• JPerlestam

Alla florister se hit! Vad kostar murgröna?

Vi hade tänkt ha ringlande murgröna som dekoration på borden i festlokalen, blir totalt 18m bord.... Vad kan det tänkas kosta? Nån som har en aning? Tacksam för hjälp! =)

• Svar på tråden Alla florister se hit! Vad kostar murgröna?
  • chamor

Vi köpte på ikea. En kruka med 5-7 slingor kostar 25 kr.

• 27juni2009

Jag dekorerade en kompis bord i somras, ringlade 8 or typ i mitten av borden, en ranka i taget. De hade 70 gäster alltså ca 17 meter bord. vi använde oss av murgrönor med långa rankor, tror vi nyttjade 5-6st, men de beror ju på hur många o långa rankor den innehåller. de vi köpte kostade 80kr/st. Så får du en liten fingervisning

• passionsblomman

Du kan köpa murgröna på påse från floristen,
    då är de alltså ett snittgrönt, och rankorna är långa, ligger färdigskurna så du slipper klippa och vattendra. En sådan påse använde jag till en dukning för ca 80 sittande.
    Den borde kosta ca 200-250 kr i utpris till kund.
    Tar du krukor, så glöm inte att låta de avskurna stjälkarna vattendra minst ett dygn innan dukningen, så de inte slokar.

• allehanda

Du kan plocka helt gratis ute i skogen eller hemma hos vem som helst som är lite trädgårdsintresserad, det har varit trendigt med murgröna i flera år nu så rankorna bör vara rejält långa.Det kommer garanterat inte att märkas om man plockar 18m.

• passionsblomman

OBS! i en annan tråd i samma ämne, kom det upp info att murgröna är fridlyst på flera håll i landet! Minns inte exakt var just nu, men blekinge och Stockholm var det iallafall.

200 spänn för tio meter färdigsnittade rankor tycker jag inte är så farligt?

allehanda skrev 2008-11-10 22:43:07 följande:
    Du kan plocka helt gratis ute i skogen eller hemma hos vem som helst som är lite trädgårdsintresserad, det har varit trendigt med murgröna i flera år nu så rankorna bör vara rejält långa.Det kommer garanterat inte att märkas om man plockar 18m.
  • allehanda

Men inte i trädgårdarna!!!!

passionsblomman skrev 2008-11-10 22:50:51 följande:
    OBS! i en annan tråd i samma ämne, kom det upp info att murgröna är fridlyst på flera håll i landet! Minns inte exakt var just nu, men blekinge och Stockholm var det iallafall.200 spänn för tio meter färdigsnittade rankor tycker jag inte är så farligt?
  • passionsblomman

Nej det förstås! Bäst att hålla sig till sin egen dock kanske

allehanda skrev 2008-11-10 22:54:23 följande:
    Men inte i trädgårdarna!!!!
  • Ja09

Murgröna på påse låter bekvämt. Hur länge innan middagen kan man dekorera med murgrönan om den ligger på bordet utan vatten? Eller måste rankorna ha tillgång till vatten?

passionsblomman skrev 2008-10-27 15:53:39 följande:
    Du kan köpa murgröna på påse från floristen, då är de alltså ett snittgrönt, och rankorna är långa, ligger färdigskurna så du slipper klippa och vattendra. En sådan påse använde jag till en dukning för ca 80 sittande. Den borde kosta ca 200-250 kr i utpris till kund.Tar du krukor, så glöm inte att låta de avskurna stjälkarna vattendra minst ett dygn innan dukningen, så de inte slokar.
  • monkay

Bra fråga ja09, har jag oxå funderat på. Vore ju skönt att kunna duka klart kvällen innan. Är det ngn som vet om man rosor nedstuckna i oasis klarar sig över natten?

• T RO

Självklart gör de det, tänk på alla blomsterarrangemang som säljs, där det är oasis i botten.

Viktigt att de får dra i vatten med ny snittyta innan du sticker ner dem bara.

Jag gjorde en corsage som höll i två dagar, då var det ICArosor och egenplockad murgröna, som INTE hade dragit i vatten, men det var bara en provcorsage. När det är skarpt läge kommer jag åta allt dra i vatten och vara ännu nogrannare.

monkay skrev 2008-11-11 11:23:35 följande:
    Bra fråga ja09, har jag oxå funderat på. Vore ju skönt att kunna duka klart kvällen innan. Är det ngn som vet om man rosor nedstuckna i oasis klarar sig över natten?
Svar på tråden Alla florister se hit! Vad kostar murgröna?