Inlägg från: SommarNoll9 |Visa alla inlägg
  • SommarNoll9

    Bröllop Umeå 2009 fortsätter...

    Vill nu skrev 2008-11-24 17:19:33 följande:


    Vi beställde våra inbjudningar på kortdesign.seSupersnabb leverans och jättefina kort! Och till veckan får vi skicka ut dem! Är ju ingen förutom toastmaster, tärna, marsalk och mina jobbarkompisar som vet något än, så det ska bli kul att släppa bomben!
    Har tittat på deras sida och det finns jättemycket fint! Vad fick ni betala? Har ni beställt festprogram, placeringskort och sånt också?
  • SommarNoll9

    Vill nu skrev 2008-11-24 18:28:53 följande:


    Nä, vi beställde bara inbjudningskort + kuvert. Blev lite snål sen, så resten tänkte jag göra själv! Vi betalade 632 kr för 25 kort (tror jag det var) inkl korrektur och tryck på vänster insida. Då valde vi också ett annat typsnitt än vad som var standard, så det blev också en extra kostnad. Tyckte det var bra pris!
    Det var ju inte alls så fasligt dyrt! Vi måste iofs ha runt 35 kort + kuvert, men det är ju inte så stor skillnad. Ja vi får fundera. Beställde en katalog och provkort från ett annat ställe igår.
  • SommarNoll9

    Madam Mim skrev 2008-11-25 14:13:50 följande:


    Är det någon som har tips på var man kan beställa en billig och snygg bukett? Jag undrar också om det finns någon frisör i Umeå som stylar frisyrer? Jag ska inte ha någon uppsättning utan vill bara bli stylad.
    Kolla på Clip, tror att de gör det. Fast jag tror å andra sidan att de flesta frisörer gör det. Gällande bukett har jag ingen aning... men det är väl bara att gå in till någon florist och fråga. Du kan säkert välja ut vilka blommor du vill ha så sätter de ihop dem till en fin bukett. Vet inte varför det är så dyrt med brudbuketter, vad det är för särskilt dom gör med dem som gör att det kostar?!

    Nu har vi preliminärbokat Göstas loge!! Blir 1 augusti det smäller Känns så himla bra att äntligen ha ett datum! Ska dock kolla ett ställe till innan vi spikar helt, men hoppas att det stället också är ledigt den 1 augusti i så fall.
  • SommarNoll9

    Umbraz: Tack för att du förklarade! Förstår självklart att det tar tid att binda en brudbukett, det var inte min mening att låta nedlåtande, ber om ursäkt för det. Jag är totalt oinsatt och är tacksam att du nu berättat hur det ligger till!

  • SommarNoll9
    miim2 skrev 2008-11-25 21:04:23 följande:
    Tänk på att titan inte går att omarbeta (dvs slå ut osv)!om ni inte gillar gult guld, skulle jag rekomendera vitt guld.
    Jo, tanken har slagit oss att ta vitt guld istället, men vi får se vad det blir. Vi får kika runt lite och bestämma oss sedan.

    Umbraz: Bra Och som sagt, jag är glad att jag fick det förklarat för mig. Är ju svårt att veta sånt när man inte är så insatt.
  • SommarNoll9

    Vill nu: Åååh vad roligt! Trist dock med svärmor.

    Vi har ju redan berättat för de flesta att vi ska gifta oss Jag har så svårt att hålla tyst när det gäller sånt här Men å andra sidan så har alla jag känner som gift sig också berättat innan inbjudningarna skickats ut så det beror väl kanske på det.

    Igår satt jag och bockade av lite punkter på planeringslistan, det kändes skönt. Vi har också bestämt att det blir bröllop med bestman och tärnor Nu måste vi bara få toastmastern att ställa upp. Vi har två val och båda vet om att vi vill han någon av dem. Dock är den ena min lillasyster som också ska vara en av mina tärnor, men det är nog inga problem. Värdpar är lite värre, men jag skulle gissa att det blir mina föräldrar som får sköta den biten.

  • SommarNoll9
    010809 skrev 2008-12-03 10:46:22 följande:
    Vill nu: vad spännande att vänta på allas reaktioner =)Hur gör ni när ni väljer toastmaster och värdpar? Vi hade ett självklart förstaval på toastmaster, men av olika förståliga orsaker tackade han nej..så nu står vi på noll igen.. letar ni efter några speciella kvaliteter? Bör två värdar känna varandra för att sammarbeta bättre?
    När det gäller toastmaster så väljer vi utifrån hur de är som personer samt hur väl vi känner personen. De vi väljer mellan är båda väldigt sociala och framåt, lite spexiga Värdpar kan ju vara en fördel om de känner varandra för att lättare kunna samarbeta... men delar man upp uppgifterna mellan dem så kan det ju funka bra ändå.
  • SommarNoll9
    annaomatte skrev 2008-12-04 11:21:52 följande:
    Hej på er! Tänkte bara komma med lite egna erfarenheter från vårt bröllop som vi hade i augusti. Ta det för vad det är - goda råd och inget annat! Man kan förstås göra precis hur man vill och det blir garanterat den roligaste och finaste dagen i era liv hur som helst!! Vi sparade en hel del pengar på att laga all mat själva, förstås med massa hjälp från släkt och vänner. Festen var i Stöcke Bygdegård och den är helt fantastisk när man vill duka fint och göra mysigt! Välutrustat kök och billig hyra. Kan varmt rekommenderas. Klänningarna (både min brudklänning, tärneklänning och näbbklänning) beställdes på www.littlecoral.com, de var helt otroligt fina och kom när de förväntades och såg precis ut som vi ville med mått och färg och allt. Fotografen vi hade var helt okej, dock blev det lite missförstånd mellan oss och därför blev vi inte helt nöjda. Men som porträttfotograf är hon som sagt helt okej. (www.piasfoto.se). Smink och hår för bruden och följet gjordes på Red and Black (www.redandblack.nu) och vi var jättenöjda! Har aldrig känt mig så vacker nånsin. Emma som äger stället är hårstylist och make-upartist (men inte frisör dock) och billig i jämförelse med många salonger där det jobbar frisörer. Det har säkert sina olikheter, men för oss fungerade det jättebra på Red and Black!Ni kanske inte ens var intresserade, men jag tänkte att jag hade blivit glad över lite tips när jag var i planerings-stadiet. :) Hoppas att ni får världens bästa dag på ER bröllopsdag!!Anna
    Tack för tipsen! Sådana mottages alltid med glädje Vi funderade på Stöcke bygdegård, men då vi ska ha vigseln på samma ställe så kändes den lite inträngd i skogen. Dock såg det jättefint ut därinne, så jag kan tänka mig att det är en jättebra festlokal. Vi har istället bokat Göstas loge i Yttersjö.

    Smink kommer att göras av en kompis som är make-up-artist och frisyren ska min frisör göra, annars blir han nog besviken

    Det här med mat har vi inte funderat så mycket på än. Det lutar väl dock mer och mer åt att det blir buffé. Kanske ska man ändå ge sig på att laga maten själv med hjälp av familjen...hmmm, tål att tänkas på i alla fall! Vad hade ni för mat då ni lagade allt själv?
  • SommarNoll9
    hoppan skrev 2008-12-07 09:44:42 följande:
    Hej allihopa!JAg funderarlite på hur mycket man skall ta i kuvertavgift? Finns det några riktlinjer. Vi kommer att ha catering. Så här kommer det att se ut. Brudskål+snittar, förrät+varmrätt+tårta. Under middagen kommer det att vara påfyllning hela tiden inga tomma glas. till kaffet är det avec. Vi funderar på 350:- -400:- man vill ju inte att gästerna skall tycka det är dyrt. Hur gör ni andra?
    Vi ska också ha kuvertavgift. Den mat (buffé - catering) vi har kikat på är inte dyr, ca 200 kr/person. Så det lutar åt att vi tar en kuvertavgift på 250-300 kr/person och då täcker det brudskål, tilltugg av något slag, mat, vin till maten, kaffe, tårta och avec. Vi tänker också se till att vinglasen aldrig är tomma, det är det värsta jag vet, när folk måste sitta och vänta på påfyllning...

    I somras gifte sig min kusin och de hade bröllopet hemma i trädgården hos hans frus föräldrar. De hade väldigt enkel buffé och på borden stod vinkaraffer så gästerna kunde förse sig själva. Det tyckte jag var jättebra, dock finns ju risken att vissa tar mer än de borde Hur som helst så betalade vi vuxna då 250 kr i kuvertavgift, barn behövde inte betala för de äter ändå så lite. Och så kommer vi också att göra. Nu kommer det bara vara 3 barn under 8 år + ett eller två ammande barn.

    Kuvertavgiften tar vi istället för presenter, vi har redan allt vi behöver. Förutom ny bil och hus då, men det är det ju i alla fall ingen som har råd att ge oss

    De bröllop vi varit på som inte tagit kuvertavgift har vi ju då istället köpt present och då lagt 600 kr/par när vi gått ihop och köpt present. Så jag tycker inte 300 är för mycket, men kan man få ner det till 250 är det ju jättebra!
  • SommarNoll9
    Umbraz skrev 2008-12-07 18:47:52 följande:
    Hej! Vi kommer att ha en fikabuffé efter vigseln och kommer således inte att ta någon avgift. Vi bjuder på kaffe, allehanda bakverk och brudskål. Men jag har varit på några bröllop under åren och kan väl tycka att avgifter som ligger upp till 400kr är helt Ok! Men jag var på ett bröllop i somras där kuvertavgiften var 350kr per person och vi antog då att avgiften var istället för presenter. Det nämndes aldrig i inbjudan något om presenter. Själva vigseln ägde rum väldigt långt bort för alla så det var en bit att resa dessutom, vilket drar iväg i kostnad. Nåväl, man vill ju närvara, så sagt och gjort vi for dit och när vi väl var framme hade ALLA andra presenter med sig. Detta blev otroligt pinsamt för oss, tur var att jag hade gjort brudbuketten, så det fick bli vår present till brudparet.Hade vi inte haft den möjligheten vet jag inte vad vi skulle tagit oss till. Är det så att om man har en kuvertavgift och inte nämner något i inbjudan om att man undanber sig presenter så förväntar sig paret presenter? Jag har hela tiden trott att avgiften är istället för presenter. Har aldrig råkat ut för detta förut och blev helt ställd.
    Oj, vilken tur att du gjort buketten! Men jag tänker som dig, betalar man kuvertavgift så behöver man inte ha present med sig. Men det kan ju vara klokt att i inbjudan skriva typ "istället för presenter tar vi en kuvertavgift på 300 kronor/vuxen", då behöver ju inte folk fundera om de måste ha present också.
Svar på tråden Bröllop Umeå 2009 fortsätter...