• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • mme Plantier

Överlever gör man ju alltid.. Men ibland med knapp marginal
    Det är väl inget att be för , bara söka alla jobb som finns. Du kanske kan hitta ngt extra jobb? Kanske även kika på billigare boende igen, visst är det sorgligt när man just hittat drömstället?
    Ni har inget ni kan sälja ni inte behöver?
    Annars så får ni väl tyvärr uppsöka soc. om ni inte klarar er.
    Usch, tycker hemskt synd om er , hoppas det löser sig.

• Myrmor

Ni får väl antingen båda söka jobb/extrajobb som ligger under er kompetensnivå så länge. Sen kan han såklart söka vidare när han har fått en inkomst. Sälja av saker, flytta till billigare boende (trist, men ni kanske kan hyra ut i andra hand så länge?). Han är väl i alla fall berättigad alfakassa?

• Myrmor

haha, vi tänker precis lika.. men du hann först

mme Plantier skrev 2008-11-12 14:30:42 följande: