• SaraPayam

Bröllopsresa till Djerba i Tunisien

Jag & m2b är lite inne på att kanske åka till Tunisien på bröllopsresa, men jag/vi har inga erfarenheter där ifrån, så min fråga till är är:

Är det någon av er som har varit på Djerba i Tunisien & som kan dela med sig av sina upplevelser, mm

Tack på förhand

• Svar på tråden Bröllopsresa till Djerba i Tunisien
  • SaraPayam
    Miafiahallonfjärt skrev 2008-11-18 15:05:04 följande:
    Beror på vad man jämför med och var man är.. Turiststråk har typ svenska priser medan bakgatorna kostar en middag 15 kr Djerba vet jag dock inte om
    Det låter ju bra, är maten bra annars då (i övriga Tunisien)?
  • tonårsmorsa

Hej Sara. Jag och min m2b var i Tunisien förra sommaren, dock inte Djerba utan Hammamet. Tyckte att Tunisien var underbart. Vi gjorde inga större utflykter utan nöjde oss mest med strandliv, promenader och god mat och dryck. Pris på restaurang är mycket bättre än i medelhavsländerna i Europa. Maten var bäst på restauranger med "franska köket". Typiskt tunisisk mat blev det inget för oss, allt som erbjöds var antingen couscous med fisk alternativt med lamm. Annars var de bra på kött av olika slag, gott grillat av nöt, lamm och lever. Vin och öl på restauranger var också billigt, då gick vi ändå på restauranger i turistområdena.

• Det stora Blå

Djerba har precis som HELA Tunisien i övrigt mycket fin strand och härligt vatten, MEN där på Djerba bor ni isolerat i en "turistzon" med bara hotell, och på varsin sida om den zonen en bit bort finns bara 2 mindre och trista städer.
    En del av befolkningen där är judisk på Djerba och en synagoga sprängdes där delvis 2002 av U b L.

• SaraPayam
    tonårsmorsa skrev 2008-11-18 18:56:51 följande:
    Hej Sara. Jag och min m2b var i Tunisien förra sommaren, dock inte Djerba utan Hammamet. Tyckte att Tunisien var underbart. Vi gjorde inga större utflykter utan nöjde oss mest med strandliv, promenader och god mat och dryck. Pris på restaurang är mycket bättre än i medelhavsländerna i Europa. Maten var bäst på restauranger med "franska köket". Typiskt tunisisk mat blev det inget för oss, allt som erbjöds var antingen couscous med fisk alternativt med lamm. Annars var de bra på kött av olika slag, gott grillat av nöt, lamm och lever. Vin och öl på restauranger var också billigt, då gick vi ändå på restauranger i turistområdena.
    Hej!

Det verkar som om Tunisien ska vara ett bra ställe att åka till, nu när man har hört lite åsikter osv.
    Kommer du ihåg vad en middag brukade ligga på? Är det samma matpriser som här hemma?
    Fanns det basarer & affärer så att man kan shoppa lite grann
  • cameo

Vi var 2v på Djerba i augusit förra året och det var mysigt, fin strand osv men i ärlighetens namn så fanns det inte så mkt att se eller göra. Nattlivet var t ex nästan obefintligt, restaurangerna var rättså lika och det var mest hotellområde eller i princip landsbygd med en hel del nedskräpning. Prisnivår var också relativt hög. Höjdpunkten på vår resa var en tvådagstur till Sahara. Jag tror att resten av Tunisien är roligare för att det finns mer att se och göra, vill man åka till något mera myisgt och lugnt ställe så finns det vackrare alternativ...

• SaraPayam
    cameo skrev 2008-11-18 19:04:39 följande:
    Vi var 2v på Djerba i augusit förra året och det var mysigt, fin strand osv men i ärlighetens namn så fanns det inte så mkt att se eller göra. Nattlivet var t ex nästan obefintligt, restaurangerna var rättså lika och det var mest hotellområde eller i princip landsbygd med en hel del nedskräpning. Prisnivår var också relativt hög. Höjdpunkten på vår resa var en tvådagstur till Sahara. Jag tror att resten av Tunisien är roligare för att det finns mer att se och göra, vill man åka till något mera myisgt och lugnt ställe så finns det vackrare alternativ...
    Tack Det är så bra att få höra era åsikter, de betyder sååå mycket
    Vi är även inne på Italien, att ta en kryssningsvecka & sen en sol & bad vecka, men vi får se. Detta är nog det svåraste under bröllopsplaneringen hittills
  • tonårsmorsa

Kommer inte ihåg vad priset på middag var, men mycket billigare än Sverige. Vi var som sagt i Hammamet. Bodde mitt emellan Jasmine (nybyggt turistområde) och gamla delen av Hammamet. Taxi var väldigt billigt så vi åkte fram och tillbaka flera gånger om dagen. I princip alla restaurangbesök blev i Jasmine. Dagtid promenerade vi mest i gamla delen av Hamamet, men där var maten sämre så det blev mest enklare rätter.

I gamla delen finns en medina (som är det urspungliga Hammamet). Där finns också en moské och de som tog sig dit tyckte det var värt ett besök. Själva vände vi i ingången till medinan p.g.a av alla galna försäljare. Sen finns en nybyggd medina i Jasmine. Konstigt nog var försäljarna lugnare där, så dit var vi ganska ofta. Marknad fanns i en grannort (minns inte namnet). Vi var dit, men tyvärr var det bara skräp som såldes (typiska turistgrejer), hade hoppats på en mer genuin marknad med frukt och nötter, kryddor, tyger osv.

SaraPayam skrev 2008-11-18 19:00:10 följande:
    Hej!Det verkar som om Tunisien ska vara ett bra ställe att åka till, nu när man har hört lite åsikter osv. Kommer du ihåg vad en middag brukade ligga på? Är det samma matpriser som här hemma?Fanns det basarer & affärer så att man kan shoppa lite grann
  • SaraPayam

Okay, men det är ju så på de flesta turistorterna, men tack så jättemycket för att du svarade på mina frågor

• tonårsmorsa

Ja, fast jag fick intrycket att det skulle vara en marknad mer för lokalbefolkningen, så vi trodde först att vi hamnat fel. Tror dock att de olika grannorterna hade varsin marknadsdag, så möjligen finns det andra som är bättre att besöka. Hade kanske för stora förhoppningar från en tidigre resa vi gjorde till Turkiet där vi verkligen fick uppleva myllret på en "riktig" marknad.

SaraPayam skrev 2008-11-18 19:21:14 följande:
    Okay, men det är ju så på de flesta turistorterna, men tack så jättemycket för att du svarade på mina frågor
  • SaraPayam
    tonårsmorsa skrev 2008-11-18 19:28:39 följande:
    Ja, fast jag fick intrycket att det skulle vara en marknad mer för lokalbefolkningen, så vi trodde först att vi hamnat fel. Tror dock att de olika grannorterna hade varsin marknadsdag, så möjligen finns det andra som är bättre att besöka. Hade kanske för stora förhoppningar från en tidigre resa vi gjorde till Turkiet där vi verkligen fick uppleva myllret på en "riktig" marknad.
    Jo där är det ju riktiga marknader. Vi har bara varit i Turkiet (3ggr) & Paris 1 gång. Men jag älskar verkligen Turkiet, men vill inte åka dit på bröllopsresan, vill se nåt nytt
Svar på tråden Bröllopsresa till Djerba i Tunisien