• Hubby n chubby

    Indisk-svenskt bröllop!!!

    Hejsan! Den 25/7 är datumet satt. Det är då vi blir man och hustru!=) Sambon kommer ifrån Indien och jag är svensk. Har precis påbörjat planeringen för vårt bröllop. Skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med andra svensk-indiska par, eller indisk-indiska, eller svensk -svenska som erfarenhet eller idéer om ett indiskt/ svenskt tema bröllop!!

    Vänliga Häslingar Chubby!!

  • Svar på tråden Indisk-svenskt bröllop!!!
  • Hubby n chubby

    67 klick men inte någon med en idee eller kommentar!? vad tråkigt!!

  • Hammerman

    Vill ni blanda svenskt och indiskt eller köra indiskt hela vägen? Gifter ni er kyrkligt, borgerligt eller hinduiskt? Vill du ge det en indisk touch kan du ju slopa bröllopsklänningen och bära sari istället, det skulle ju kunna vara något. I matväg är det ju inga problem att hitta på något gott.

  • fjutjur brajd

    Nu är varken jag eller min blivande indisk, men jag har varit i Indien och tycker mycket om landet. Och jag har varit på ett indiskt bröllop.


    Mat finns ju som Hammerman1 sa hur mycket gott som helst av! Det enda problemet blir väl att välja bland allt det goda... Om ni vill kombinera både indiskt och svenskt kan ni ju antingen ha en indisk-svensk buffé eller ha tex svensk för- och efterrätt och indisk huvudrätt.


    Jag tycker absolut att du ska ha sari! Jättevackert!


    Sen varierar väl traditionerna gällande bröllop i Indien mellan olika delar av landet och mellan religionerna med. Men det vore ju såklart kul att ha med någon av delarna som ingår i en indisk bröllopsceremoni. På det bröllopet vi var på gjorde de en hel del speciella saker... Bland annat gick bruden ett antal varv med en bricka med bananer med typ tomtebloss i... Mannen och hustrun satte på varandra ett halsband (inga ringar), satte en prick på varandras panna mm. Minns inte allt nu...


    Dekorera skulle man ju absolut också kunna göra i indisk stil. Med vackra tyger, ljuslyktor mm...


    Kommer folk från Indien närvara? Ni gifter er i Sverige eller?


  • mrclas

    hubby n chubby

    Jag ar en svensk kille som bor i London och ska gifta mig med en indisk-brittisk tjej.
    Vi har funderat lite pa att ha brollopet i Sverige men det verkar valdigt svart att arrangera ett hindustiskt brollop. Har ni tankt hinduistiskt brollop, med mandap, eld, osv?

    Var i sverige ska ni gifta er?

    mvh
    bunty & babli

  • Luucie

    Kör Bollywood/midsommar? Gud vad roligt. Jag kan inte alls mycket om Indien men ser framför mig inhyrda dansare, elefanter (kanske finns plast att hyra...eller låna från någon indisk eller kinarest...de brukar ha stora i porslin), lysande vackra färger och tikka masala
    sari i blått och guld...små midsommarstänger som placeringskortshållare. Istället för gästbok så kan man ha en stor dalahäst som alla skriver sina namn på.

  • Hubby n chubby

    Vad skoj med all respons!!

    Hammarman: Min sambo är katolik så vi kommer att ha ett kyrkligt bröllop i min kyrka men med en katolsk präst! Själva festen skulle jag gärna se blev en härlig blanding av indiskt och svenskt!=) Jag tror jag kommer att vilja bära traditionell bröllopsklänning i kyrkan och sedan byta om till typ sari eller ngt som är lättare att röra sig i men i indisk stil!!¨

    fjutjur brajd: Vi är båda kristna och kommer ha en kyrkligcermoni, mina tankar rör själva festen som följer! Vi kommer att hålla bröllopet i Sverige och det kommer gäster ifrån hela välden känns det som flera av dem indier!=) Dock kommer det inte bli något jätte stort bröllop.

    Mrclas : Vad spännande att höra att det är fler svensk-indiska bröllop på g! Min sambo är som sagt kristen så det blir ingen hinduisk ritual ( synd för det 'r ju så vackert!!!!) Vi skall gifta oss i Skåne. En rolig parentes var att min sambo ville jag skulle välja namnet bunty n babli istället för hubby and chubby när jag skaffade den här sidan!=)

  • fjutjur brajd

    Ok. Bröllopet jag var på var faktiskt också kristet, men de hade alltså dess olika delar i ceremonin...


    Men om det snarat är festen du vill ha med indisk touch så är ju indisk musik kanske nåt! Och mat och dekoration som sagt.


    Vore ju kul om du har indiska kläder på festen. Sari är ju väldigt vackert, men det är ju inte jättesmidigt att röra sig i... Finns ju andra vackra kläder man kan också...


  • minkatthetersaga

    Hej va kul med de indiska bröllopet, jag är själv indiska, katolik och min sambo äe svensk. vi ska gifta oss den 16 maj så jag har fullt sjå.

  • Jugoslovenka

    Jag har en kompis som är född i Sverige men åkte tillbaka till hemlandet för att jobba och träffade en kille och gifte sig och flyttade till Indien.

    Tittar precis på deras bröllops dvd, det är nått obeskrivligt vackert.
    Är så ledsen att jag ej kunde närvara pga omständigheterna.

  • Taha

    Åååååååååååhhhh...indiskt bröllop är min dröm. Tyvärr har jag fått förlika mig med att inte ha sari på bröllopet då vare sig jag eller m2b:n e indier.
    Det finns internetbutiker som kör en fusion av sari och bröllpsklänningar. Funderade på det ett tag nämligen. Ska leta upp och skicka till dig.
    Jag skulle kör en katolsk och en indisk vigsel om jag var du med olika klänningar. En klänning och en sari.

    Glöm inte den indiska "möhippan" á la Monsoon bröllop. Och hyr in en klassisk tempeldansare eller bollywooddansare.

    Vad undertbart. Lycka till!!!

Svar på tråden Indisk-svenskt bröllop!!!