Alla florister se hit! Vad kostar murgröna?
Vi hade tänkt ha ringlande murgröna som dekoration på borden i festlokalen, blir totalt 18m bord.... Vad kan det tänkas kosta? Nån som har en aning? Tacksam för hjälp! =)
Vi hade tänkt ha ringlande murgröna som dekoration på borden i festlokalen, blir totalt 18m bord.... Vad kan det tänkas kosta? Nån som har en aning? Tacksam för hjälp! =)
Murgröna håller sig förvånansvärt bra utan vatten, men jag hade nog ändå lagt på dem samma dag. Se till så de drar i vatten innan bara.
Att vattendra växter och blommor:
Skär av stjälkarna med en riktigt vass kniv - klipp inte!
Ställ murgrönan (i det här fallet) i en hink med kallt vatten. Ha den färdig innan och sätt varje stjälk i vattnet direkt du skurit den.
Låt stjälkarna dra vatten i ett dygn, så är de väl vattenspända och klarar sig bra.
Rankorna kan du lägga på borden det allra sista du gör så går det bra.
Blommor som är stuckna i oasis har det hur bra som helst, förutsatt att man vattnar på oasisen ordentligt , eftersom blommorna ju dricker upp allt vattnet som finns i oasisen så småingom.
Klipp aldrig av blommor eller grönt direkt från en krukväxt och dekorera med utan att vattendra först! Det kommer att sloka då.
Har rådfårgat grossisterna idag om murgrönan och dukning. det finns olika sorter! de som har mer läderartade blad klarar att ligga från kvällen innan. De med tunnare orkar inte utan vatten.
Kontentan: lägg för säkerhets skull ut den allra sist!Altså samma dag! Kanske någon kan hjälpa till med det så du slipper innan frissan och allt?
Tack för all info Passionsblomman!
Ursäkta om det är OT, men vad kostar en hjärtformad brudbukett med röda rosor i olika nyanser med murgröna runt om?
De behöver ju en del rosor för att bilda formen, och är lättast att göra i osis. Skulle tippa att du får lägga ca 1500-2000 kr för en sådan.
Var i landet du bor och hur petig du är med särslilda sorter/nyanser spelar roll för hur priset för själva blommorna blir.
Priset är väldigt normalt för en brudbukett överhuvudtaget.
OT igen!! Hur många rosor går det åt till en rund bukett som är gjord av en osis? Lagom, medelstor...
Passionsblomma - du har grym koll!!
Ni andra oxå!
Tack för svaret passionsblomman - håller med Pentan - ni är fantastiskt duktiga!
Menar du som är stucken i oasis?
Beror på hur stor som sagt och om den ska vara tätt och kompakt bunden med roso´rna huvud vid huvud, eller mer luftig, med grönt emellan (eller andra material)
men en tät kräver åtminstone 25-30 rosor, om de inte är bamsestora. Det går att få i ett 440-tal också.
Tack för berömmet förresten!*glad*
Du menar ett 40-tal? 440 är GANSKA många rosor...
Hoppsan!!!
Ja, nog för att jag gärna vill tro att jag besitter viss skicklighet, men där biter jag nog i gräset...
Det ska naturligtvis stå ett 40-tal...
Själv har jag föräldrar som har murgröna i trädgården. Billigare kan det inte bli:D
Fast om man tar riktigt, riktigt små minirosor...
Då blir det jättefint!
Fat man får använd stiftteknik istället för oasis!
Hmmm...kanske en idé...
Du ser...