• Miafiahallonfjärt

Tips på ätbara egengjorda julklappar :)

Tänkte försöka mig på att piffa till julen lite extra i år genom att göra min egen julkorg till diverse familj och vänner. Tänkte mig tryfflar, praliner, julmarmelad, pepparkakor m.m. Någon som vill kommer med förslag och gärna länkar till recept! Tryfflar har jag dock för mycket recept på men praliner, andra gosaker och gärna lite nytänk på vad mer som kan passa!

• Svar på tråden Tips på ätbara egengjorda julklappar :)
  • SaraPayam

Jag gjorde saffransskorpor förra året & la i burkar som jag gav till mina anhöriga Det va väldigt uppskattat. Receptet finns på recept.nu under Leila lindholm. De heter mammas supergoda saffransskorpor

Även hennes rocky road är jättegoda

• Brudgummarna

Jag gjorde saffransbiscotti doppade i choklad förra året och det var oerhört uppskattat.

Jag tror jag använde det här receptet:
    www.arla.se/Default____17653.aspx

Det var lite knepigt att få snygga bitar till en början men efter ett tag fick jag till det och de fula smulorna fick stanna hemma och jag krossade dem lite till och använde som müsli på adventsyoughurt och det var riktigt lyckat.

Att göra egen glögg tycker jag är riktigt roligt fast det tar lite tid och pyssel om man vill hitta någon egen smak som man trivs med. Att sedan hälla upp den på flaskor och göra fina etiketter är definitivt uppskattat.

Minipepparkakshus är en annan grej som är oerhört uppskattat om man gillar att pyssla.

• PennyJenny

Gör eget vaniljsocker. Jag passar alltid på att göra det när jag använder äka vaniljstång. När jag är klar med den (tex i pannacotta eller så) så torkar jag den (obs, den måste verkligen vara torr, låt den ligga framme i en vecka eller så) och lägger den sedan i en burk med socker. Efter några dagar kör jag alltihopa i matberedaren till ett fint pulver. Jättegott och lyxigt.

Egen smaksatt honung är också gott. Jag river skalet på en lime och en halv citron fint och blandar det med flytandet honung. Klart!

Lemoncurd är jättesmaskigt och enkelt. Har inget recept här men det finns på många kokböcker eller på nätet. Det tar en liten stund och man blir upptagen ungefär en timme eftersom det tar ett tag att vispa den i vattenbadet. Ha gärna ett egenbakat franskbröd till, det är sååå gott på rostat bröd nämligen.

Lavendelsocker är oxå lite kul. Ta torkade lavendelblommor och blanda med vanligt strösocker. Blir ett fint aromatiskt socker av det. Använd det sedan i recpet på Drömmar, så blir det Sommardrömmar av dem som min kollega döpte dem till. (man byter ut hälften av sockret i ett Drömmar recept mot lavendelsocker.

Älskar att göra sån här saker!

• SaraPayam
    Brudgummarna skrev 2008-11-28 09:47:35 följande:
    Jag gjorde saffransbiscotti doppade i choklad förra året och det var oerhört uppskattat.Jag tror jag använde det här receptet:www.arla.se/Default____17653.aspxDet var lite knepigt att få snygga bitar till en början men efter ett tag fick jag till det och de fula smulorna fick stanna hemma och jag krossade dem lite till och använde som müsli på adventsyoughurt och det var riktigt lyckat.Att göra egen glögg tycker jag är riktigt roligt fast det tar lite tid och pyssel om man vill hitta någon egen smak som man trivs med. Att sedan hälla upp den på flaskor och göra fina etiketter är definitivt uppskattat.Minipepparkakshus är en annan grej som är oerhört uppskattat om man gillar att pyssla.
    Har du något bra recept på glögg?
  • frujohansson

Inget nytänk men hemmagjorda kolor brukar också vara väldigt uppskattade.
    Själv har jag använt Leilas recept:
    recept.nu/1.126548/leila_lindholm/efterratter_godis/varldens_godaste_smorkola
    och knepet för att få dem är bra i konsistensen är att ha termometer. 120-125 grader ska kolan vara, jag brukar plocka den av plattan vid 122-123 grader och göra som Leila tipsade i programmet Leilas jul; hälla upp det i en smord brödform (sån avlång för limpa). På det viset blir kolorna lika tjocka överallt och det går lätt att skära upp fina rektangulära bitar.

Ett tips är att skaffa Tv4 Anytime och kolla på hennes gamla (och nya) avsnitt av Leilas jul där det finns mycket gott. Det går ju även att kolla runt bland hennes recept på www.recept.nu

Jag gjorde en liknande korg till dagisfröknarna ett år och då köpte jag även glögg. Jag pysslar en del så jag dekorerade en tändsticksask med julmotiv och då kan man ju även lägga dit några ljus.
    Te och kaffe hade jag också i min korg.

• Miafiahallonfjärt

Va kul med så bra förslag! Ska absolut kolla igenom Leilas program.. Har ju kollat igenom alla bakprogrammen redan så bara att sätta sig ner och kolla på julen också

Brudgummarna: Underbara saffransbiscotti. Blir det absolut!

PennyJenny bra förslag. Lemoncurd hade jag redan tänkt göra..

Tycker ni det känns exklusivt eller "billigt" att få hemmagjorda julklappar?

• Brudgummarna

Jag tycker att hemmagjorda julklappar toppar köpta alla gånger. Köpa saker kan vem som helst göra men något hemmagjort är det någon annans själ och tid i.

• Myrmor

chilisalt, ört-olja, inlagda paprikor, glögg (bra recept finns på ica.se), hallonsylt, tomatmarmelad, lemoncurd..

• Miafiahallonfjärt

Chilisalt var bra! Den snor jag nog

Svar på tråden Tips på ätbara egengjorda julklappar :)