• trebarnsmamma

Måste man bjuda alla kusiner??

Jag och min sambo har börjat prata om att gifta oss i Aug el Sep, men vi har inte en jättebudget då jag är hemma med vår tredje dotter, och har föräldrapenning! Vi har tillsammans väldigt många kusiner så frågan är måste man bjuda alla kusiner!? Tex min sambos kusiner p+å pappans sida umgås vi aldrig med, men det känns som ett tvång! Kusner på min pappas sida två av dom har jaginte pratat med sedan jag var barn, men en blev jag bjuden på bröllop till för 7 år sedan vad gör man?! Ska man stryka alla kusiner eller, då blir det ju bara kompisar och gamlingar kvar !

• Svar på tråden Måste man bjuda alla kusiner??
  • Vi2iJuli

Jaaaa, mkt bra fråga!
    Vi ska bara bjuda dom kusiner som vi umgåtts med mest dom senaste åren. Dom man hörs av via telefon, sms eller dyligt.
    MITT dilemma är istället om vilka jag ska bjuda av min MAMMAS kusiner. :) Hennes 2 mostrar plus en kusin med familj vet jag säkert iaf... dom har vi träffat senast i somras!
    Resten av kusiner är det nog 4 år sen vi sågs, inga jag känner att man står speciellt nära heller.
    Det är svårt det där, känns som att man framstår som dum eller nått när man inte vill bjuda alla.
    Man har ju en budget också man inte vill spräcka...

• Bluebride

jag kommer inte bjuda några av mina kusiner, då jag inte har någon kontakt med dem. Dock ska sambo´s ena kusin bjudas

• Juni2009

TS

Jag kan berätta hur vi gjorde.

Vi valde inte bjuda nån av våra kusiner för vi träffar dom ju sällan senaste vi träffade dom var 4 år sen.
    Vi har inte hört nåt från dom, inte ens julkort eller så.

Så vi valde bort dom.

Vi valde bjuda folk som vi träffar ofta.
    Då blir det min mamma, svärföräldrar, sambos mormor, sambos lillebrors familj, min pappa o hans familj, min systrar och deras killar.
    Dom är på 17 personer.
    Så vi bjuder in vänner så totalt blir 65 personer.

Ni betsämmer själv vem ni vill bjuda.
    ¨
    Lycka till med planering.

• passionsblomman

Man behöver inte bjuda tusentals kusiner! Det kommer inte vi att göra. Jag har 25 stycken bara jag... glöm det!

• Curly redhead

Vi bjuder alla min m2b:s kusiner men inte alla mina, bjuder dem jag träffar oftast. Det blir för många annars...

• Ore

Har man massor med kusiner så är det svårt att bjuda alla... Men rör det sig om några stycken som blir "bortvalda" så kanske man ska tänka om, för släksämjans skull om inte annat...

Det är mycket som spelar in. Vi har "bara" 16 kusiner tillsammans, och endast två av dessa hade då en stadig respektive. Alla blev inbjudna, eftersom vi faktiskt träffar dem minst någon gång om året. 5 valde att inte komma, och inte helt oväntat så var det så att de som vi har minst gemensamt med tackade nej...

• soffi73

Jag tycker du ska bjuda dom som du har regelmässig kontakt med, strunta i resten. Sa resonerade iaf jag och min kille. Varför bjuda kusiner som man i stort sett aldig har nan kontakt med. Har vi inte haft nan större kontakt innan bröllopet sa kommer det inte att ändra sig efter bröllopet heller. Varför betala mat/dryck för sana personer när man kanske har vänner som man umgas med hela tiden och som man vet att man alltid kommer ha kontakt med pa ett eller annat sätt och som vi betyder nanting för och som ocksa betyder nanting för oss och som man da heller vill bjuda.

• Sommarpar

jag har inte träffat mina kusiner på gud vet hur många år så dom ska vi inte bjuda, däremot ska vi bjuda min blivandes 2 kusiner..vi ska inte heller bjuda min farbror och hans fru, vi träffas ju aldrig..
    däremot blir det ju många respektive som man måste bjuda fast man aldrig träffats..

• källerudd

Vi har oxå kunsin problem... Jag har bara fyra så skulle kunna bjuda alla, träffar dem lika sällan, vilken inte är alls speciellt ofta. Saken är den att de två som finns på min mammas sida känner jag ingen gemenskap med (vi bor väldigt nära varandra och har inte träffats på flera år) medans de två som finns på min pappas sida trots väldigt sporadiska träffar så har vi kul när vi väl träffas och det känns som vi känner varndra väl...men känner här att bjuder vi den ena sidan måste vi bjuda den andra, just för att jag inte träffar någon av dem mer än den andra...och för att de är så få, hur gör man?

Med min blivandes kusiner (han har många fler) så har vi löst det på så vi att vi bjuder dem som vi umgås med och de andra "struntar" vi i...

• PersianBride

Orkar inte med besvikna kusiner så vi bjuder in alla...typ 35 stycken allt som allt

Svar på tråden Måste man bjuda alla kusiner??