 19:34:04 följande:
    Aha, tack! Det verkar mk svårt att hålla reda på! Just nu tycker jag att allt är så krångligt, jag är riktigt ur spår!X
  • konstigabaralillajag

    Jag förstår vad du menar.

    Ta en dag i taget. Ta det i din egen takt och gör det inte för svårt. Själv "spårar" jag ur om jag får för mycket måsten dvs om jag börjar räkna eller har för mycket måsten med maten.
    Jag äter det jag är sugen på och vissa dagar blir kanske inte maten så jättebra och jag äter kanske tom för lite men kroppen kompenserar upp det (iaf upplever jag det) dagen eller dagarna efter då jag är hungrigare.

    Det kan vara svårt att tyda signalerna. Har själv en ätstörning i botten och mina signaler är inte som de ska heller :/ Men jag äter "med sunt förnuft" dvs äter frukost och middag och ngt mellanmål. Ibland är det jättesvårt och ibalnd faller man dit men det är bara att resa sig upp och ta nya tag :)


    MittiPrickBrud skrev 2009-04-16 19:40:43 följande:
    Tack!Njae, jag tror inte jag egentligen behöver räkna, jag tror att det jag behöver är att komma in i de rätta spåren igen. Börja med mina menyer och bara ät det som står på dem och inget annat. Men allt det. Om ni fattar hur jag menar! Jag har nog svårast med det där att fatta att jag ska äta om jag är hungrig. Det finns nn slags känsla av att man är duktig om man är hungrig, att det är då man "bantar". Svårt att göra sig av med!
  • konstigabaralillajag

    "Farligt" och "farligt"... :) Du kan få ont i magen och bli gasig om du inte ätit kolhydtrater på ett tag men det är övergående :) De gånger jag gjort ett "snedsprång" brukar jag ganska snart inse att det inte var värt det :)

    Idag berättade sonen för dagispersonalen att mamma inte kan äta godis för då börjar hon fisa :P De tyckte att det var jättekul men jag ville bara sjunka genom golvet ;)


    september2009bröllop skrev 2009-04-16 19:38:38 följande:
    jag är sååå sugen på dinkel mannagrynsgröt.. den innehåller ju en hel del kolhydrater men de e ju bara långsamma kalorier.. funderar på hur "farligt" de kan vara att ta sig en tallrik...
Svar på tråden LCHF - ngn mer?