• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • mme Plantier

Överlever gör man ju alltid.. Men ibland med knapp marginal
    Det är väl inget att be för , bara söka alla jobb som finns. Du kanske kan hitta ngt extra jobb? Kanske även kika på billigare boende igen, visst är det sorgligt när man just hittat drömstället?
    Ni har inget ni kan sälja ni inte behöver?
    Annars så får ni väl tyvärr uppsöka soc. om ni inte klarar er.
    Usch, tycker hemskt synd om er , hoppas det löser sig.

• Myrmor

Ni får väl antingen båda söka jobb/extrajobb som ligger under er kompetensnivå så länge. Sen kan han såklart söka vidare när han har fått en inkomst. Sälja av saker, flytta till billigare boende (trist, men ni kanske kan hyra ut i andra hand så länge?). Han är väl i alla fall berättigad alfakassa?

• Myrmor

haha, vi tänker precis lika.. men du hann först

mme Plantier skrev 2008-11-12 14:30:42 följande:

Överlever gör man ju alltid.. Men ibland med knapp marginal Det är väl inget att be för , bara söka alla jobb som finns. Du kanske kan hitta ngt extra jobb? Kanske även kika på billigare boende igen, visst är det sorgligt när man just hittat drömstället?Ni har inget ni kan sälja ni inte behöver?Annars så får ni väl tyvärr uppsöka soc. om ni inte klarar er.Usch, tycker hemskt synd om er , hoppas det löser sig.
  • sofen

Tufft läge, men ut och sök alla jobb som finns. Och gå med i A-kassan! Det handlar inte om några stora pengar, ett par hundringar i månaden som ändå annars går till annat onödigt. Det är en väldigt dum post att spara in på, hur bra läget på arbetsmarknaden än är. Men nu vet ni det iaf så du gör väl inte om samma misstag?

• mme Plantier
    artist skrev 2008-11-12 14:32:05 följande:
    haha, vi tänker precis lika.. men du hann först mme Plantier skrev 2008-11-12 14:30:42 följande:
    Stackars AndLisa måste tycka det är ett himla tjatande om samma saker.. Men lite roligt var det ju
  • AndLisa

Överleva kommer vi göra om det så är med hjälp av våra familjer, men jag hatar att låna pengar. Tyvärr finns det inte många billigare lägenheter...vi fick denna sjukt billigt och har bara 600 000 i lån på den. Så flyttar vi någon annanstans kommer det bli dyrare.
    Jag har ett extrajobb som jag jobbar på så mkt jag får för CSN, men det blir ju inte så mkt.
    Han har sökt jobb på McDonalds, som han har jobbat på i 6 år innan. Jag känner dock att hans självförtroende kommer krossas om han börjar där igen. Självklart kommer han att ta det om det är sista chansen men just nu känns allt bara så uppgivet!

• AndLisa

hehe...jag har tjatat på honom om att inte gå ur a-kassan men han lyssnade inte på det. Tror att han är berättigad till alfakassa men det skulle fortfarande inte betala våra räkningar:(

• AndLisa

Vet någon kriterierna för alfakassa?

• Miafiahallonfjärt

Måste man inte varit arbetssökande i 3 månader innan man får alfa-kassa???

Svar på tråden Panik! Hjälp!