• Svar på tråden Vad är det under sugarpaste´n? #8
  • Kirsto

helle78: Jag vet att agar agar finns på Stockholms eter- och essensfabrik (det är OMÖJLIGT att stava rätt på det här namnet! aeter och essence? Kanske? Crazy 1800-talsstavning...). Men det borde väl gå att få tag på via nätet också? Råkar du vara medlem på gamman? Jag tror att Blåbär där har koll, hon har gjort vegetariska och veganska bakverk nämligen.

Gelatinsocker är kalas för dem som äter gelatin. Det är APLÄTT att göra egen pannacotta med det! Typ koka upp, häll upp, klart.

• Yllo

Agar agar är inte direkt lätt att få tag i har jag märkt. Jag har letat som en galning efter det utan att hitta. Själv försöker jag undvika fyllningar med gelatin om någon är vegetarian.

Fast testa om den där eter-essens affären har. Jag frågade aldrig när jag var där eftersom jag just då inte behövde det.. fast man borde kanske ha lagt upp ett lager hemma

Jättesöta tårtor Helle!

• september2009bröllop

hej hej..

försökte mig på det där med att göra tårta igår och det gick åt skogen.. ville bara titta in och säga att jag e så imponerad av vad ni kan göra vi är ju alla bra på olika saker och tro mig när jag säger att tårtor inte e min.. köket såg ut som ett slagfält där hemma

• Kirsto

september2009bröllop: Kära nån! Hur kunde det gå så fel? I och för sig så brukar mitt kök se ut som ett slagfält också när jag bakar, så häng inte upp dig på det. Värre om det inte blir nåt bra resultat av bakningen.

• september2009bröllop

hehe det blev ju tyvärr inte de.. bottnarna gick söder när jag skulle dela på dem.. sugerpasten blev alledes för kletig trots att jag hade i 1 kilo florsocker.. fastnade på både underlaget och kavlen.. och min hallonmousse blev klumpig för att de va för kall när jag hällde i gelatinet... ne det blir konditorier framöver för min del..

• Kirsto

september2209bröllop: Inte för att jag har nåt emot konditorier, men om du VILL göra tårta (för det är ju så roooooligt!) så finns det många genvägar för att slippa trassel. Särskilt i början. T.ex:
    *Köpa färdiga bottnar (om man inte vill ha mörka bottnar tycker jag att det funkar finfint!)
    *Köpa färdig SP (färga sedan själv om du vill förstås)
    *Köpa moussepulver som man blandar direkt med vispad grädde. (Är grädden ok så går det inte att misslyckas).

Men det viktigaste är förstås att man får ut nåt av tårtskapandet. Får man inte det - köp av nån annan! Utan tvekan!

• september2009bröllop

hittade ingen färdig Sp i buktiken bara marsipanlock som jag funderar på att köpa efter jobbet.. Sp går väl bara att köpa på nätet? tänkte försöka mig på tårta en gång till till helgen men ta lite genvägar som färdig mousse tex

• Kirsto

september2009bröllop: Härligt att du inte ger upp! Genvägar är verkligen inte senvägar i tårtbakandet. Jag vet inte var du bor, men Panduro i Stockholm har SP och även cake and design i Vallentuna (utanför sthlm). Visst finns det även fler nätbutiker som har försäljning i "riktig" butik också?

• T RO

Hej alla tårttjejjer!

Jag undrar om ni vet var man kan köpa såna chokladspån att dekorera saker med? Jag kommer inte orka göra själv så färdiga blir jättebra

Har kollat kakburken o tårtpinglan, men hittar inget, kanske är jag lite blind?

Tack på förhand.

• Kirsto

T RO: Jag tror inte att jag har sett färdiga spån nånstans.. Om du inte menar små flingor? Det har jag sett ibland på fina kaffebutiker för att använda till lyxig varm choklad.

Svar på tråden Vad är det under sugarpaste´n? #8