• litetbröllop09

mitt gamla efternamn=mellannamn??

hmm.. får inte kläm å detta..

om jag tar mannens efternamn men ändå vill ha kvar mitt gamla.. blir då mitt gamla efternamn mellannamn? o det är det jag skriver på sista raden på blanketten?

*pust för blanketter*

• Svar på tråden mitt gamla efternamn=mellannamn??
  • domherrefru

Skönt att fler funderar på det här med efternamn. Jag vill behålla mitt efternamn, samtidigt som jag vill ha min blivande mans efternamn som är detsamma som barnens efternamn.

Vill inte ta bort mitt efternamn helt eftersom det är en del av mig.

• Ninnispinnis

Jag har gjort så, behöll mitt gamla namn som mellannamn och tog makens som efternamn.

Använder enbart makens till vardags (ibland med ett "N" emellan), men båda i officiella sammanhang, vid resor med mera.

Känns helt rätt att ha kvar mitt gamla namn "på pappret", men att samtidigt dela min mans efternamn.

• Noxire

Jag kommer att ha mitt efternamn som mellan namn eftersom barnen har det som mellan namn.

Kram till alla

• litetbröllop09

...om man ångrar sig senare... kan man då om man valt bort sitt gamla efternamn o bara tar makens utan problem lägga tillbaka sitt gamla efternamn som mellannamn???

*funderar*

• svårtattvälja

Kan inte tänka mig att ta min mans efternamn. Men vi vill båda att våra ev barn ska heta som oss båda två. Så jag behöll mitt efternamn, och har hans i mellannamn. Nu kan jag använda det när jag vill och låta bli när jag vill. Så att jag ev kan vänja mig vid det (har inte hänt än....).

• svårtattvälja
    litetbröllop09 skrev 2009-01-12 20:10:40 följande:
    hmm.. får inte kläm å detta..om jag tar mannens efternamn men ändå vill ha kvar mitt gamla.. blir då mitt gamla efternamn mellannamn? o det är det jag skriver på sista raden på blanketten?*pust för blanketter*
    Vad jag eg skulle säga är att du kan ta ditt mans efternamn som mellannamn också, och behålla ditt eget som efternamn. Om du vill! Det blir inte automatiskt ett efternamn för att du tar hans namn också, dess placering bestämmer du!
  • elsi
    litetbröllop09 skrev 2009-01-13 20:25:13 följande:
    ...o nu vet jag inte hur jag ska göra... vill ju egentligen bara ha kvar det för att det är jag om ni fattar.... jag vill ju HETA mannens namn.. som mina barn gör med...men om man i slutändan egentligen heter båda namnen (tex på körkortet) så.. äsch.. det här får diskuteras ikväll...
    Ville bara skriva Tack för att du tog upp detta.. jag är i precis samma sits som du eftersom jag fick ett mellan namn när jag döps.
    dvs maria ulrika.efternam.
    Jag ska bli maria ulrika nyefternamn men jag behållet min efternam som nu ska kallas för svensk efternam eftersom det under lätta i yrkeslivet tills folk ha vant sig att maria Nyefternam är egentligen maria gammal efternam..

em .. fatta du?
  • Hav och Sol

Jag har också klurat på detta. Själv har jag två efternamn och vill helst inte göra mig av med något av dessa samtidigt som jag vill ha min m2b:s efternamn. Tänk att skriva under med tre efternamn?! Det går nog inte....

• stinch

Hav och Sol skrev 2009-02-17 23:44:18 följande:

Jag har också klurat på detta. Själv har jag två efternamn och vill helst inte göra mig av med något av dessa samtidigt som jag vill ha min m2b:s efternamn. Tänk att skriva under med tre efternamn?! Det går nog inte....
    Haha om inte annat så går det inte rent juridiskt, eftersom du i sverige bara kan ha ett efternamn och ett mellannamn! Jag har lite samma problem nämligen...
  • bongen80

vårt gemensamma barn bär redan båda våra namn...mitt som mellannamn o min sambos ´som efternamn, själv vet jag inte hur jag ska göra. Båda har unika namn o helst skulle jag behålla mitt o inte ändra nåt, men samtidigt vill jag heta som min m2b. Att lägga hans som mellannamn skull nog bara se konstigt ut. Ex

m2b: Kenneth Nilsson
    sonen: Kewin Larsson Nilsson
    Jag: Christina Nilsson Larsson.....snacka om löjliga familjen

Svar på tråden mitt gamla efternamn=mellannamn??