• MilosMamma

Tycker du att du har mycket lån?

Skulle vara kul o se vad folk tycker är Mycket Lån beroende på vart man bor och huspriserna där osv.

Hur mycket lån har ni och vad betalar ni i månaden till banken?

Vi bor i Östergötland, köpte nyligen ett hus för 1,6 Miljoner det tycker jag är Extremt mycket pengar, det är ju inte så att vi inte har råd men faen va pengar de är, helst skulle jag inte vilja ha något lån, kanske nått på 300 000 men hus i den prisklassen finns inte här tyvärr.

Vi har som sagt lån på 1,6 milj och betalar ca 10 000 till banken varge månad.

• Svar på tråden Tycker du att du har mycket lån?
  • Linum

Bor i Göteborg. Här får man inte ett vettigt hus för under 2,5 miljoner, och då hamnar man ändå en bra bit utanför stan... Därför väntar vi ett tag med att köpa hus.

• agtiwi

Vad det skiljer i huspriser.. Här kostar husen inte mycket alls. Köpte vårat kontant för 90 000:-. Vi har ett lån som är på bilen, det är på 150 000:- och vi betalar 2000:- i månaden på det.

• chamor

Här ligger hus på typ 500-600 000

• mme Plantier

Jag har inga lån alls, vilket jag är naturligtvis supernöjd med.

• fitforfight

Köpte hus förra året å det gick på 2,5 miljoner så det har vi lån på . För övrigt inga lån alls.

• hgav

Vi bor några mil norr om stockholm och betalade 3 milj för vårt hus för 2 år sedan. Vi har lån på ca 1.7 miljoner (hade båda tidigare boende som vi gjorde rejäla vinster på). Vi är nöjda och tycker att vi bor ganska billigt (men självklart önskar vi att vi kunde bli av medlånen...)

• Tindre

Vi bor någon mil söder om Stockholm och flyttade in december-06. Vi hade tur och det var inte mycket budgivning att tala om. Priset slutade på 2,6 milj och vi lånade i stor sett hela baslånet (dvs inget topplån) pga att vi ska renovera en hel del. Månadskostnaden för lånet ligger på ca 9000 kr beroende på hur räntorna rör sig.

• passionsblomman

Vi bor i ett gammalt sommarstugeområde och hoppas på ny detaljplan för att få bygga "riktigt" hus. När vi köpte låg priserna runt 800 000 kr för stuga/tomt här. Det är uppe i ca 1,5 milj.nu. Ett vanligt radhus eller"svenssonvilla" ligger som sagt på ca 2,5 milj. och UPPÅT.
    Vi hade tyvärr inget att sälja när vi flyttade hit, så våra lån är trista att ha med tanke på vår husdröm. Vi har bott i stockholmsområdet så många år nu att sälja och vi vill inte flytta med tanke på det nätverk vi har runt ffa vår son.
    Så, vi bor skittrångt och fortsätter drömma. Båda är låginkomsttagere, så en väldigt stor del av våra inkomster kommer så länge vi väljer att stanna här att gå till boende. Å andra sidan älskar vi vår plats på jorden och är inga globetrotters. Kanske ändrar vi oss och drar tillbaka norr eller söderöver(det har vi varit väldigt nära) men just nu verkar sälja som ett dåligt alternativ...

Tillägg: Hyror för butikslokaler osv är också helt sjuka här!. En innerstadsbutik kan mycket väl ha en lokalhyra på 65000/mån och mer. Det blir lite rosor som måste säljas...

• fröken sjunfors

Vi har precis köpt hus! Lite utanför Borås, och priset blev 1 180 000. Tyvärr hade vi inget att sälja.. Så det är bara att svälja och gilla läget Vi kommer att betala ca 10 000kr i månaden till lånen.

• Heloise

Vårt hus kostade 1.06 milj( bor i ett bra område i Gävle), vi hade en lägenhet som vi sålde för 3 ggr så mkt som vi köpte den för . Vi la in 200 000 kontant och har alltså lån på 860 000kr(inget topplån), vi amorterar 3500 kr i månaden, en total kostnad på 4600kr(1100kr samfällighetsavgift)
    Det tycker jag är väldigt billigt, vi hade tur och köpte "fel" årstid (precis innan jul)annars hade det nog gått för hundratusen till.

Svar på tråden Tycker du att du har mycket lån?