• JustMeAndMyLove

Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?

Språk är en av mina favoritsysselsättningar. Så nu undrar jag vad ordet Giftermål och ordet Bröllop är.
    Är det Äktenskap? Och då inte Partnerskapscermoni?

Rent konkret, språkligt, kan jag säga att jag ska gifta mig eller att jag planerar bröllop trots att jag nu ska ingå partnerskap och inte äktenskap?

Kanske knäpp fråga men jag blev nyfiken, komme rinte sluta säga bröllop och "gifta mig" även om det är okorekt :P

• Svar på tråden Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?
  • JustMeAndMyLove

Apropå skratt :P
    När jag var på arbetsintervju för ett halvår sedan frågade chefen om varför jag flyttat hit till Bollnäs.
    "Ja du vet, kärleken" svarade jag och hoppades på att inte behöva "komma ut" redan då.

"Aha, vem är han då? Någon man känner?"
    Damn att flytta till liten byhåla! tänker jag.

"Nej, jag har flickvän.. Hehe..."

Han stirrar förvirrat på mig och får sen ur sig ett:
    "Varför då?"

VAD i hela friden svarar man på en sån sak?

Nu var han inte alls elak utan bara blev lite tagen på sängen :P Han ursäktade sig och var väldigt generad, haha.

• Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:56:57 följande:
    Apropå skratt :PNär jag var på arbetsintervju för ett halvår sedan frågade chefen om varför jag flyttat hit till Bollnäs."Ja du vet, kärleken" svarade jag och hoppades på att inte behöva "komma ut" redan då."Aha, vem är han då? Någon man känner?"Damn att flytta till liten byhåla! tänker jag."Nej, jag har flickvän.. Hehe..." Han stirrar förvirrat på mig och får sen ur sig ett:"Varför då?"VAD i hela friden svarar man på en sån sak?Nu var han inte alls elak utan bara blev lite tagen på sängen :P Han ursäktade sig och var väldigt generad, haha.
    Hehe, det negativa med en byhala! Vilken reaktion sen da! Och snacka om nyfiken i en strut pa forsta intervjun. Vad svarade du??
  • JustMeAndMyLove

Det blev bara ett:
    jo... asså.... va?

Sen ursäktade han sig och viftade bort det.
    Fick dock inte jobbet men det berodde nog inte på det, hehe

Bride in England skrev 2008-12-12 18:00:03 följande:

Hehe, det negativa med en byhala! Vilken reaktion sen da! Och snacka om nyfiken i en strut pa forsta intervjun. Vad svarade du??
  • Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 18:04:19 följande:
    Det blev bara ett: jo... asså.... va?Sen ursäktade han sig och viftade bort det.Fick dock inte jobbet men det berodde nog inte på det, heheBride in England skrev 2008-12-12 18:00:03 följande:
    Haha, stackarn. Maste erkanna att jag sjalv trampade i klaveret en gang med en kollega. Jag var ny pa jobbet och vi var och lunchade nagra stycken. Han pratade om en kille som var musikalartist o det lat som att han kande honom val men jag hade inte riktigt forstatt hur. Sa jag fragade "Ar det en kompis till dig eller?" Och han svarade "Nej, det ar min partner." Jag trodde da att det var en businesspartner och blev forvirrad for han jobbade ju pa samma stalle som mig. Pinsamma jag insag inte att han hade en pojkvan!!!
  • JustMeAndMyLove

Haha, ja men det är inte så konstigt :P
    Värre nr man som jag gör tvärtom och frågar:
    Hur länge har ni varit ihop då?
    När det i själva verket gällde en affärspartner!

Bride in England skrev 2008-12-12 18:07:08 följande:

Haha, stackarn. Maste erkanna att jag sjalv trampade i klaveret en gang med en kollega. Jag var ny pa jobbet och vi var och lunchade nagra stycken. Han pratade om en kille som var musikalartist o det lat som att han kande honom val men jag hade inte riktigt forstatt hur. Sa jag fragade "Ar det en kompis till dig eller?" Och han svarade "Nej, det ar min partner." Jag trodde da att det var en businesspartner och blev forvirrad for han jobbade ju pa samma stalle som mig. Pinsamma jag insag inte att han hade en pojkvan!!!
  • Emmet99

Bride in England skrev 2008-12-12 18:07:08 följande:

Haha, stackarn. Maste erkanna att jag sjalv trampade i klaveret en gang med en kollega. Jag var ny pa jobbet och vi var och lunchade nagra stycken. Han pratade om en kille som var musikalartist o det lat som att han kande honom val men jag hade inte riktigt forstatt hur. Sa jag fragade "Ar det en kompis till dig eller?" Och han svarade "Nej, det ar min partner." Jag trodde da att det var en businesspartner och blev forvirrad for han jobbade ju på samma stalle som mig. Pinsamma jag insag inte att han hade en pojkvan!!!
    hehe, jag gjorde också bort mig en gång =) Satt och snackade med en tjej på ett jobb jag hade som plötsligt hade en ring på fingret. Så jag tjöt glatt "oooh har du förlovat dig, vad kul! Vad heter han?" Varvid hon svarade pillemariskt "det är inte en han" Otroooligt trögtänkta jag insåg inte det självklara alternativet utan måste ha sett hysteriskt förvirrad ut för jag bara stirrade på henne och fattade noll. "Alltså, det är en hon" sa hon, och då trillade poletten ner. Shit vad dum jag kände mig, haha! Senare kom hon och frågade om det gjorde mig något att det var en tjej, vilket gjorde ont i mitt hjärta att hon bekymrade sig över, så jag fick ju förklara att det gjorde det absolut inte, det var bara jag som var trög. *pinsamt*
  • JustMeAndMyLove

Haha, ja men det är inte så lätt!
    Inte ens jag fattar ibland, man är ju inställd på man/kvinna :P Tycker inte man ska tycka det är så pinsamt egentligen, som gay förstår man att det kan bli förvirrat och lite genant :)

Emmet99 skrev 2008-12-12 19:13:16 följande:
    Bride in England skrev 2008-12-12 18:07:08 följande:hehe, jag gjorde också bort mig en gång =) Satt och snackade med en tjej på ett jobb jag hade som plötsligt hade en ring på fingret. Så jag tjöt glatt "oooh har du förlovat dig, vad kul! Vad heter han?" Varvid hon svarade pillemariskt "det är inte en han" Otroooligt trögtänkta jag insåg inte det självklara alternativet utan måste ha sett hysteriskt förvirrad ut för jag bara stirrade på henne och fattade noll. "Alltså, det är en hon" sa hon, och då trillade poletten ner. Shit vad dum jag kände mig, haha! Senare kom hon och frågade om det gjorde mig något att det var en tjej, vilket gjorde ont i mitt hjärta att hon bekymrade sig över, så jag fick ju förklara att det gjorde det absolut inte, det var bara jag som var trög. *pinsamt*
  • Emmet99
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 19:16:04 följande:
    Haha, ja men det är inte så lätt!Inte ens jag fattar ibland, man är ju inställd på man/kvinna :P Tycker inte man ska tycka det är så pinsamt egentligen, som gay förstår man att det kan bli förvirrat och lite genant :)
    Jag är mest orolig att såra någon. Att folk som hon gjorde missförstår och tror att man tycker det är "fel" för att man blir lite förvirrad. =/
  • JustMeAndMyLove

jo det kan ju bli att man i alla fall misstänker att någon tycker det är fel.. men jag tror inte man blir sårad, kanske fundersam.
    Men nä jag tror inte du sårade henne, hon ville nog bara vara säker! Jag skulle inte ta illa upp utan kanske som hon fråga ifall jag undra.
    :)

Emmet99 skrev 2008-12-12 19:27:45 följande:
    Jag är mest orolig att såra någon. Att folk som hon gjorde missförstår och tror att man tycker det är "fel" för att man blir lite förvirrad. =/
  • Emmet99
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 19:33:33 följande:
    jo det kan ju bli att man i alla fall misstänker att någon tycker det är fel.. men jag tror inte man blir sårad, kanske fundersam. Men nä jag tror inte du sårade henne, hon ville nog bara vara säker! Jag skulle inte ta illa upp utan kanske som hon fråga ifall jag undra. :)
    Jo det är sant =) Slutade gott iaf, hon var min bästa vän på jobbet (för tio år sedan) och för någon månad sen hittade vi igen varandra på Facebook :D
  • JustMeAndMyLove

Härligt :)

Emmet99 skrev 2008-12-12 19:46:12 följande:
    Jo det är sant =) Slutade gott iaf, hon var min bästa vän på jobbet (för tio år sedan) och för någon månad sen hittade vi igen varandra på Facebook :D
  • En till präst

Helt utanför frågeställningen om äktenskap, men jag var med om något liknande då jag åkte bil med församlingens nyanställda (manliga) fritidsledare och 2 oerhört frågvisa tonårskillar som ville lära känna sin nya ledare snabbt, så de bombarderade honom med frågor:

Hur gammal är Du, var kommer Du i från, har Du syskon, gillar Du fotboll, Har du någon flickvän?
    När svaret på sista frågan blev "nej" frågade ena killen i skämtsam ton "Har Du någon pojkvän då?" När svaret blev "ja" blev båda killarna först knäpptysta en minut.

Jag och min kollega smygkikade på varandra och log i mjugg - vi undrade vad killarna skulle göra nu, för det svaret hade de uppenbarligen inte väntat sig.

Sen fortsatte den andra killen: Vad heter han? Hur gammal är han? Hur länge har ni varit i hop? Vad jobbar han med? Har ni några barn? Nån hund då? osv....

• JustMeAndMyLove

Hahaha! Underbart :)

En till präst skrev 2008-12-13 23:47:33 följande:

Helt utanför frågeställningen om äktenskap, men jag var med om något liknande då jag åkte bil med församlingens nyanställda (manliga) fritidsledare och 2 oerhört frågvisa tonårskillar som ville lära känna sin nya ledare snabbt, så de bombarderade honom med frågor:Hur gammal är Du, var kommer Du i från, har Du syskon, gillar Du fotboll, Har du någon flickvän?När svaret på sista frågan blev "nej" frågade ena killen i skämtsam ton "Har Du någon pojkvän då?" När svaret blev "ja" blev båda killarna först knäpptysta en minut. Jag och min kollega smygkikade på varandra och log i mjugg - vi undrade vad killarna skulle göra nu, för det svaret hade de uppenbarligen inte väntat sig.Sen fortsatte den andra killen: Vad heter han? Hur gammal är han? Hur länge har ni varit i hop? Vad jobbar han med? Har ni några barn? Nån hund då? osv....
  • passionsblomman
    Jag kan riktigt höra dem! Åh vad roligt!

(och underbart att det går framåt i vår värld så att det vare sig är ett problem att han är anställd som fritidsledare i kyrkan eller att ungarna tycker det är konstigt. Jag gläder mig.)

En till präst skrev 2008-12-13 23:47:33 följande:
    Helt utanför frågeställningen om äktenskap, men jag var med om något liknande då jag åkte bil med församlingens nyanställda (manliga) fritidsledare och 2 oerhört frågvisa tonårskillar som ville lära känna sin nya ledare snabbt, så de bombarderade honom med frågor:Hur gammal är Du, var kommer Du i från, har Du syskon, gillar Du fotboll, Har du någon flickvän?När svaret på sista frågan blev "nej" frågade ena killen i skämtsam ton "Har Du någon pojkvän då?" När svaret blev "ja" blev båda killarna först knäpptysta en minut. Jag och min kollega smygkikade på varandra och log i mjugg - vi undrade vad killarna skulle göra nu, för det svaret hade de uppenbarligen inte väntat sig.Sen fortsatte den andra killen: Vad heter han? Hur gammal är han? Hur länge har ni varit i hop? Vad jobbar han med? Har ni några barn? Nån hund då? osv....
Svar på tråden Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?