Har en fotograf rätt att göra så..?
Får en fotograf använda ens bilder i reklamsyfte utan att fråga? T.ex i bröllopstidningar, hemsidan o visa upp för nya "kunder" som visningsbilder utan att be om lov eller iaf säga till innan?
Får en fotograf använda ens bilder i reklamsyfte utan att fråga? T.ex i bröllopstidningar, hemsidan o visa upp för nya "kunder" som visningsbilder utan att be om lov eller iaf säga till innan?
Lennarts Fru skrev 2008-12-03 13:09:47 följande:
jo, precis =)
det var de jag menade =)
081103 1 skrev 2008-12-03 13:52:30 följande:
då måste jag också fråga om det går bra...
Jag går modell på bröllopsmässor och nu är det en blomsterbutik som har en bild på mig på sin hemsida i reklamsyfte, är det helt ok?
Jag är alltså på scenen och visar kläder och har då en av deras buketter i handen.
kärleken förde oss samman skrev 2008-12-03 14:48:43 följande:
egentligen gör det mig ingenting, det är ju roligt att de tycker jag gör mig på bild.
Tänkte annars föreslå att jag kanske kan få rabatt på min brudbukett, nämligen samma som jag gör reklam för, om man får vara så fräck
Tack för hjälpen, ska googla upp honom
Det tror jag han måste fråga dig, det gör jag iallafall. Jag frågar om:däremot får jag ju fota mina egna buketter och använda bilderna som jag vill, för det är ju mina egna verk och mina egna bilder det rör sig om, men ska brudparet synas på bilderna, lärm man fråga.
(det är jättekul om man som florist får en bild av apparet med brudklädsel och allt. Dels för att se hur helheten blev, och också för att anslagstavlan med alla brudparen på är inspirerande för andra och visar att man har nöjda kunder.)
kärleken förde oss samman skrev 2008-12-03 15:03:44 följande:
fast i det här fallet är jag inte ett brudpar utan modell på en modevisning..
Ja ja, som sagt, det gör mig inget men jag vore ju väldigt glad om jag kunde få till en deal på kommande brudbukett
Nä, men principen borde väl vara densamma, de har väl rätt självklar rätt tilla tt fota buketten och visa upp, det är ju därför man deltar i liknande tillställningar, men att du själv syns också+ eller så är det kanske så att du är offentlig och på jobbet så att säga och att det då inte är samma sak? jag är inte alls tvärsäker där.
kärleken förde oss samman skrev 2008-12-03 16:57:32 följande:
Högerklicka på bilden, information, så ser du storleken. Ska stå i stil med det här:
Dimensions: 1400 x 1500
Horizontal resolution 300 dpi
vertical resolution 300 dpi
Är det en privat tillställning som inte är för allmänheten så måste en fotograf ha tillåtelse från var och en som finns på foton, dock om ni har beställt en fotograf så brukar dom ha ett avtal som skall undertecknas om detta gjorts och han kräver ensamrätten på bilderna får han göra vad han vill med dem om ni undertecknat.
Om en fotograf fotar på allmän plats, show eller uppträdande som är allmän så får en fotograf använda bildera hur som helst utan att fråga personen på bilden.
Detta är vad jag läst mig till för jag fotar en hel del själv.