• SaraPayam

Bröllopsresa till Djerba i Tunisien

Jag & m2b är lite inne på att kanske åka till Tunisien på bröllopsresa, men jag/vi har inga erfarenheter där ifrån, så min fråga till är är:

Är det någon av er som har varit på Djerba i Tunisien & som kan dela med sig av sina upplevelser, mm

Tack på förhand

• Svar på tråden Bröllopsresa till Djerba i Tunisien
  • Miafiahallonfjärt

Jag bodde ju nära Port El Kantaoui så jag har varit där en del... Det är fint och mysigt men lite turisitigt för mig och maten är typ "europeisk" och dyrare.. Men som sagt jättemysigt. Tyvärr är väl inte vattnet så turkost som man kan önska i Tunisien men vissa dagar har man tur

• SaraPayam

Fru G-lund skrev 2008-11-19 22:57:04 följande:

Jag kan bara instämma med Det stora Blå om att Djerba inte kan klassas som romantiskt.Men ett helt ok resmål.Allt ha olika åsikter om ett resmål bottnar ofta i vad man har för förväntningar och hur mycket man rest i världen.Min bästa resa dvs. den som gjorde mest intryck på mig var safari i Tanzania.Las Vegas var också helt underbart men på ett helt annat sätt.
    Hej Jo men visst är det så, vi har ju bara varit i Turkiet & Paris, Så vi har inte rest så mycket. Men man vill ju att bröllopsresan ska vara & bli ett minne för livet

Kan man åka till Tanzania i augusti? Det är ju jättesvårt att hitta resor som är lite längre bort under sommer perioden, tyvärr. Allra helst hade vi åkt till västindien, men då måste man åka under vinter & med tanke på att jag studerar så skulle jag ju inte kunna ta ledigt...så därför vill vi åka direkt efter bröllopet
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 07:10:51 följande:
    Jag bodde ju nära Port El Kantaoui så jag har varit där en del... Det är fint och mysigt men lite turisitigt för mig och maten är typ "europeisk" och dyrare.. Men som sagt jättemysigt. Tyvärr är väl inte vattnet så turkost som man kan önska i Tunisien men vissa dagar har man tur
  • Miafiahallonfjärt

Vi åkte till Thailand. Det var helt underbart Lite dyrare dock.. Men får man fråga vilken budget ni har? Vet ju att bröllopet blir flott

Annars kan ju Azorerna vara nåt? Solresor åker dit Vi stod mellan det och Thailand

• Miafiahallonfjärt

Högsäsong på azorerna då kan jag tillägga

• Miafiahallonfjärt

Vi var inte på regnsäsongssidan utan på Koh Tao och Koh Samui. Himmelriket! Inte regn en enda dag. Åkte 11-23 aug.

• Fru G-lund

Det tror jag absolut att man kan.. Jag var där sista veckan i maj och fortsatte sedan till
    Mombasa kusten ( Kenya ) för en veckas sol och bad. Då hade regnperioden just slutat.
    Kan tillägga att denna resa har blivit dubbelt då dyr som när jag var i väg 2001.
    Jag kan inte låta bli att säga var jag skulle välja att åka om det var ett romantiskt resmål på nära avstånd som gällde : Italien , Rom , Venedig ; Verona eller var som helst.
    Bara språket doftar ju romantik : ) men som sagt det var min åsikt. Lycka till med eran resa var ni än hamnar.

• SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 08:43:18 följande:
    Vi åkte till Thailand. Det var helt underbart Lite dyrare dock.. Men får man fråga vilken budget ni har? Vet ju att bröllopet blir flott Annars kan ju Azorerna vara nåt? Solresor åker dit Vi stod mellan det och Thailand
    [/citat]
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 08:43:49 följande:
    [citat]
    Högsäsong på azorerna då kan jag tillägga
    [/citat]
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-20 08:56:29 följande:
    [citat]
    Vi var inte på regnsäsongssidan utan på Koh Tao och Koh Samui. Himmelriket! Inte regn en enda dag. Åkte 11-23 aug.
    Det låter ju jättehärligt

Jag har faktiskt preliminärbokat vår bröllopsresa idag. Kände att det va läge att göra det Så troligen blir det en kryssning från Neapel i 1 vecka & sen sol & bad i Terracina i Italien i 1 vecka.

Vi har väl räknat med att bröllopsresan går på ca 60000 kr.

Aha jag trodde verkligen att det regnade där då...men man kanske ska kolla upp det, innan man bestämmer sig helt & hållet
  • SaraPayam

Fru G-lund skrev 2008-11-20 11:41:55 följande:

Det tror jag absolut att man kan.. Jag var där sista veckan i maj och fortsatte sedan tillMombasa kusten ( Kenya ) för en veckas sol och bad. Då hade regnperioden just slutat.Kan tillägga att denna resa har blivit dubbelt då dyr som när jag var i väg 2001.Jag kan inte låta bli att säga var jag skulle välja att åka om det var ett romantiskt resmål på nära avstånd som gällde : Italien , Rom , Venedig ; Verona eller var som helst.Bara språket doftar ju romantik : ) men som sagt det var min åsikt. Lycka till med eran resa var ni än hamnar.
    Tack så jättemycket

Jag har preliminärbokat vår bröllopsresa idag Så det blir 1 veckas kryssning som utgår i från Neapel & sen 1 vecka sol & bad på Terracina i Italien
  • Fru G-lund

Va kul, låter jätte mysigt.Hoppas ni får en rolig, romantisk och minnesvärd resa.Själv tar jag och maken och drar iväg till Brasilien/Pipa nu över jul och nyår. Så jag har också en mysig resa att se framemot.

• Det stora Blå

Bröllpsresemål runt medelhavet kan vara t ex :

Parga (Grekland)
    Skiathos - " -
    Samos - " -
    Amorgos - " -
    Taormina på Sicilien
    Alghero på Sardinien
    Lilla Barcelona dvs Palma på Mallorca
    Riktiga Barcelona
    Paris
    Venedig
    Franska / Italienska rivieran
    Rom (nära Terracina)

• Det stora Blå

Glömde . . .

Terracina är kanske inte världens roligaste stad (men som sagt nära Rom) . . .

En tunisisk åsikt om Djerba: När vi var i Sousse och berättade att vi tidigare varit på Djerba så skrattade en tunisier och viftade med händerna och sa typ översatt "vischan".
    Och visst var det litet lantligt där.

• SaraPayam

Tjejer vad tycker ni om Koh Samui då? Nån av er som har varit där? Behöver alla tipsen som jag kan få

• Miafiahallonfjärt

Underbart men vi tyckte ännu mer om Koh Tao där vi dök och så. Bodde på rockyresort.com HELT otroligt.. Typ svenska priser på mat och så så det är ju dyrt jämfört med resten av thailand men då får man ju "lite utöver" det vanliga också

• SaraPayam

Det ser jättefint ut Men dit kan man väl inte åka i augusti, eller? Kan man åka med Apollo eller nån av de vanliga resebyråerna?

• Miafiahallonfjärt

Vi var ju där i Augusti Jättefint väder! Men vi åkte 2 dagar efter bröllopet, bodde där 4 nätter... Man bör nog inte bo där hela tiden. Dels ser man inte hela thailand och även om hotellet har helt underbara uflykter kanske man får lite lappsjuka. Men underbar avkoppling i 5-6 dagar..

• Miafiahallonfjärt

Vi bokade i tid med reguljärflyg. Flög Thai. Deras service var helt enastående!

• SaraPayam

Aha

Men apollo verkar inte ha det, jag kan inte hitta det i alla fall...
    Men om vi tar Koh samui, vad bör man inte missa? För de har ju med utflykter
    Jag har aldrig åkt så långt, va flygresan lång?

• Miafiahallonfjärt

Klart den var lång men vi var så trötta och flög på natten så det gick ganska bra Vi mellanlandade i Bangkok och flög Bangkok Air till Samui. Vi gjorde inte så mycket de dagarna för vi var helt slut Av sightseeing alltså.. Alla tycker att Chaweng beach är bra så vitt jag förstår. Vi åkte dit och åt och strosade lite men vi shoppade typ inte alls under våra 2 veckor Vi åkte ut med hotellets lilla båt till en "paradisö", fiskade, snorklade m.m. Sedan red vi elefant, badade vid ett vattenfall och körde cross. Det samhället som ligger närmst Rocky resort var inte så mycket att hänga i julgranen men massage finns överallt och är underbart! Melonjuice är det godaste som finns Har inget negativt att säga om rocky iaf. HELT underbart!

Svar på tråden Bröllopsresa till Djerba i Tunisien