• trebarnsmamma

Måste man bjuda alla kusiner??

Jag och min sambo har börjat prata om att gifta oss i Aug el Sep, men vi har inte en jättebudget då jag är hemma med vår tredje dotter, och har föräldrapenning! Vi har tillsammans väldigt många kusiner så frågan är måste man bjuda alla kusiner!? Tex min sambos kusiner p+å pappans sida umgås vi aldrig med, men det känns som ett tvång! Kusner på min pappas sida två av dom har jaginte pratat med sedan jag var barn, men en blev jag bjuden på bröllop till för 7 år sedan vad gör man?! Ska man stryka alla kusiner eller, då blir det ju bara kompisar och gamlingar kvar !

• Svar på tråden Måste man bjuda alla kusiner??
  • ElinPierre

Min sambo har inga kusiner, men jag har en hög. Vi kommer förmodligen bjuda de 2 (+ 2plastkusiner) jag har på pappas sida, men inga kusiner på mammas sida.
    Precis av den anledningen du säger- vi umgås aldrig, och träffas inte ens...

• BlendaSigne

Jag skulle isf bjuda de du umgås med el träffar.
    Bara för man blev bjuden på nåns bröllop tidigare så tycker jag inte det är ett måste o bjuda tillbaka. Alla gör olika - man kan inte bjuda alla - de måste man förstå, även om man ser sig som "ickebjuden".

Ett annat alternativ är att köra budget varianten på bröllopet -spara in på de poster som kan göra så ni får ert drömbröllop.
    Finns lite trådar här på BT om massa idéer om detta...

Sätt upp er budget. Gör olika gästlistor o se vad ni "kan få" för den budgeten på de olika alternativen... kör sedan på det som ni känner blir mest rätt för er o hur ni vill ha det. Ni kanske kan få till att ha med alla om ni gör uppoffringar på annat...

Men tillbaka till din ursprungsfråga - nej, jag tycker inte man MÅSTE bjuda alla.
    Lycka till med allt :)

• Plummis83

Jag många kusiner på både mamma och pappas sida men kommer "bara" bjuda de på mammas sida för det är de jag har kontakt med - lr ja, alla utom 1 (om man bortser från de gångerna vi träffas på gården) men hur skulle det se ut att bjuda alla i en familj utom 1 så självklart blir han bjuden!

Däremot de på pappas sida har jag knappt träffat de! Träffade några förra året när min farfar fyllde 80 men inget mer! Tror inte de tar illa vid sig för de tänker nog likadant - en kusin gifte sig i somras!!!

• Miss Biii

Jag och min sambo satt och diskuterade just kusiner häromdagen. jag har inte så stor släkt men det har däremot sin sambo. Vi vill inte ha för stor fest, vi vill ha en liten, privat mysig tillställning efter vigseln. Då kom vi fram till att varför bjuda alla kusiner när man ändå inte umgås annars? De kan självklart komma till kyrkan! Jag tycker absolut inte det är ngt konstigt. Jag skulle dessutom tycka det var jobbigt att ha med folk på middagen som man inte har en personlig realation till och som man känner väl, kan lätt bli lite krystat...

• Superälsklingen

Min fästman har bara 3 kusiner så vi kommer att bjuda alla hans. men jag har ganska många. Så vi kommer bjuda de på min mammas sida som jag umgås med och växt upp med. sen kommer vi bjuda två från min pappas sida. resten kommer vi bjuda på bara vigseln. så är planen just nu iaf.
    så nej jag tycker inte du behöver bjuda alla kusiner.

• Miafiahallonfjärt

Absolut inte Har 30 och bjöd 4

• MolsonCanadian

Bjud de som betyder något för er.

• Krystal

Kusinerna på mammas sida skulle jag bjuda, dom bor på denna landsända också, dom på pappas sida bor i Norrbotten och vi träffas inte så mycket.
    Sen så har jag inte några kompisar, så dom skulle fylla ut bra i kyrkan på min sida....

• Krystal

Det är nio kusiner, (mellan 2 och 15 år yngre än mig) och det är tre av dom som har en "respektive" som man då väl också då fick bjuda...

• SaraPayam

Jag tycker absolut att ni enbart ska bjuda dem som betyder något för er, det finns ju ingen som helst anledning att bjuda någon som man kanske inte har träffat på 15 år.

Vi har enbart bjudit dem som betyder något för oss & ändå kommer vi hamna på ca70 personer. Jag kommer enbart att bjuda 1 av mina kusiner & det är ju för att han betyder något för mig... Skulle vi ha bjudit alla mina & m2b´s kusiner så skulle vi ha hamnat på 200personer & det ville vi verkligen inte

Hoppas att det löser sig för er

Svar på tråden Måste man bjuda alla kusiner??