• Miafiahallonfjärt

Tips på ätbara egengjorda julklappar :)

Tänkte försöka mig på att piffa till julen lite extra i år genom att göra min egen julkorg till diverse familj och vänner. Tänkte mig tryfflar, praliner, julmarmelad, pepparkakor m.m. Någon som vill kommer med förslag och gärna länkar till recept! Tryfflar har jag dock för mycket recept på men praliner, andra gosaker och gärna lite nytänk på vad mer som kan passa!

• Svar på tråden Tips på ätbara egengjorda julklappar :)
  • SaraPayam

Mums vad gott, vad är det för marmeland du gör?

• Miafiahallonfjärt

Hittade nåt recept.. :P

Julmarmelad

Trevlig julklapp eller gåbortspresent, gärna tillsammans med någon god ost eller ett trevligt bröd, gärna hembakat.

500 g röda parikor, rensad vikt
    350 g jordgubbar
    2 dl äpplejuicekoncentrat
    2 msk citronsaft
    750 g Dansukker Syltsocker
    1 röd chilipeppar

Skålla, skala och kärna ur parikorna. Mixa eller passera dem. Mixa eller finhacka jordgubbarna. Skölj, kärna ur och skär chilin i mycket små bitar. Blanda samman samtliga ingredienser i en gryta och koka i 3-4 minuter. Skumma noga. Häll upp på varm, väl rengjord burk.

Chokladmarmelad
    recept.nu/1.147928/leila_lindholm/smaratter_tillbehor/bar/choklad_och_jordgubbsmarmelad

• SaraPayam

Mmmmm vad gott det låter & Chokladmarmelande låter ju jättemumsig

Hoppas att man har lite tid över nån dag så att man kan testa att gör lite marmelad

• Miafiahallonfjärt

Chokladmarmeladen var SÅÅÅÅÅÅ god Hade i lite chili också. Blev lite över till mig. Bra det annars hade presentburkarna gått åt

• SaraPayam

Hahaha det blir ju lätte så, men vad bra att du har testat den, vad den lätt att göra? Hade du färska eller frusna jordgubbar?

• Miafiahallonfjärt

Jag hade hallon! Det var HUR lätt som helst. Lägg ner frysta hallon och muscadosocker (vad de nu heter ) och låt småbubbla i ca 15 minuter. Sen rör du ner den hackade chokladen. Tar av plattan och rör runt tills de svalnat och häller upp i burkar. Att hälla upp i burkar var i så fall svårast

• SaraPayam

Mmmm hallon är ju med jättegott & det passar ju så bra ihop med choklad

Det får vi se till att testa

• Miafiahallonfjärt

Tänkte göra egen senap också. Kom på det idag

• Juni2009

Jaa..
    tips som n gav lät jättegoda...
    så jag kom på.. hur gör ni den där fudge.. chokladfudge tror jag den heter.

Recept?
    Är sugen på att göra den.

Svar på tråden Tips på ätbara egengjorda julklappar :)