• trebarnsmamma

Måste man bjuda alla kusiner??

Jag och min sambo har börjat prata om att gifta oss i Aug el Sep, men vi har inte en jättebudget då jag är hemma med vår tredje dotter, och har föräldrapenning! Vi har tillsammans väldigt många kusiner så frågan är måste man bjuda alla kusiner!? Tex min sambos kusiner p+å pappans sida umgås vi aldrig med, men det känns som ett tvång! Kusner på min pappas sida två av dom har jaginte pratat med sedan jag var barn, men en blev jag bjuden på bröllop till för 7 år sedan vad gör man?! Ska man stryka alla kusiner eller, då blir det ju bara kompisar och gamlingar kvar !

• Svar på tråden Måste man bjuda alla kusiner??
  • Luucie

Miss Biii skrev 2008-12-08 08:46:18 följande:

Jag skulle dessutom tycka det var jobbigt att ha med folk på middagen som man inte har en personlig realation till och som man känner väl, kan lätt bli lite krystat...
    Jag instämmer absolut! Vi har bara bjudit folk vi känner, älskar och umgås med. Det är någon enstaka ny pojk/flickvän som vi inte hunnit träffa men det planerar vi att hinna med innan bröllopet.
  • källerudd

Vi har så begränsat med utrymme så det fungerar inte...vill ju ha mina vänner där...

• MV85

Vi kommer bjuda mina kusiner på mammas sida, men inga av hans... Hans kusiner som vi har kontakt med är små (barn) och vi har beslutat att ha helt barnfritt (inkl. syskonbarn)så de blir inte bjudna..
    Mina kusiner på pappas sida bjuder vi inte heller - de är främlingar för mig och han har bara träffat några av dem en gång... på farfars begravning.
    Kommer inte heller bjuda mina fastrar t.ex...

• Sesamy

Klart man inte måste bjuda kusiner. Jag träffar kanske tio av mina kusiner hyfsat regelbundet - typ två, tre gånger om året fast ví bor långt från varandra. Men de kommer inte bli bjudna ändå. Mest för att det inte känns så viktigt att ha dem där....Försöker gå efter principen - vilka människor känns viktigt för mig att dela den här händelsen?

Tror inte folk tar illa upp. Dessutom kusiner... Det blir snabbt väldigt mycket personer. Skulle jag bjuda mina kusiner... och räkna in respektive skulle bara det vara 30 personer. =P

• Mangos

Vi bjuder två av min m2bs åtta kusiner. De är i vår ålder och vi umgås ibland. HTre kusiner är för små så de bjuds inte pågrund av åldern (ska inte ha några barn med på festen) och de andra har jag knappt träffat. Mina två kusiner väljer vi att inte bjuda. har inget gemensamt och träffas aldrig så varför bjuda dem bara för att vi är släkt!

• Noxire

Vi bjuder bara några kusiner på varjge sida. Skulle jag bjuda alla mina kusiner med respetive, skulle det bli 68 personer. Lokalen vi skall ha festen i rymmer inte mer är 70 sittande gäster. Därför måset vi begränsa antaler kuniner, även mostrar, fastrar, farbröder och morbröder.

Kram till alla

• brud080808

Jag skulle jättangärna bjuda alla min elva kusiner, eller egentligen gärna nio av dem, de andra två har jag ingen relation till, de är ganska mkt yngre än mig. Vi umgicks mkt när jag var liten, firade jul ihop och sådär. En kusin, ett år yngre än mig, var min bästa vän i många år och vi bodde grannar. Men nu är det många år sedan jag umgicks med mina kusiner. 10 av dem har respektive och fyra har barn. Skulle jag bjuda alla med respekive och barn skulle det bli 27 stycken. Det går inte, vi har inte den budgeten och min sambo vill heller inte bjuda in människor han inte känner eller ens har träffat. Vi kommer dock att bjuda hans två kusiner, eftersom vi umgås med dem en del. Tycker det känns fel att välja ut några kusiner som får komma, och andra som inte får, särskilt när det då kommer bli så att alla tre syskon i en familj får komma, men i en annan familj bara två av tre. Alla eller ingen.

• Sååå lurade

Jag har ensam 17 kusiner och kommer att bjuda En av dem, Den som jag verkligen umgås med, vi andra bjuder inte varandra för vi har inget gemensamt mer att vi ses på släktträffar, så mitt svar är, Nej man behöver inte bjuda alla kusiner...

• Nalle Puh 40

Jag har 16 kusiner och min sambo har inga så vi bjuder alla. Umgås inte med dem och en del skulle jag knappt känna igen på stan men det känns fel att inte bjuda alla, var skulle vi dra gränsen isf.
    Vi hoppas istället på att de som inte tycker att vi känner varann så väl tackar nej (en har redan gjort det...)

• purjopillan

Vi bjuder in de kusiner vi umgås med och alla mostrar, morbröder, fastrar och farbröder. Vi är nämligen i den sitsen att om vi skulle bjuda alla mostrar och morbröder, fastrar och farbröder och kusiner med respektive och barn så landar vi på ca 120 personer ... och då är inga kompisar medräknade...

Vi har inte ens några barn på festen, bara för att dra ner på antalet, vi har inte världens största lokal nämligen. vi har tillochmed skaffat barnvakt till våran son.

Svar på tråden Måste man bjuda alla kusiner??