• 090208

    Vilka vitaminer ar bra..?

    Tar redan multivitamin med extra jarn.

    Men ar lite nyfiken pa detta. Finns ju sa jakla mycket!
    Nan som kan rekommendera nat som verkligen gor skillnad?

    Mina jarntabletter t.ex, nar jag slutar ta dom kanns det som jag ligger minus 10 koppar kaffe! Behover dom verkligen, sedan tonaren.

  • Svar på tråden Vilka vitaminer ar bra..?
  • Originalrosen

    Jag skulle kika mer åt mineraler; typ magnesium och selen. Det får vi inte i oss tillräckligt av genom maten numera. Jorden är utarmad och genom all processad mat får vi för lite i oss.

  • Originalrosen

    Magnesium är ett bra val för benstommen, behövs för kalksättningen och proteinsyntesen, muskel- samt nervfunktionaliteten, cellernas funktion, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen. Är dessutom en antioxidant.

    Stress och t ex Coca Cola dränerar kroppen på magnesium.

  • Erna

    Hej

    For at få en kvalificeret vurdering af, hvad din krop behøver, anbefaler jeg at konsultera en biopat. Det er mycket vigtigt at passe på med, hvilke kosttilskud du tager. En biopat er ekspert.

  • bröllop080719

    Alt mer forskning pekar på att man inte ska ta några tillskott om man inte har en konstaterad brist. Vissa menar till och med att det kan vara skadligt att ta kosttillskott man inte behöver.

  • Hammerman

    Sant, äter man någorlunda balanserat så bör man ta det försiktigt med tillskotten ifall man inte behöver dem. Precis som med allt annat kan det vara idé att konsultera läkare innan man snickrar ihop en egen kur.

  • Originalrosen

    90% av svenskarna har magnesiumbrist då vi idag helt enkelt inte får i oss tillräckligt via kosten då jorden är utarmad. Magnesium går inte att överdosera, det transporteras ut ur kroppen om man har tillräckligt.

    Bra va!

  • Celeste97

    Ett vanligt blodprov kan visa om du lider brist på något i kroppen. Om du känner dig ovanligt hängig eller frusen kan du ju ta upp det med din doktor.

    I övrigt skulle jag inte rekommendera kosttillskott bara så där, forskningen går hela tiden framåt och på senare tid har vi fått veta att det inte är bra att få i sig för mycket av vissa vitaminer (A- och E-vitamin?) t.ex.

    Om du nu ändå vill testa något tillskott skulle kanske Omega-3 vara något för dig. Det är en typ av fett som de flesta svenskar får i sig "för lite" av. Det ska vara bra för hjärta, kärl, minne, hud, depression m.m. Jag vill ändå slänga in en brasklapp här: Det finns inga -långtids-studier av detta ämne ännu.

  • Troll1

    Mivitotal är bra. Ta den ihop med mat för bästa upptag och det är också skonsamast för magen.
    Zink stärker immunförsvaret och det kan minsann behövas i dessa rusktider. Brrrr....

Svar på tråden Vilka vitaminer ar bra..?