Har en fotograf rätt att göra så..?
Får en fotograf använda ens bilder i reklamsyfte utan att fråga? T.ex i bröllopstidningar, hemsidan o visa upp för nya "kunder" som visningsbilder utan att be om lov eller iaf säga till innan?
Får en fotograf använda ens bilder i reklamsyfte utan att fråga? T.ex i bröllopstidningar, hemsidan o visa upp för nya "kunder" som visningsbilder utan att be om lov eller iaf säga till innan?
Ja, eftersom de oftast äger rätten till bilden, om ni inte har bestämt annat.
Därför såg vi till att välja en fotograf som överlät rätten på bilderna till oss... Så nu slipper vi hamna i en katalog eller i något skyltfönster någonstans.
Vi har även möjlighet att beställa egna kopior, utan att gå via honom.
För om fotografen äger rätten till bilderna, betyder det att ni måste beställa kopior via honom/hennne. Å det kan bli dyrt, om ni har otur.
ofta när man går in i ett kontrakt med en fotograf så berättar han vad som gäller, om ni eller han äger rättigheterna till bilderna efter fotograferingen.
Okejj..vi fick en skiva med bilderna som vi fick framkalla skälva upp till en viss strl. VAd händer om jag ändå beställer större storlek från internet?
Det kanske inte är tillräckligt många pixlar för att bilderna ska bli bra i större storlek, så då blir bilden oskarp.
Annars kanske du kan vända dig till din fotograf och be han förstora de som du vill ha större, då han kanske sitter på högupplösta bilder?
Hm.. ja, han är väldigt svår att få tag på o jag börjar tröttna lite på att jaga. Hur många pixlar ska det vara då för att det ska bli bra? Kan man kolla det själva på de bilder som finns på skivan vi har?
Det lättaste är att kolla med stället där du printar (rekomenderar crimson.se) hur stor kopia du kan göra på dina filer.
Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.
Vad i första stycket sägs om näringsidkare gäller även anställd hos näringsidkare och annan som handlar på näringsidkares vägnar.
tack så mycket alla.. nu börjar jag få kläm på det. Frågan är väl om o vad jag ska göra åt det. Jag har väl inte direkt lidit av att han använt våra bilder men det har känts lite konstigt..speciellt efter att man av en slump sett sina egna bilder i tidningar o så.
Ska genast kolla upp det där med Crimson o se om de kan göra något av bilderna.
har inte läst tråden, bara din fråga !
Jag tror inte dom får använda era bilder i reklamsyfte och liknande utan dina rättigheter .. de finns en lag för sånt med bilder . även om de är fotografen som tagit bilderna å "äger" dom så får man aldrig vsa bilder till någon annan utan människans godkännande.. de ska då finnas en sån lag .. så var de då för ett år sen när jag gick min utbildning för marknadsföring, egen företagare, rklam, handels och sådant.