• JustMeAndMyLove

Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?

Språk är en av mina favoritsysselsättningar. Så nu undrar jag vad ordet Giftermål och ordet Bröllop är.
    Är det Äktenskap? Och då inte Partnerskapscermoni?

Rent konkret, språkligt, kan jag säga att jag ska gifta mig eller att jag planerar bröllop trots att jag nu ska ingå partnerskap och inte äktenskap?

Kanske knäpp fråga men jag blev nyfiken, komme rinte sluta säga bröllop och "gifta mig" även om det är okorekt :P

• Svar på tråden Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?
  • Bride in England

Hm jag tycker inte det finns nagon anledning till varfor man INTE skulle saga 'gifta sig' eller 'brollop' om partnerskap. Personligen tycker jag att 'partnerskap' later ratt torrt och trakigt sa jag hade valt att saga brollop/aktenskap istallet! Det finns ju ingenting i orden i sig som betyder 'man och kvinna' eller sa.

• JustMeAndMyLove

Ja jag tycker inte alls om ordet "partnerskap".
    Tänker direkt på feta gubbar i kostym som ska bilda firma eller liknande :S

• didis

Människan har i "alla tider" levt i parrelationer och säkert har det kallats både det ena och det andra genom åren.

För mig är vigsel främst en juridisk företeelse, om än också romantisk, och därmed är jag personligen inte så känslig för vad det kallas rent administrativt.

Jag gifter mig med mannen jag älskar och har barn med och känner du dig bekväm med att "gifta dig" så är det det du gör.

Den juridiska termen är äktenskap resp partnerskap men de flesta "gifter sig" antagligen även om det mer är vardagligt.

• Bride in England

Ja jag foredrar helt klart att saga att jag gifter mig med min man istallet for att jag ingar aktenskap med honom Later lite for hogtidligt.

• JustMeAndMyLove

Hehe, ja "ingå äktenskap" låter lite.. kungligt :p

Ibland tycker jag de kunde komma på något mer romantiskt än ingå partnerskap till oss homos.. Inte för att jag kan komma på något bättre direkt :)

• Bride in England

Ja, partnerskap later som du sager lite for business-aktigt. Dock tycker jag inte aktenskap ar mycket battre egentligen. Men partnerskap anvands val lite mer an aktenskap, typ for brollop ocksa? Det ar ju inte ofta man hor ordet aktenskap. Darfor tycker jag att man borde kunna saga brollop for "likakonade" ocksa!

• JustMeAndMyLove

Man kankse borde komma på ett helt nytt ord...
    Nu höll jag på att skriva att para sig men insåg att det har ju en annan innebörd :P

Ingå kärleksskap?

Bride in England skrev 2008-12-12 17:34:25 följande:

Ja, partnerskap later som du sager lite for business-aktigt. Dock tycker jag inte aktenskap ar mycket battre egentligen. Men partnerskap anvands val lite mer an aktenskap, typ for brollop ocksa? Det ar ju inte ofta man hor ordet aktenskap. Darfor tycker jag att man borde kunna saga brollop for "likakonade" ocksa!
  • Bride in England
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-12 17:35:41 följande:
    Man kankse borde komma på ett helt nytt ord...Nu höll jag på att skriva att para sig men insåg att det har ju en annan innebörd :PIngå kärleksskap?Bride in England skrev 2008-12-12 17:34:25 följande:
    Hahaha para sig Hm kanske kan bli nagot missuppfattat. "Vi ska para oss! Valkomna att vara med och bevittna denna stora dag med oss"...

Ingå kärleksskap låter ju fint
  • JustMeAndMyLove

Hahahah! Tänka sig mormor få ett sånt inbjudningskort :p

Man kanske ska skriva "vi ska gänga oss" på inbjudan? Eller nått annat knäppt. Ingå kärlekspakt?

Nä nu flummar jag iväg bara :)

Bride in England skrev 2008-12-12 17:38:29 följande:

Hahaha para sig Hm kanske kan bli nagot missuppfattat. "Vi ska para oss! Valkomna att vara med och bevittna denna stora dag med oss"...Ingå kärleksskap låter ju fint
  • MolsonCanadian

Personligen tycker jag att "partnerskap" låter mer "romantiskt", eller vad man ska säga. Det är tydligare vad det är eftersom jag ser vårt förhållande som just ett partnerskap.

Svar på tråden Vad är giftermål/bröllop egentligen rent konkret?