• SaraPayam

Fotsättning Persiskt/Svenskt bröllop

Hej såg att vår tråd hade stängts, så jag tog med friheten att öppna en ny
    Så att vi kan fortsätta prata om persiska bröllopstraditioner, mm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-24 09:29
    SaraPayam - 090801

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-04 11:09
    Lantzakeri - 090530

• Svar på tråden Fotsättning Persiskt/Svenskt bröllop
  • Taha

Det ligger en jättebra restaurang brevid ert hotel.
    Felfela heter den.
    Egyptisk mat av bra kvalité. Mariott är dessutomett av de hotel i Hurghada som har uppvärmd pool.
    Vår hade inte det. Det förstörde en hel del eftersom maninte förväntar sig att vattnet ska vara 14-16 C på solsemestern.

Dessutom får inte folk komma och gå som de vill på Mariott och endast hotellgästerna släpps in på poolområdet. Bra val!
    Hoppas ni får det underbart.

• SaraPayam

Tack Jo men det känns som ett väldigt bra val, det ser ju jättefint ut.

Vi har valt till att äta middag på hotellet med, men det är ju bra att det finns en bra resturang brevid så att man kan äta lite lunch

Sen ligger det ju precis vid stranden så det är ju toppen

• Taha

Hej tjejer !
    Hur går det i planerandet?

• SaraPayam

God fortsättning tjejer & snart gott nytt år

Här går det väldigt bra, har gjort hälften av inbjudningskorten idag, så det känns skönt att man har kommit igång med dem, för de ska ju snart skickas

Hur går det för er?

• Lantzakeri

Hallååå tjejer..

hur går det för er?

idag har jag gjort det heheh jag har skickat korten..

hur långt har ni kommit?

• SaraPayam

Hej Här går det framåt, eller vad man nu ska säga Vi försöker få ner kostnaden lite grann, men det är verkligen inte lätt...

Vi har med skickat alla våra inbjudningskort & de har kommit fram till alla, vilket känns skönt

Vi ska proväta maten nu den 14:e så det känns spännande, sen tänkte jag även påbörja & göra min tiara, men jag kan verkligen inte bestämma mig för hur den ska se ut...

• Sesamy

Passar kanske inte in här... Men ska på ett persiskt/svenskt bröllop om några veckor. En barndomsvän ska gifta sig i gbg och hans blivande fru kommerr från Iran.
    Bröllopet ska vara svenskt och festen persisk.
    Har dock lite "prestationsångest" nu.... är inte typen av tjej som klär upp mig så jättemycket, sminkar eller fixar mig. Den blivande frun är just det och har skickat ut mejl om att de vill att alla ska vara "väldigt uppklädda" och att hon hade gått till frisörn och fixat frisyr och smink om hon hade varit gäst....
    Inte min tanke kan jag säga! Och lite extremt för vanliga gäster... =P
    Någon vän pratade om att det är en kulturskillnad - att man klär upp och fixar "i snitt" mer inom den persiska kulturen än här..... Nån som har en teori om det stämmer? Eller är det mer ett bridezilla - fall?

• SaraPayam

Jag tror faktiskt att det ligger lite i kulturen. Varje gång m2b´s mostrar kommer till Sverige, så är de alltid jätteuppklädda & fixat håret osv.
    Sen så kan jag ju hålla med den här tjejen om att man bör fixa hår & makeup & vara väldigt uppklädd på bröllop.
    Vi har t.ex. skrivit till våra svenska gäster att kvinnorna bör (är i & för sig inget tvång) men det skulle vara kul om de bar aftonklänning/cocktailklänning på bröllopet. Vi har däremot inte skrivit något sånt till Iranierna eftersom det redan är givet för dem....
    Så det skiljer ju sig lite...
    Vet inte om det svaret hjälpte dig nåt...

• Sesamy

Cocktailklänning har jag investerat i enkom för bröllopet faktiskt - så jag har ansträngt mig! Det var inte så att jag vill komma dit i vanliga kläder. =P
    Självklart ska jag även fixa iordning mig, fast jag tänkte göra det på egen hand. Göra mig så fin jag kan på egen hand liksom. Tyckte det var lite extremt att gå och få de ordnat. För att bara vara gäst.
    Kände mest att man vill ju inte göra bruden/brudparet besviket för att man inte har ansträngt sig. För jag har som sagt köpt kläder och kommer anstränga mig....
    Jag vet inte. Är väl lite överdrivet nervös kanske, men brudgummen är i princip som en storebror för mig och jag blev lite... Ja. Vill inte att de ska tro att jag inte tycker det är viktigt, även om jag inte går till frisören osv. (Kommer klippa mig precis innan dock )
    Ville väl egentligen ha något tips på hur man ska göra för att visa att man ansträngt sig utan att lägga mer pengar än jag räknat med osv....

Sen var jag lite nyfiken på kulturskillnaden - vilket var kul att få bekräftat. Tycker det är kul med sånna där små skillnader! Gillar kulturskillnader.... =)

• SaraPayam

Aha Men om du har köpt dig en klänning & att du kommer fixa till dig å så, då ser inte jag något problem Tror inte att du kommer att göra dem beskvikna

Vi va på bröllop förra våren & då va det folk som kom i mysbyxor....det är inte acceptabelt enligt mig Därför har vi skrivit klart & tydligt vad vi skulle vilja vad gästerna har på sig

Du får återkomma sen med vad de hade för persiska inslad sen under festen, du kanske kan ge oss andra lite ideer För just nu verkar ideerna vara slut...

Jo men visst är det kul med kulturskillnader

• Lantzakeri

Jag själv som är iranie skulle inte kanske uppskatt att folk kommer med mjukisbyxor men så länge de har ansträngt sig att klä upp sig i den mån de kan så känns det jätte bra för mig..
    Men i Iran är det så att alla som har råd o kan går till en frisör o gör sig iordning men alla som har bott o sverige ett par år vet även att svenskar inte gör det till den grad som vi iranier gör.

Svar på tråden Fotsättning Persiskt/Svenskt bröllop