• Isbjörnen

Föräldrars reaktion på bröllop?

När ni berättade för era föräldrar att ni skulle gifta er, hur reagerade dem då?
    Blev de glada eller tyckte dem att de var för tidigt eller att det kostar mkt pengar och att ni kanske borde vänta lite...?
    Min mammas reaktion blev iaf inte som jag tänkt mig. Men hon sa att "hon vill ju bara mitt bästa". Självklart ska jag gifta mig iaf och hon tycker verkligen om min fästman men man vill ju få lite positiv respons också.
    Hur upplevde ni när ni berättade om bröllopet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 10:48
    Mina svärföräldrar blev jätteglada, har väntat länge på den här dagen.
    Mamma blev som jag sa, mest chockad. Hon tyckte det var tidigt och dyrt. Jag är 22 och min fästman 28.
    Men jag är iaf jätteglad och jag vill inget annat!
    Brorsan tyckte också att det blir dyrt och hur ska ni ha råd. Men svägerskan var mest intresserad. Hah.. ;)
    Man får väl inte ta åt sig de negativa kommentarerna.

• Svar på tråden Föräldrars reaktion på bröllop?
  • SM09

Nalle Puh 40 skrev 2008-11-02 18:02:59 följande:

Vad tror ni andra med "negativa" föräldrar att det beror på?
    Vad det gäller mina svärföräldrars reaktioner så tror jag såhär lite efteråt att dom visst blev glada, men inte riktigt tog in vad det var som vi berättade. Två veckor senare så visste ju några fler och då tror jag att dom hade hunnit landa lite. Liksom att det nu när fler vet så är det på riktigt. Svärmor har ju tom. pratat om det på jobbet och dessutom lagt in ledighet
  • Sommargrönt

Min mamma blev alldeles tyst. Och hon sa aldrig grattis. Nu efteråt har jag förstått att det berodde på två saker. Dels att hon blev genuint chockad. Hon hade verkligen inte väntat sig detta ännu. Och i föräldrarnas ögon är man alltid ett litet barn, så de väntar sig det aldrig. :) Det andra skälet är att hon kände att det är sista steget, där hon måste släppa taget om en. Lite som att man flyttar hemifrån en gång till. Jag tror att föräldrar alltid tycker att det är "lite för tidigt". Och att reaktionerna känns negativa har nog med att släppa taget att göra. Visst blev jag också ledsen för att hon inte blev gladare, men man får se bortanför det och försöka förstå. Och komma ihåg själv att säga grattis ordentligt till sina egna barn!

• Nalle Puh 40

Sommargrönt: Så tror jag att det är hos mina föräldrar oxå och de har ju inga att prata med det om eftersom det ska vara hemligt tills inbjudningarna kommer...

• gotlandsulrika

Vi gifter oss i sommar. Min mamma är glad, men min pappa som inte är den pratsamma typen säger ingenting.

Sambons föräldrar har knappt kommenterat det och när vi för det på tal säger de ingenting. Frågar ingenting. Känns lite konstigt faktiskt då jag tycker att vi har en bra relation för övrigt.

Tror kanske att de tycker att det kostar för mycket pengar, och att vi borde vänta. Det konstiga är att de "frågat" flera gånger tidigare om vi inte skulle gifta oss, och nu då vi ska det säger de ingenting. Förlovningen var de glada över, men inte bröllopet?

• Boomtown

Skönt att veta att man inte är ensam om negativa kommentarer och så. Jag trodde faktist det nästan. Syrran vill knappt prata om det för hennes gubbe vill inte gifta sig. Min morsa bara titta på mig och sa: jaha när händer detta då? Styvfar tyckte att vi kunde äta bröllopsmiddag i korvmojjen, billigast så. Skämt men ändå! Gubbens föräldrar frågade om han verkligen sa ja (det var jag som friade)sen har dom inte nämnt det hela med ett ord. Jag upplevs som jobbig om jag vill prata om det. Vi har varit tillsammans i 18 år och har 2 barn tillsammans. Den enda som blev glad och sa grattis och var intresserad var farsan.

• Nalle Puh 40

Puffar lite för en väldigt intressant tråd.

Har ni några tips på hur man ska få sina föräldrar mer delaktiga???

• nässlan87

inga ideér för att få föräldrarna mer delaktiga men jag skulle abslut inte vilja ha mina delaktiga och där ligger mitt problem tror jag när jag berättar för dem til jul, spec svärföräldrarna. sedan vet jag inte hur de ska reagera. de reagerade ine över förlovningen men när vi pratat lite om det, mest på skämt så säger de men det dröjer nog 10 tills ni gifter er samma gäller mina färldrar när jag tog upp ang mina låtsassyskon. så ja en chock kommer det nog bli på min mors sida svärförlädrarna har jag bara ångest över. de har en tendens till att lägga sig i för mkt och detta gillar inte jag. jag och min blivande svärmor har båda två väldigt starka viljor och detta kan ställa till problem.

det man kan göra om man vill få föräldrarna mer delaktiga är kanske att erbjuda dem att hjälpa till. bara en tanke

• Plummis83

Min mamma blev glad och gratulerade oss, likaså med släkten på hennes sida! Sen har vi resten av min familj som är rätt negativ för övrigt och jag berättade glatt om bröllopet och fick olika svar tillbaka:
    Min syster: Du skulle ju inte gifta dig inom 1 år från förlovningen. Påpekade att hon hade fel för det var mer än 1,5 år.
    Min bror: Har ju inte fått någon inbjudan än.
    Min pappa: Jaha, det var väl skoj! (Väldigt negativ)

Blev så irriterad på de allihopa och frågade varför de i helvetet (ursäkta språket) aldrig kunde vara glada för min skull och fick tillbaka att det var de.
    Blir så trött. Min pappa har dock förstått allvaret i det och att jag mår dåligt utav deras behandlande å negativitet så han har ändrat sig och visat mer intresse!

Min sambos föräldrar gratulerade oss, likaså med hans mormor...

• LillEm

Vi har inte berättat än.....
    Det blir en överraskning med inbjudningarna som kommer i början av december. Vi har valt att hålla det hemligt eftersom att vi inte vill att de ska hjälpa oss ekonomiskt. Vi vill kunna bjuda dem på en underbar dag och stå för hela kalaset själva.
    Men jag vet att båda våra familjer kommer att bli jätteglada när de får veta att vi ska gifta oss. De har väntat länge på den dagen !

• Zsarah

fick ingen reaktion alls.. inte av någon:S

Svar på tråden Föräldrars reaktion på bröllop?