• litetbröllop09

mitt gamla efternamn=mellannamn??

hmm.. får inte kläm å detta..

om jag tar mannens efternamn men ändå vill ha kvar mitt gamla.. blir då mitt gamla efternamn mellannamn? o det är det jag skriver på sista raden på blanketten?

*pust för blanketter*

• Svar på tråden mitt gamla efternamn=mellannamn??
  • Anciii

Ussh tycker oxå detta är supersvårt.. han vill att jag ska ta hans efternamn men jag vill absolut behålla mitt efternamn.. samtidigt så vill jag även ha hans efternamn.. men känns dumt att ha hans som mellannamn..

*blir helt snurrig av att skriva såhär*

• litetbröllop09

hahahaha, vad roliga inlägg det blir men hittills har jag fattat vartenda ett

nu har jag iaf skickat in pappren, o jag kommer ta hans o BARA hans efternamn.... så heöa familjen heter samma... tror folk vänjer sig snabbt vid mitt nya namn för det har jag ju gjort med alla runt mig som gift sig..?

lycka till alla i namndjungeln

• elsi

... och jag komma att ta bort mitt eget efternamn (som ska bli mellan namn) tills alla i mitt yrke ha fattat att jag har gift mig eftersom,
    mitt efternamn är det samma som hans förnamn! det är sant!!
    jag förklara, vi tar Kramer i seinfeld som ett exemple...

jag heter Maria Kramer och min m2b heter Kramer Svensson.
    Jag blir Maria Kramer Svensson (behålla eget som mellannamn)
    när jag ta bort min Kramer kan jag ändå bli Fru Kramer Svensson fatta ni?

varför jag tycker att ni skulle tycka att det är så intressant vet jag inte

• Villemoa

Jag fatta

elsi skrev 2009-02-18 23:01:42 följande:
    ... och jag komma att ta bort mitt eget efternamn (som ska bli mellan namn) tills alla i mitt yrke ha fattat att jag har gift mig eftersom,mitt efternamn är det samma som hans förnamn! det är sant!!jag förklara, vi tar Kramer i seinfeld som ett exemple...jag heter Maria Kramer och min m2b heter Kramer Svensson.Jag blir Maria Kramer Svensson (behålla eget som mellannamn)när jag ta bort min Kramer kan jag ändå bli Fru Kramer Svensson fatta ni?varför jag tycker att ni skulle tycka att det är så intressant vet jag inte
  • Hav och Sol

Alla fattar. Snurriga tråden...haha...

Stinch: Får man bara ha ett mellannamn? Men hur göra med andranamnen, för de är väl mellannamn?

Det blir väldigt lång namnteckning för mig oavsett om jag byter ut ett av mina efternamn.

Förnamn, efternamn 1, efternamn 2
    xxxxxxx, xxxxx, xxxxxxxx,

eller

Förnamn, efternamn 2, hans efternamn
    xxxxxxx, xxxxxxxx, xxxxxxxx

Varför har lagstiftaren bestämt detta och varför gick det obemärkt förbi??? Om de hade tillåtit oss att ha två efternamn så hade det inte blivit så klurigt om vilken ordning eller vilket som ska bort.

• Evepeve

Är det ingen som vill som jag, att min m2b ska ta mitt namn? Vi får väl se hur det blir med det för han vill ju ha kvar sitt...Fattar inte det här med att det e mannens som gäller!

• Thecla

Jupp, jag hade gärna velat att han tog mitt efternamn, men det vill inte han. Problemet i vårt fall är att han har ett ganska läckert efternamn. Hade han hetat Andersson så hade det varit givet, men jag var tvungen att gifta mig med någon som också har ett udda efternamn. Dock inte så udda som mitt.

Evepeve skrev 2009-02-19 16:19:08 följande:
    Är det ingen som vill som jag, att min m2b ska ta mitt namn? Vi får väl se hur det blir med det för han vill ju ha kvar sitt...Fattar inte det här med att det e mannens som gäller!
  • anne på grönkulla

Andranamnen är inte juridiskt sett mellannamn utan förnamn - det finns ingen begränsning på hur många förnamn du har.

Hav och Sol skrev 2009-02-19 16:14:33 följande:

Men hur göra med andranamnen, för de är väl mellannamn?
    T ex Anna Maria Kristina Persson Lindkvist - Anna Maria och Kristina är alla förnamn, men man kallas t ex Kristina som då är tilltalsnamn. Persson är mellannamn, Lindkvist efternamn.
  • Evepeve

hehe,önskar att min m2b hade ett läcket efternamn :)

Svar på tråden mitt gamla efternamn=mellannamn??