Detta beror väl verkligen på hur man definierar orden! och på om man tolkar det som något fult och katastrofalt eller så.
Jag kan tycka att jag bara säger vad jag tycker om en sak och min sambo att han "får skäll" tex. I hans familj är det väldigt förbjudet att bli arg(utom för svärfar som minsann kan vara en redig buttegubbe) och min svärmor klarar inga som helst konflikter. Min sambo har inte fått lära sig vare sig att våga bli arg utan att tro att man måste separera eller att säga förlåt. Mina största konflikter med honom har definitivt hängt ihop med det och hans flykt/struts-betyeende.(om jag låtsas so ingenting, så är det nog ingenting heller, och om det visar sig vara någonting så springer jag därifrån)
Jag har fått lära mig att vara öppen och rakt på sak och dessutom att en känsla är helt ok, även ilska eller andra obekväma känslor. Det är att kränka andra som inte är ok och att tex tiga ihjäl ngn kan vara tom värre och mer kränkande än att någon skriker fula ord i ilska.
Klart att det är gott om man klara sin kommunikation utan regelrätta utbrott och så, men det jag tror är viktigt att komma ihåg är att ett praktgräl då och då, för att allt blivit för mycket, båda är pressade eller att man gått förbi varandra i kommunikationen, inte är detsamma som att man borde skiljas eller inte älskar varandra.
Dessutom tror jag att även om barnen lider medan vuxna bråkar, är det väldigt viktigt att få se och lära sig att vuxn a också kan bli osams precis som på dagis/skola, OCH att de kan säga förlåt och bli sams igen.