• Svartröd

OT-förbannad och ledsen

Suck och blä.
    Jag och min sambo hälsade på hans syster i helgen. De har en liten son och har ganska taskig ekonomi. Därför hade vi sagt att vi skulle dela på matkostnaderna. Så vi gick och handlade och delade på allt rakt av, plus att min sambo betalade sin mat själv eftersom han är vegetarian. Men under hela helgen som vi var där så var dom aviga och korta i tonen mot oss. Vi började undra varför vi överhuvudtaget var ditbjudna. När vi föreslog att vi skulle se en film fick vi till svar: "gör ni det om ni vill."
    Sen kom lördagen och vi skulle äta hotdogs och makaroner eftersom dom hade det hemma och som sagt, hade ont om pengar så vi skulle äta billigt. Min sambo åt resterna av sin vegetariska mat. Men så tog systern fram två stekpannor. "Räcker det inte med en stekpanna till korven?" undrade min sambo. "Jo" svarade hon kort. Sedan tog hon fram bacon och stekte till sig och sin sambo och min sambo fick steka två hotdogs till mig. Detta gjorde mig väldigt arg för man bjuder ju sina gäster det bästa man har, eller frågar åtminstone vad de helst vill ha. Jag hade uppfattningen att vi alla tre skulle äta hotdogs (som faktiskt är ganska äckligt) men så steker de bacon till sig själva som är ganska lyxigt. Jag ångrar att jag inte sa något då utan bara bet ihop.
    De hade också handlat godis till sig själva för över 100 kr, som de åt utan att bjuda. När min sambo frågade om han fick ta fick han till svar att det nästan var slut. (De hade då en till helt oöppnad påse chips kvar)
    Dagen efter när vi skulle åka hem så kände vi att vi verkligen inte blivit välkomnade och behandlade gästvänligt, vi hade fått känna oss som en belastning för dom, som att de tyckte att det var jobbigt att vi var där.
    Då kommer smällen! De vill ha MER pengar av oss för saker vi förbrukat. De börjar räkna upp ost, toapapper, makaronerna och hotdogen från dagen innan, tre glas cola som vi druckit osv.
    Jag blir så arg så jag bara går. Säger inte hejdå utan bara går.

När min sambo ringer för att reda ut vad som hände har de skrivit en lista på ALLT vi förbrukat som dom vill ha pengar för. Där står elförbrukning, vatten till diskmaskinen, lite tacosås och tacokrydda som vi tog hemifrån dom (alltså inte köpte gemensamt), te, osv... Min sambo går med på att betala eftersom de säger att det hela handlar om att de har så ont om pengar.

I efterhand kommer han på det där med godiset, hur kan de köpa godis till sig själva när de har så ont om pengar?

Jag är fortfarande arg och ledsen och förstår inte vad jag kan ha gjort för att förtjäna den här behandlingen. Jag förstår inte heller hur dom kan tycka att detta är ett normalt beteende? Att kräva pengar på detta sättet av sina gäster. Det sjuka är att de vill bara ha 50 kr. Vem står och faller med 50 kr?

Varför gör dom så här mot oss? Och hur ska jag kunna umgås med min sambos familj igen utan att känna mig sårad och arg?

Förlåt att det blev så långt. Jag har pratat med flera av mina vänner om det här, om min mamma. Men ingen kan hjälpa mig med hur jag ska kunna hantera mina känslor. Vad gör jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-12 14:04
    Det ska självklart stå OCH min mamma där i slutet, blir lätt fel när man är upprörd...

• Svar på tråden OT-förbannad och ledsen
  • stellajsj

Jag är helt chockad!!!! Stackare!! Jag vet faktiskt inte om jag nånsin hade kunnat umgås med hans familj igen..

• Hammerman

Hon kan ju inte vara spåntad i resvirket den där människan. Hur taskig ekonomi man än har så sitter man väl inte och skriver ihop fakturor på minsta tepåse ens INBJUDNA GÄSTER förbrukat. Tala om att skapa hat och intrig.

• nni

Förstår att du suckar. Detta var den snålaste. Även de har ont om pengar kan de väl inte betala er för sånna utgifter som elförbrukning, vatten till diskmaskinen lite tacosås med mera.

Iaf, tycker ni ska säga till dom, att ni inte förstår varför de vill ha betalt för sånna små utgifter, nu efteråt dessutom.
    O ni tycker att ni fick ett konstigt bemötande redan där, nästa gång ni träffas så får dom berätta sånt här innan.

De kan inte komma efteråt o säga detta.
    Ni ska inte betala någonting! Stå på er!

• mme Plantier

JA du vad säger man.. Detta får du helt enkelt sätta dig över på något sätt. Jag tycker det är mest pinsamt för deras del att uppföra sig så tramsigt.
    För att göra det hela ännu mer pinsamt för dem hade jag åkt dit och gett dem femtio kronor och varit vänlig och lite "klapp på huvudet" aktig.. Sen hade jag aldrig åkt dit igen.

• Bride in England

Vet du vad, jag hade rest mig over det hela och tyckt synd om dem, sa patetiska som de ar. Hade gett dem de 50 kronorna och sen inte halsat pa dem igen. Om de bjuder in er (mot formodan kanske) sa tycker jag att ni ska saga som det ar, att ni kande er mer ovalkomna och i vagen an om ni hade varit ett par hemlosa som tiggde om tak over huvudet, och att ni isafall foredrar gastfriheten pa ett hotell eller vandrarhem. Deras problem ar inte i forsta hand deras ekonomi utan deras snalhet!! Det ar det varsta personlighetsdraget som finns tycker jag.

• shakynose

Vill de ha totalt 50 spänn??!!?!

Jag skulle bara betalat och garvat!

Vill de ha pengar när ni är hos dem för att det kostar dem extra så är det väl bara att pröjsa eller stanna hemma? Eller misstänker du att de gör så för att de egentligen inte vill ha er där?

Om du känner dig sårad för hur de behandlat er så är nog det bästa att försöka reda ut det med dem så fort som möjligt. Är et kanske något annat som ligger bakom, eller är de helt enkelt utfattiga och behöver hjälp?

Att de prioriterar godis framför god mat till gästerna är ju inte särskilt snyggt men en struntsak egentligen och inget ni borde lägga energi på att fundera över. Bara ett tips!

• MrsWindh

Man väljer inte sina familjer, men man kan välja om man vill umgås med dom..

Jag har aldrig hört talas om något liknande. Om folk betett sig så hade jag inte åkt hem till dom, utan helre bjudit dom hem till mig (och då varit så frikostig och generös som jag kunnat).
    Jag kan inte med snålhet, och det är stor skillnad på att vara snål och ekonomisk/sparsam/fattig.

/A

• stellajsj

Mmm håller med! Jag fattar inte varför ni blev ditbjudna överhuvudtaget...

mme Plantier skrev 2008-11-12 14:12:03 följande:

JA du vad säger man.. Detta får du helt enkelt sätta dig över på något sätt. Jag tycker det är mest pinsamt för deras del att uppföra sig så tramsigt.För att göra det hela ännu mer pinsamt för dem hade jag åkt dit och gett dem femtio kronor och varit vänlig och lite "klapp på huvudet" aktig.. Sen hade jag aldrig åkt dit igen.
  • Tooticki

Jaa, det låter onekligen väldigt märkligt!

Jag skulle valt att ge dem 100 kr så att de inte kan komma i efterhand och kräva mer och sen skulle jag lagt ner den relationen. Om de sen tar kontakt med er för att de vill umgås så kanske det kan vara läge att diskutera hur de fått er att känna när ni var GÄSTER hos dem!

Svar på tråden OT-förbannad och ledsen