• altervattnet

kan man ta kort dagen före ?

vi ska gifta oss i en kyrka 3,5 mil ifrån vårat hem, vigseln kommer väl vara vid 15 tiden.
    Sedan ska vi 3,5 mil åt andra hållet till mässen där vi ska ha festen,vid 18-19 tiden.
    Detta känns som att det kommer bli stressigt att hinna till en fotograf mellan vigsel och mat..
    Min kära mor gav då förslaget ( som även hon gjorde) att fota sig dagen innan utan stress etc...

Är det någon som har gjort detta och hur löste ni det med buketten? höll den till dagen efter?
    Är samtidigt lite orolig att man ska skita ner klänningen..

• Svar på tråden kan man ta kort dagen före ?
  • Bumlis

Ojoj... jag kommer nog vakna vid 5, efter att ha sovit ca 1 timme, om jag känner mig själv. Brukar inte få en blund innan jag ska resa nånstans, eller innan nån viktig dag, så jag kan ju bara föreställa mig hur jag kommer ligga där och räkna lamm.

altervattnet skrev 2008-11-27 19:54:17 följande:
    Sedan känns det som att man inte vill kliva upp kl 6 på morgonen för att hinna med allt.. Vill ju inte sitta och gäspa på middagen.
  • Troll1
    TS: Du kommer att ha mkt energi den dagen. Oroa dig inte för att bli trött under middagen, hela kroppen vimlar av må bra hormoner på bröllopsdagen...
    Jag hade inte heller kunnat tänka mig att fota dagen innan. Skulle kännas lite "på låtsas" sådär.
  • altervattnet
    passionsblomman skrev 2008-11-27 19:56:17 följande:
    Tulpaner och andra lökväxter samt Julrosor(Helleborus) tål mer kyla än andra. rosor brukar gå ok, men ta inga risker med minusgraderna!!!
    Tulpaner är ju jättefina blommor , men dom kan man ju inte torka... ?
    Om jag säger då här, den "enda " gången blommorna kommer vara utan papper runt om , det är när vi går ut ur kyrkan...
  • altervattnet

Vi gifter ju oss på långfredag så jag måste nog kolla upp om ens fotografen jobbar då ;)

• passionsblomman

Då bör rosor funka.

Ni tänker väl inte stå ute i minusarna så länge va?

Blir du tveksam så vänd dig om och lägg in buketten innanför kyrkporten så får en del av foton och gratulationer vara utan buketten. Sedan är det ju bara att rycka den med sig när ni drar vidare...

altervattnet skrev 2008-11-27 20:02:56 följande:
    Tulpaner är ju jättefina blommor , men dom kan man ju inte torka... ? Om jag säger då här, den "enda " gången blommorna kommer vara utan papper runt om , det är när vi går ut ur kyrkan...
  • Lissdaniels

Vårt upplägg är;
    9.00-11.00 frisör, smink och påklädnad
    11.30- ca 12.30 fotografering
    12.30-14.30 lunch och mys
    14.30 vigsel

Och jag tänkte inte kliva upp kl 6 för att åka in till stan (3 mil) utan snarare att jag kliver upp vid 7-7.30. Äter frukost med min m2b, pussar på mina hästar och katter och åker sedan in till stan. Så visst går det utan att du behöver stressa ihjäl dig Jag känner mig för ovanlighetens skull lugn som en filbunke!

altervattnet skrev 2008-11-27 19:54:17 följande:
    Vi kommer nog att ta kort inne iom att det är vinter och kallt, vi bor i Luleå.Ja kanske man ska fota sig samma dag.. men .. samtidigt så känns det stressigt. Ja vigseln kanske är vid 15-16 tiden. Men kyrkan ligger ca 50 min bort... Sedan känns det som att man inte vill kliva upp kl 6 på morgonen för att hinna med allt.. Vill ju inte sitta och gäspa på middagen.ang. min bukett, har inte bestämt mig ännu hur den ska se ut men antagligen blir det rosor - vad säger våran egen florist "passionsblomman" om hållbarheten ? Vilka blommor tål mest kyla ( vill kunna torka buketten och spara den...)
  • Bumlis

PB: är det nån skillnad mellan "vanliga" rosor och trädgårdsrosor vad gäller hållbarhet?

passionsblomman skrev 2008-11-27 20:05:49 följande:
    Då bör rosor funka. Ni tänker väl inte stå ute i minusarna så länge va?Blir du tveksam så vänd dig om och lägg in buketten innanför kyrkporten så får en del av foton och gratulationer vara utan buketten. Sedan är det ju bara att rycka den med sig när ni drar vidare...
  • altervattnet
    Lissdaniels skrev 2008-11-27 20:06:56 följande:
    Vårt upplägg är;9.00-11.00 frisör, smink och påklädnad11.30- ca 12.30 fotografering12.30-14.30 lunch och mys14.30 vigselOch jag tänkte inte kliva upp kl 6 för att åka in till stan (3 mil) utan snarare att jag kliver upp vid 7-7.30. Äter frukost med min m2b, pussar på mina hästar och katter och åker sedan in till stan. Så visst går det utan att du behöver stressa ihjäl dig Jag känner mig för ovanlighetens skull lugn som en filbunke!
    ja kanske det... är i val och kval...
  • Lissdaniels

Oavsett vad ni väljer så blir det nog bra alla behöver ju inte göra lika utan man gör ju det som funkar för en själv.

• passionsblomman

Räknat i Vasliv, så har odlade snittrosor fler dagars hållbarhet. de flesta buskrosor har fantastiska stadier mellan knopp och full blom, men det går fort och underbart är oftast kort. Märkligt nog verkar doft och hållbarhet ha ngnt samband. Man har ju odlat på hållbarhet på rosor av förklarliga skäl. Detta har dock medfört att de flesta snittrosor i butik inte doftar alls i stort sett.

Vad gäller frosttålighet är det nog ingen större skillnad. Möjligen att de härdigaste utesorterna kan vara mer vana vid låga temperaturer, men det är tveksamt.
    De lämpar sig iallafall inte så bra att torka om de väl öppnat sig mycket. Då ska de vara i knoppigt stadie.

Bumlis skrev 2008-11-27 20:08:45 följande:
    PB: är det nån skillnad mellan "vanliga" rosor och trädgårdsrosor vad gäller hållbarhet?
Svar på tråden kan man ta kort dagen före ?