• Stolpen

Kusinen pajjar!

Hej!

Jag har tidigare frågat er om hjälp då vi hade problem med att boka kyrka. Jag undrade då om det var opassande att boka samma kyrka som min m2b kusin gift sig i för några år sen. Jag har nämligen vuxit upp där denna kyrka ligger och den är otroligt vacker och ligger uppe på en kulle! Många höll då med om att det gick alldeles utmärkt att boka samma kyrka. Någon sa att det vore svårt om alla skulle kunna gifta sig i en egen kyrka. Det är så sant! Det är väldigt svårt att hitta en kyrka som ligger bra till och utan att någon så småningom ska eller då redan har gift sig i samma! Till problemet! I morse fick jag ett tråkigt mejl av min m2b kusin där hon skrev att hon och hennes man tyckte att det var opassande och inte kändes så bra att vi gifte oss i samma kyrka och festlokal som dom. Att det skulle kännas som en repris av deras egna bröllop. Vad gör man?? Allt är bokat och klart! Ska man be dom fara och flyga om det inte passar dom? Det är ju trots allt vår stora dag!

• Svar på tråden Kusinen pajjar!
  • DanKat

Men kära nån! Vilken människa! Jag tror som någon annan skrev här att hon är rädd för att ert bröllop ska bli bättre! Varför skulle man annars skämma ut sig genom ett så otroligt pinsamt och omoget mail?? Nog måste väl även hon (om hon har en normal intelligensnivå) förstå att det inte funkar att ha ensamrätt på en kyrka?!!?

Jag tycker bara hon var otroligt pinsam som skickade ett sånt mail! Bry dig verkligen inte om henne!

• Aleta

Precis min tanke!
    Så har det varit i vår släkt, kusiner, syskon, syskonbarn, föräldrar, mostrar...nej hu vilken opassande släkt jag kommer ifrån (oftast samma festlokal också)!

Hur blir det med barndop kan man undra? Är det den som får barn först i en släkt som får använda kyrkan och sedan är den släkten bannlyst för all tid och evighet i den kyrkan?

Håller med övriga. Det är så dumt så det förtjänar inte ens ett svar. Om hon framhärdar kan du ju låta henne läsa denna tråd...

Stjärnblomma skrev 2009-01-10 16:40:39 följande:
    Tänk bara att det inte alls är längesedan som mer eller mindre alla i en släkt gifte sig i samma kyrka... det är en högst senkommen idé att detta skulle utgöra ett problem. Nä, du har verkligen ingen anledning att ta åt dig, din kusin är helt ute och cyklar. Ni får säkert en jättefin ceremoni där!
  • Aleta

Vid närmare eftertanke: Svara på mailet. Be henne att tänka efter lite. Alla har rätt till en kyrka och dessutom har du band till just den kyrkan. Säg också att det är väldigt vanligt att släktingar gifter sig i samma kyrka pga att man har just gemensamma band.
    Uppenbarligen så kan hon inte tänka själv och det är därför synd om henne. Du får förklara som för ett barn.

• rottizz1

men herregud! hur orkar vuxna människor bete sig så. Gift dig där o låt dom sura!

• anne på grönkulla

Skriv ett trevligt mail. Konstatera att ni tycker att det är tråkigt att de känner så och att de kommer sitta och jämföra (för det tror ni inte att någon annan kommer göra - deras bröllop var deras och nu är ert ert).

Om de vill sura, låt dem - ändra inte era planer för det. Tala om det. Om de anser sig ha ensamrätt på några andra arrangemang i livet, be dem hålla det för sig själva i framtiden (herregud, ni kan ju råka få lika många barn som de, eller sätta dem i samma skola eftersom ni bor på samma ort, eller köpa en liknande bil nån gång ).

• Comfortably numb

håller med, ingen vits att vara ohövlig tillbaka, då blir det väl bara värre.... men påpeka att den kyrkan betyder mkt för dig och att lokalen passars så bra för era planer att ni valde dem för det, och inte för att härma dem. de borde se det som en komplimang att ni väljer samma!

anne på grönkulla skrev 2009-01-10 18:44:44 följande:

Skriv ett trevligt mail. Konstatera att ni tycker att det är tråkigt att de känner så och att de kommer sitta och jämföra (för det tror ni inte att någon annan kommer göra - deras bröllop var deras och nu är ert ert). Om de vill sura, låt dem - ändra inte era planer för det. Tala om det. Om de anser sig ha ensamrätt på några andra arrangemang i livet, be dem hålla det för sig själva i framtiden (herregud, ni kan ju råka få lika många barn som de, eller sätta dem i samma skola eftersom ni bor på samma ort, eller köpa en liknande bil nån gång ).
  • Babajaga

Din kusin verkar ha ett uppblåst ego. Skit i vad hon tycker och gift dig där det passar DIG.

• Besservvisser

Gah!

Har inte läst de andra inläggen, men man har bannemej INTE ensamrätt på sin vigselplats.

Hon får skärpa sig.

• passionsblomman

Måste bara bjuda på min sambos kommentar då jag nyss visade honom denna tråd:

"Kan man skicka ett sån´t mail till någon, då kan man iallafall knappast undra över hur det kan vara krig i Gaza eller någon annanstans. Det var förbanne mig det dummaste jag har hört!"

Svar på tråden Kusinen pajjar!