• JustMeAndMyLove

Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?

Språk är en av mina favoritsysselsättningar. Så nu undrar jag vad ordet Giftermål och ordet Bröllop är.
    Är det Äktenskap? Och då inte Partnerskapscermoni?

Rent konkret, språkligt, kan jag säga att jag ska gifta mig eller att jag planerar bröllop trots att jag nu ska ingå partnerskap och inte äktenskap?

Kanske knäpp fråga men jag blev nyfiken, komme rinte sluta säga bröllop och "gifta mig" även om det är okorekt :P

• Svar på tråden Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?
  • Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:40:10 följande:
    Hahahah! Tänka sig mormor få ett sånt inbjudningskort :pMan kanske ska skriva "vi ska gänga oss" på inbjudan? Eller nått annat knäppt. Ingå kärlekspakt?Nä nu flummar jag iväg bara :)Bride in England skrev 2008-12-12 17:38:29 följande:
    Haha, ja men det ar ju en jattebra ide, synd att vi inte tankte pa det - att skriva nagot kul pa inbjudan. Kärlekspakt låter ju lite mystiskt och anda gulligt!
  • JustMeAndMyLove

Ja, asså innebörden i ordet är ju fin, vacker och romantisk när det gäller just ett kärleksförhållande.
    Men jag känner ändå att jag ser företagsvärlden/chefer framför mig när jag hör partnerskap...

MolsonCanadian skrev 2008-12-12 17:40:29 följande:
    Personligen tycker jag att "partnerskap" låter mer "romantiskt", eller vad man ska säga. Det är tydligare vad det är eftersom jag ser vårt förhållande som just ett partnerskap.
  • Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:42:43 följande:
    Ja, asså innebörden i ordet är ju fin, vacker och romantisk när det gäller just ett kärleksförhållande.Men jag känner ändå att jag ser företagsvärlden/chefer framför mig när jag hör partnerskap...
    Speciellt nar nagon sager 'jag och min partner'. Jag vet aldrig om de menar business partner eller karlekspartner. Kanske karlekspartnerskap vore nagot
  • MolsonCanadian

Om du tänker dig det engelska ordet "companionship" då?

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:42:43 följande:
    Ja, asså innebörden i ordet är ju fin, vacker och romantisk när det gäller just ett kärleksförhållande.Men jag känner ändå att jag ser företagsvärlden/chefer framför mig när jag hör partnerskap...
  • JustMeAndMyLove

Då tänker jag vänskap, men det är säkert fel översatt hos mig.
    Fint ord, tänker mig spontant två gamla hundar som hållit ihop i vått och tort..

(Fråga mig inte vart jag fick det ifrån)

MolsonCanadian skrev 2008-12-12 17:44:36 följande:
    Om du tänker dig det engelska ordet "companionship" då?
  • JustMeAndMyLove

Ja då tycker jag om Livspartner mer. Men det känns liiite högtidligt att säga jämt :P

Bride in England skrev 2008-12-12 17:42:09 följande:

Haha, ja men det ar ju en jattebra ide, synd att vi inte tankte pa det - att skriva nagot kul pa inbjudan. Kärlekspakt låter ju lite mystiskt och anda gulligt!
  • MolsonCanadian

Haha... ja, fast är det inte det det handlar om då?
    Att man håller ihop i vått och torrt?
    Jag tycker i alla fall att det "partner" och "partnerskap" bättre beskriver vad det är fråga om än "fru/man" och "äktenskap".

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:46:03 följande:
    Då tänker jag vänskap, men det är säkert fel översatt hos mig.Fint ord, tänker mig spontant två gamla hundar som hållit ihop i vått och tort..(Fråga mig inte vart jag fick det ifrån)
  • Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:46:03 följande:
    Då tänker jag vänskap, men det är säkert fel översatt hos mig.Fint ord, tänker mig spontant två gamla hundar som hållit ihop i vått och tort..(Fråga mig inte vart jag fick det ifrån)
    Hahaha du fick mig att skratta sa min chef misstanksamt sneglade pa mig!!
  • JustMeAndMyLove

Hehe, ja kanske partnerskap inte är ett så hemskt ord ändå :)

Nu tycker M jag är tokig för jag väckte henne och frågade om hon inte tyckte det var fint att se på ett förhållande som på två hundar som håller ihop i vått och torrt :P

"Vadå hundar? Våra hundar?" mummlade hon och somnade om :P

• Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:52:18 följande:
    Hehe, ja kanske partnerskap inte är ett så hemskt ord ändå :)Nu tycker M jag är tokig för jag väckte henne och frågade om hon inte tyckte det var fint att se på ett förhållande som på två hundar som håller ihop i vått och torrt :P"Vadå hundar? Våra hundar?" mummlade hon och somnade om :P
    Hahaha mer skratt
Svar på tråden Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?