• MulleNuh

Indesign????? Någon som har koll på programmet?

Ja som rubriken lyder! Någon som vet lite om hur det fungerar??

• Svar på tråden Indesign????? Någon som har koll på programmet?
  • nennesjuttioåtta

den här boken var värdelös.

• nennesjuttioåtta

om du gör ett nytt dokument, finns det en knapp i den boxen som heter alternativ 8fast inte på svenska då). Vad ser du om du klickar på den?

• nennesjuttioåtta

Den jag pratar om är boxen där du kan välja sidstorlek, antal sidor mm.

• nennesjuttioåtta

attans, nu måste jag sticka ner på stan för att luncha med en gammal kollega. Lycka till!!!! den som söker den finner.

Men förresten, vill du ha ett annat format? Vilket då?? A5 eller fyrkantigt?

• MulleNuh

hjälp! Jag vill ju ha ett halvt A4. Eller nån cm mindre..

• MulleNuh

När jag bytte format så blev ju bara rutan mindre. Men all text var i samma stl.

• nennesjuttioåtta

A5 är ett halvt A4. Men om du redan skrivit in text så minskas inte den i proportion till det nya formatet.
  • nennesjuttioåtta

eller menar du halft på längden?

• MulleNuh

Va knäppt!!!

Ja jag menar så man ska kunna sätta 2 st av dessa på ett A4.

nennesjuttioåtta skrev 2009-01-09 11:12:51 följande:
    A5 är ett halvt A4. Men om du redan skrivit in text så minskas inte den i proportion till det nya formatet.
  • nennesjuttioåtta

hur menar du nu?
    Menar du att du vill ha två kort på ett A4 (två A5 bredvid varandra) eller? I så fall kan du ju bara lägga A4 på tvären och dra dit en stödlinje i mitten. Klart och betalt!

Vadå knäppt? 12 pt är ju alltid 12 pt.

• MulleNuh

men vad är pt????

haha och ja du får det att låta så enkelt!! hahaha..

• MulleNuh

Jag ska sen lägga inbjudan på ett annat färgat papper, men då måste ju ca 4-5 mm av det bakre pappret sticka fram, så denna jag sliter med nu ska då alltså vara knappt ett A5..

• nennesjuttioåtta

förlåt! Jag är inte så pedagogisk... alltså teckenstorleken är ju i Punkter (pt).

• nennesjuttioåtta

aha. Men du kan väl inte skriva ut i A5 ändå, så då kan du ju göra två samtidigt om du gör som jag skrev. 2 st bredvid varandra på ett A4 och sen får du skära. Om du är händig kan du ju rita dit skärmärken så har du nåogt att hålla dig efter sen. ojojoj, vi skulle bott grannar.

• MulleNuh

haha.. Jag har iaf maiilat dig..

• nennesjuttioåtta

har du fått till det med färgen?

• MulleNuh

hej igen!! Ny fråga!!!

Om man har en bild med en massa mönster på och man bara vill ha ETT av de mönstrena. HUR gör jag för att klippa ut!?!

Svar på tråden Indesign????? Någon som har koll på programmet?