Mica: vilka fina bilder i ditt galleri. Jag har dålig koll på vilka som är nya, men du är sååå duktig. Jättekul att se och få inspiration
Jag har lyckats med min första tårta med sugerpaste. Idag firade vi min sons ettårsdag med släkten (lite i förskott).
Det blev en tårta med päronmousse och a8-mousse. Jag hade tänkt täcka den med modelleringschoklad (mörk) men den blev helt misslyckad så det blev en blandning av grädde, kakao o socker som jag vispade upp o smetade på i sista sekund. Tårtan blev mycket uppskattad, men a8 moussen gjordes om till smörkräm med a8 smak eftersom att den blev totalt misslyckad. Jag smälte ner a8 och vispade grädde o blandade sedan ner det, men det var nog för varmt. Det blev bara pannkaka av det. Nåja slutresultatet blev helt ok i alla fall. Jag räddade det som gick att rädda, blandade med smör o florsocker och fick en smörkräm som inte smakade så mycket smör eftersom att a8 tog över i smaken.
Den andra tårtan. Jag försökte göra egen sugerpaste, men den blev bara klistrig och konstig så det blev en nödlösning med sugerpaste från panduro hobby (minns inte vad märket heter) men oj så smidig den var. Jag var beredd på att det skulle vara jättesvårt men det var superenkelt. Jag hade köpt en teflonmatta och en kavel med silikon och det bara fungerade, gissa om jag var positivt överraskad
Tårtan fylldes med ett lager nektariner (det blev lite lite med en burk så jag hällde över lite vaniljkräm också för att det inte skulle kännas för lite. Sen ett lager med hallonmousse. Jag täckte sen tårtan med vaniljgrädde, penslade sugerpasten med flytande margarin, täckte med vit sugerpaste och färgade inte lite SP och gjorde bokstäver och en liten dekorkant runt om. Tårtan var jättegod, lite ovant att äta SP, det är ju ganska sött. Men i sin helhet blev tårtan en succee.
Tack alla för fina tips och råd. Nu laddar jag inför min 30-årsfest till jul och ska försöka mig på att göra lite blommor o annat fint som ni andra gör.
Fortsatt trevlig kväll allihopa!
PS. Bilder finns i galleriet DS.