• Svar på tråden Vad är det under sugarpaste´n? #8
  • Kirsto

Bra med ny tråd!

Mica o Krille: Ja, tidsbrist men framför allt lathet är en fälla man går i gång på gång.. Du, vilken urtjusig fjäril du har gjort!!

• Mica o Krille
    Kirsto skrev 2008-11-15 12:31:59 följande:
    Bra med ny tråd! Mica o Krille: Ja, tidsbrist men framför allt lathet är en fälla man går i gång på gång.. Du, vilken urtjusig fjäril du har gjort!!
    Lathet ja, haha. Gud vad jag kan vara.

Tack så mkt! Min första (Eller ja, har gjort 3 snabba men de hade varken vener eller nedlagd arbetstid på).
  • Kirsto

Mica: Var det formen från cake and design?

• helle78

Mica: vilka fina bilder i ditt galleri. Jag har dålig koll på vilka som är nya, men du är sååå duktig. Jättekul att se och få inspiration

Jag har lyckats med min första tårta med sugerpaste. Idag firade vi min sons ettårsdag med släkten (lite i förskott).
    Det blev en tårta med päronmousse och a8-mousse. Jag hade tänkt täcka den med modelleringschoklad (mörk) men den blev helt misslyckad så det blev en blandning av grädde, kakao o socker som jag vispade upp o smetade på i sista sekund. Tårtan blev mycket uppskattad, men a8 moussen gjordes om till smörkräm med a8 smak eftersom att den blev totalt misslyckad. Jag smälte ner a8 och vispade grädde o blandade sedan ner det, men det var nog för varmt. Det blev bara pannkaka av det. Nåja slutresultatet blev helt ok i alla fall. Jag räddade det som gick att rädda, blandade med smör o florsocker och fick en smörkräm som inte smakade så mycket smör eftersom att a8 tog över i smaken.

Den andra tårtan. Jag försökte göra egen sugerpaste, men den blev bara klistrig och konstig så det blev en nödlösning med sugerpaste från panduro hobby (minns inte vad märket heter) men oj så smidig den var. Jag var beredd på att det skulle vara jättesvårt men det var superenkelt. Jag hade köpt en teflonmatta och en kavel med silikon och det bara fungerade, gissa om jag var positivt överraskad Tårtan fylldes med ett lager nektariner (det blev lite lite med en burk så jag hällde över lite vaniljkräm också för att det inte skulle kännas för lite. Sen ett lager med hallonmousse. Jag täckte sen tårtan med vaniljgrädde, penslade sugerpasten med flytande margarin, täckte med vit sugerpaste och färgade inte lite SP och gjorde bokstäver och en liten dekorkant runt om. Tårtan var jättegod, lite ovant att äta SP, det är ju ganska sött. Men i sin helhet blev tårtan en succee.

Tack alla för fina tips och råd. Nu laddar jag inför min 30-årsfest till jul och ska försöka mig på att göra lite blommor o annat fint som ni andra gör.

Fortsatt trevlig kväll allihopa!
    PS. Bilder finns i galleriet DS.

• MissDoe

helle78: Ditt galleri syns inte..

• Kirsto

helle78: Jag är mest imponerad över hur mycket du kunde rädda, trots motgångarna! Ser fram emot att se bilder senare.

• Yllo

Helle78: Glöm inte att göra ditt galleri synligt... Fast jag är grymt impad över att du lyckades rädda situationen trots allt strul SP på Panduro är Bakels... den är inte lika god som Ballinas. Visst är det enkelt att arbeta med SP?

Mica: Nice 2 see U to! Jag frågade faktiskt Annette i fredags om att få göra praktik där. Det var inga problem utan vi ska planera in det i sommar (när jag har semester ) Hittade ni min tårta? Här är annars länken... www.cakedesign.se/gallerier/images/Brollop/Brollop_Alands_Forsta.JPG

Själv har jag lite dåligt samvete.. jag har inte orkat göra någon tårta alls den sista tiden. Funderar dock på att göra en liten åt mig och maken att tugga på bara för skojs skull.. Fast först har jag planerat beställa lite roliga fyllningar från Tårtpinglan (tror att det var där jag hittade lite andra fyllningar och till ruggit bra priser).

• helle78

Nu har jag fixat så det borde synas
    Det som blev kvar av tårtan med SP har stått i kylen tills idag och det är först nu på eftermiddagen som tårtan börjar se lite trist ut. Det ser ut lite som om den sjunker ihop men det är kanske normalt?

Nästa helg är det barnkalas igen (då firar vi med sonens 6 ettåriga vänner) Nu har jag i alla fall fått lite övning så jag hoppas det går lite smidigare. Några av gästerna är vegeterianer, ska man använda alt till gelantinblad då? Vad är bäst i ert tycke?

• Kirsto

helle78: Ja, det är ju inte så juste att bjuda på gelatin om du inte har kollat att det är ok med vegetarianerna. Agar agar borde vara ett bra alternativ. Se upp med SP:n också, det finns i vissa sorter.

• helle78

Tack för tipet Kristo, jag ska kolla det direkt
    Självklart bjuder jag inte på något med gelantinblad om det innehåller animaliska produkter o det kommer vegeterianer. Men jag var osäker på innehållet och sen är det ju bra att höra vad ni andra har för alternativ, jag har hört talas om agar agar, var får man tag i det? Det finns något som heter gelantinsocker eller något liknande, någon som vet hur det fungerar?

Svar på tråden Vad är det under sugarpaste´n? #8