• blomsterflicka

Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?

Hejsan!

Jag halvkänner de flesta personerna i det band vi tänkt anlita - kompisar till min syster som jag "känt" sedan jag var liten. Vad kan vara brukligt att betala dem för spelning på vår fest? De är 5 eller 6 medlemmar i bandet. Bör man bjuda alla i bandet på mat enligt ettiketten, (dvs i vårt fall troligen en 3rätters på restaurang?)

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 17:40
    Oj, vilken diskussion det blev här! Kul.

Vill dock understryka att i mitt fall så "känner" jag 3 av 5 i bandet, via min lillebror, och det känns som att läget kan bli lite annorlunda då. Jag vill absolut bjuda dem på någonting att äta. Kanske att det inte blir att de ska sitta med vid bordet som många av er säger, det är ju inte så jättekul kan tänkas! Tänkte inte på att de kan få en egen avskild plats.

Gällande pris så tycker jag att det fortfarande är svårt. Vet inte om jag kan förvänta mig kompispris eller ej, får väl fråga helt enkelt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-29 17:42
    Min lillasyster menar jag! Lite trött!

• Svar på tråden Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?
  • DanKat

Jag vet inte alls vad som är brukligt att betala för spelningen, men jag tycker det är trevligt om man bjuder på middagen Ett av bröllopen jag var på i somras hade inhyrda underhållare som satt med under hela festen, jag och min m2b fick sitta bredvid dom och vi hade hur kul som helst under den middagen!! Så det var jättelyckat att ha dom med Vad ska dom annars göra under tiden dom väntar..? För det är väl kanske lite svårt att ha någon exakt tid som dom ska komma eller..?

• blomsterflicka

Tack för svaret DaKat! Säg att man bjuder dem på 3-rätters a 500 kronor kuvertet - hur mycket ska man sedan betala utöver det?

• blomsterflicka

Släng ut lite förslag bara!

• mr psycho

Det beror ju helt på hur etablerade de är ... Fråga dem själva vad de vill ha. Jag tycker inte att ni måste bjuda på mat, eller i så fall ska det vara för att ni känner dem, inte för att de ska spela ... Annars är det inget måste (men självklart en fin gest). Du kan ju också fråga dem själva om de vill ha större gage eller trerättersmiddag ...

• anne på grönkulla

Man behöver inte bjuda bandet på hela middagen, men varmrätt och dricka i ett avskilt utrymme är nog otroligt uppskattat om de kan få. Utöver gaget då - att hålla på och räkna av kostanden för det känns ganska knäppt.

• Pentan

Om bandet inte är gäster behöver de inte hela kuvertmiddagen, kanske inte ens ska sitta med vid bordet. Utan får ta en paus i köket med en god pastasallad och gott bröd och kall dricka... ??

• chamor

Hade ni haft buffe hade jag sagt absolut men om de kostar 500 kr kuvertet.. Nja...

• MulleNuh

har dom mycket spelningar? Isf ska dom ju ha en betalning och då måste ni inte bjuda på mat. Men om ni vill så är det ju så klart uppskattat kan jag tänka mig. Annars kostar väl ett band ca 3-10.000:- att hyra under en fest.

• SaraPayam

Alltså varför ska man bjuda dem på mat, men betalar ju dem ändå för att de ska spela på ens bröllop & inte ska man behöva stå för deras mat oxå....eller?! Vår kuvertavgift ligger ju på 1200kr, & det vill jag verkligen inte lägga för varje person som spelar i bandet...
    Får nog fråga dem hur de brukar göra på lördag när vi ska träffa dom...
    Eller är jag helt ute & seglar?

Jättebra tråd TS :)

• Aleta

Jag har spelat på flera bröllop och vi brukar tänka så här:

Om vi inte är väldigt nära vänner med de som gifter sig så vill vi verkligen inte sitta med vid middagen och lyssna på en massa interna tal som vi inte förstår. Hellre sitter vi tillsammans i ett eget rum.
    Sedan behöver man ju inte vara på plats precis när middagen börjar heller utan kan komma senare och rigga upp utrustningen och sedan sätta sig och vänta. (Alla bröllop drar över tiden. )

Vad gäller mat så förväntar vi oss inte lyxmaten som gästerna får. (Det har hänt en gång tror jag och givetvis blev vi jätteglada för det var supergott. Det var det mest påkostade bröllop jag har spelat på.)
    Vi förväntar oss ingen mat alls om vi inte har kommit överens om det heller. Om vi har kommit överens om mat så är det trevligt om det är något gott och inte torra mackor eller så...
    Skomakarlåda är av någon anledning ganska vanligt, vet ej varför. Annars lasagne eller pytt i panna t ex.

Vad gäller betalning så är jag amatör, men 800-1000:- per person (+ resa om det är långt) vill man ha för att spela hela lördagskvällen och halva natten.
    Spelar vi på en kompis bröllop så skulle vi gärna sitta med vid middagen och få middag, men sedan inget mer i gage.

Svar på tråden Hur mycket ska man betala till bandet? Bör man bjuda på mat?