• MulleNuh

Ska det vara så svårt att hitta ett ställe att gifta sig på i sthlm?

Vi ska gifta oss borgerligt i sthlm men vet inte vaaart!! Blir galen. Finns det inga fina platser i sthlm city??

• Svar på tråden Ska det vara så svårt att hitta ett ställe att gifta sig på i sthlm?
  • MulleNuh

Ja jag ska faktiskt ringa fjärilshuset..

Celeste97 skrev 2009-01-08 12:20:02 följande:
    Klart att de går att "bara" gifta sig där. Det är ju inget inträde, det är mer som en park. Sen finns det säkert möjlighet att anlita någon av de näraliggande restaurangerna om man vill ha hjälp med skumpa, men restaurangerna äger ju inte parken.
  • MulleNuh

Dom var ju helt bokade varje lördag året ut.. Plus att dom tar helst inte in enbart vigslar..

• MulleNuh

Vi har ju kollat lite på Ekotemplet, men är lite rädda när man inte kan boka det..

• feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-08 11:58:34 följande:
    MÅSTE man ha högtalare??? Det kommer nog inga gamlingar.. Kanske nån liten en isf..MÅSTE man ha in/utgångslåtar?Kanske vi bara har nån som sjunger.. 50 pers är ju inte sååå många så nog kan dom trycka ihop sig så alla hör..
    Nej, man måste ingenting alls! Men för att 50 pers ska höra er ute så behövs nog högtalare. Alternativt så hittar ni en plats där ljud kan studsa, då hörs det bättre. Ni kan inte stå på en äng utan högtalare, då hör ingen någonting.
  • MulleNuh

Hmm kanske man vågar sig på Ekotemplet???

• hgav

Fjärilshuset få man betala för att gifta sig i. Där hade vi vår borgerliga vigsel (i deras vinterträdgård). Man kan även hyra deras asiatiska trädgård. Man kan dock enbart hyra dessa efter deras ordinarie öppettider vilket är en nackdel på sommaren då de har öppet ganska länge, så vigseln blir ganska sent.
    Ekotemplet är däremot en helt allmän plats, "bokningen" brukar ske genom att man sätter upp lappar att man tänker gifta sig där.
    Jag har även sett personer som "flaggat" här på BT för att tiderna inte ska krocka etc.

• MulleNuh

Jo han som är bröllopsansvarig var vääldigt trevlig måste jag säga.. Och otroligt hjälpsam..

Men VÅGAR man chansa på ekotemplet?? Kanske man kan sätta dit en stackare tidigt på morgonen som får vakta?? Plus att man sätter upp lappar..

hgav skrev 2009-01-08 13:08:29 följande:
    Fjärilshuset få man betala för att gifta sig i. Där hade vi vår borgerliga vigsel (i deras vinterträdgård). Man kan även hyra deras asiatiska trädgård. Man kan dock enbart hyra dessa efter deras ordinarie öppettider vilket är en nackdel på sommaren då de har öppet ganska länge, så vigseln blir ganska sent.Ekotemplet är däremot en helt allmän plats, "bokningen" brukar ske genom att man sätter upp lappar att man tänker gifta sig där.Jag har även sett personer som "flaggat" här på BT för att tiderna inte ska krocka etc.
  • PennyJenny

Spökparken uppe vid Drottninggatan är fin tycker jag. Ligger precis brevid Obesvatoriekullen.

• MulleNuh

Vadå spökparken?! Varför heter den så???

PennyJenny skrev 2009-01-08 13:13:54 följande:
    Spökparken uppe vid Drottninggatan är fin tycker jag. Ligger precis brevid Obesvatoriekullen.
  • PennyJenny

För att huset brevid heter Spökslottet. Jag minns inte på rak arm varför det heter så, men det finns någon historia kring det. Du kan säkert googla på det. Har stött på det i jobbet men inte lagt på minnet varför det heter som det gör. Det är en liten park bara, men söt och grön på sommaren. Den ligger ju i slutet på Drottninggatan och lite bakom huset sett från Drottninggatan så det är lite undanskymt och man tänker inte på den.

• MulleNuh

Alltså jag tänker serisöt på att boka kyrka igen!! Jag blir vansinnig på detta.. Allt bara går åt helsike!

• MulleNuh

Men det är ju SÅÅÅ mycket svårare och jobbigare att få i ordning på vigseln bara för att det är borgerligt..

• PennyJenny

Lite, men det behöver inte bli heller. Beror sig ju på hur man vill ha det.

Jag skulle kunna tänka mig något sånt här.

Ni har sett ut platsen ni vill gifta er på. (kolla av innan om det behövs någon tillåtelse för att det kanske inte är allmän park eller mark). Någon kan göra i ordning innan med lite blommor på marken för att markera platsen, eller lägga ut stenar i ett hjärta eller något sådant.

Gästerna kommer dit. Ni har bett någon att anvisa dem till att ställa sig i halvcirkel framför den i ordninggjorda platsen. Om det kommer med någon äldre person eller ev gravid, ha någon klappstol på plats som de kan sitta på. Annars skit i det.

Personen/personerna som anvisar gästerna delar ut ett blad med några sånger på, välj enkla kända sånger som de flesta kan sjunga. Och så instrueras gästerna till att på givien signal börja sjunga sång nummer 1 och då kommer ni gående och ställer er på er angivna plats.

När vigseln är klar man ju avsluta den genom att någon (kan ju vara ni själva) säger att nu fortsätter festen och bla, bla, bal.

Mer komplicerat än så behöver det ju inte vara eller?

• PennyJenny

Sedan kan jag säkert sno ihop en mycket flådigare och mer komplicerad lösning men den tror jag inte du är riktigt mottaglig för nu.

• EllaM

Vi gifte oss i Villa Berglunda, Ulriksdals slottspark. En privat bostad med jättevacker trädgård!! Vi gifte oss i lusthuset (som hade högtalare också, så vi kunde spela ingångs- och utgångsmusik från cd) men man kan också gifta sig i deras vackra trädgård. Partytält med stolar och bord finns på plats. Vi hyrde lusthuset, trädgården och husets undervåning med vacker stor glasveranda (om det skulle ha varit dåligt väder). Gifte oss alltså i lusthuset, utsmyckat med massor av ljus och färska blommor, och hade champagnemingel i trädgården (sedan begav vi oss av till annat ställe för middag). Vi var inte så många.

Jag kan inte nog mycket rekommendera Villa Berglunda! Hon som har det är hon som startade inredningskedjan House. Nu bor hon i huset med sin familj och hyr ut det till bröllop, fester och events av olika slag. Hon är så mysig och personlig, och väldigt lyhörd och mån om att det ska bli bra.

• Vid havet

Jag tyckte att det var väldigt svårt att hitta en lämplig plats för borgerlig vigsel eftersom man kunde vara nästan varsom helst - det fanns ingen kyrka att "hänga upp" sig på.
    Nu ska vi vara på en väninnas lantställe - vilket också ställer till det lite med krångliga transporter, men äntligen känns stället helt rätt, så får resten lösa sig.

Ekotemplet är jättehäftigt tycket jag. Bra också eftersom det är under tak OM det skulle regna.

• EllaM

Vi gifte oss förresten också borgerligt, inboxa mig om du vill veta mer om vårt upplägg!

Svar på tråden Ska det vara så svårt att hitta ett ställe att gifta sig på i sthlm?