• mab26

Måste allt vara en kamp???

Hej på er!

Måste bara lätta mitt hjärta!

Jag har varit tillsammans med min sambo i sex år och vi är förlovade. Ibland är jag världens lyckligaste och är helt säker på att vi är rätt för varandra. Men sen kommer det dagar då jag undrar om jag kommer att orka. Problemet är att det känns som att vi är så olika i grunden. För mig är det självklart att jag gör karriär och att vi delar på allt i hemmet och att jag fattar beslut lika mycket som han även om det rör typiskt "manliga" grejer som t.ex. bilar eller tv-apparater eller vad det nu kan vara. (Alltså som enligt honom är "manliga".) Jag är helt enkelt inte intresserad av att ha utpräglade könsroller och jag vill framförallt inte att kommande barn ska växa upp i en sådan familj. Problemet är att han aldrig skulle säga rakt ut att han tycker att vi ska ha olika roller eller att han tycker att vissa saker är "kvinnogöra" eftersom han vet att jag blir galen då. Dock känns det som att han egentligen tycker det. Det märks på hans handlande ibland och på små kommentarer etc. Det känns som att vi båda känner att detta är ett stort problem som egentligen inte går att lösa, därför går vi runt och tiger om det. Jag tror egentligen att ingen av oss kan slappna av och vara sig själv. Det är inga stora saker men jag vill ha en man som alltid är på min sida. Det känns inte som han är det fullt ut om han inte är för jämlikhet. Om jag får sparken när jag blir gravid känns det ju liksom konstigt att han säger: "Jamen det förstår du ju att företaget inte har råd att ha kvar dig om du ska ha barn..." Självklart skulle han ju inte säga det men ni förstår vad jag menar! Det känns som att allt är en kamp, det kommer framförallt kanske att bli det när vi får barn. Då ställs ju verkligen sånt på sin spets och det är ju inte så kul att börja tjafsa om föräldraledighet när man väl sitter med barnet i famnen. Suck! Jag älskar honom verkligen och vi har det bra men det är så energikrävande att vara orolig för allt detta! Det påverkar ju resten av förhållandet också (speciellt sexlivet) Krånglar jag till det för mycket eller? Jag kanske ska försöka ta livet som det kommer istället?

Någon som känner igen sig???

• Svar på tråden Måste allt vara en kamp???
  • lillabruden

hejhej...
    jag känner igen mig men kanske inte så mycket just om könsroller.. jag är den som gör det mesta men visst dyker det upp fula typiska könsrolls kommentarer ibland, men som han erkänner sedan att det inte är så han -vill- känna.

Jag måste säga att ni måste ha klart för er på förhand innan ni skaffar barn på hur sånt här ska tas...medans min mamma predikade feminism och jämnlikhet så gjorde hon precis tvärtom! visst gjorde hon inte det gladeligen och det har varit mycket bråkigt över det. Tänk dig att ha det såhär i 30år el mer...går det?

Varför kan ni inte bara diskutera? Man behöver inte övertala, bara berätta sin version.

• Lakritspuck

Jag har inte personlig erfarenhet av det du beskriver men jag vill bara säga att jag mycket väl förstår att du funderar.

Jag tänker också att ni inte borde gifta er förrän korten är på bordet. Gör upp om förutsättningarna innan: hur ser ni på livet, arbete, barnuppfostran. Vad är absoluta dealbreakers? Det kan visa sig att ni står för långt ifrån varandra för att det ska gå men det kan också visa sig att din oro är obefogad; att du läser in mer i tystnaden än vad han egentligen tycker.

Lycka till!

• mab26

Vi har pratat en del om det, men vi är så extremt olika så jag vet inte om vi kan hitta en medelväg. Jag tror att vi båda är rädda för att en diskussion gör att vi inser att vi måste gå isär och det känns ju helt sjukt! vi liksom smyger runt det som runt het gröt.

Egentligen tycker jag ju att vi lever jämställt idag, det är mest framtiden jag oroar mig över. Ibland undrar jag varför jag tror att det måste bli sämre när nutiden fungerar. det är väl just det här med barn som jag tror kommer förändra mycket...

• tattar-Emma

Jag hade det lite så i ett tidigare förhållande men struntade i det eftersom jag ändå inte tänkte bilda familj med den killen. Läget för dig är ju annorlunda. Tror som du att det bästa är att reda ut detta innan ni har barn och det är "försent". Vill han inte prata om sånt här alls?

Min nuvarande är lite allmänt för jämställdhet utan att egentligen ha funderat så mycket på det. Han gör alltså vanligen inget motstånd mot mina idéer, men jag har presenterat dem noga för honom eftersom jag inte har varit säker på att han själv tänkt i de banorna (ibland har han det, ibland inte).

Exempel: Jag har förklarat tydligt att jag avskyr rosa/blå-hetsen med små barn, att jag hellre skulle amputera lilltån än släppa en rosa eller ljusblå bobbycar över tröskeln (de ska vara röda!!) osv. Jag vet inte om han funderat på detta tidigare men nu är han helt med på noterna, om inte annat för att det är viktigt för mig.

Samma med föräldraledighet och vab, jag har sagt att det är viktigt för mig att vi delar lika när den dagen kommer. Gissningsvis hade han kunnat gå med på något annat arrangemang också (inte gett bort alla veckor men några stycken iaf) men eftersom det är viktigare för mig än för honom låter han mig bestämma. Men det hade förstås inte funkat om han inte haft den rätta grundinställningen.

Finns det chans att du kan förhandla med din karl om de tio punkter (typ) som är viktigast för dig, så att du på så vis kan försäkra dig om att ni har en gemensam plattform där och att han kommer backa upp dig eftersom ni har kommit överens om det?

• mab26

Tattar-Emma!

Gillar inte heller ljusblått och rosa! :o)

Vi har pratat om den hel del och jag tror att vi vet jur vi vill ha det. problemet är att han gärna säger att han kan tänka sig att ha det så som jag vill men att han inte kommer följa det. Exempel: Vi har kommit överens om att dela p allt hemma, inte exakt men att båda lägger lika mycket tid på alla träkiga grejer som måste göras. Men kan gör ju liksom inte 50 % ändå för att han uppenbarligen inte fattar vad som ska göras. Jag är rädd för att det blir så sen också, att det inte är naturligt för honom att göra vissa saker och att jag måste springa och tjata. det där eviga tjatandet!

• mab26

Jag skrev fel: Han säger givetvis inte att han inte ska följa det - jag menade att det kanske bara blir så att han inte gör det. Snurrigt, hoppas ni förstår!

mab26 skrev 2008-09-23 17:33:03 följande:
    Tattar-Emma!Gillar inte heller ljusblått och rosa! :o) Vi har pratat om den hel del och jag tror att vi vet jur vi vill ha det. problemet är att han gärna säger att han kan tänka sig att ha det så som jag vill men att han inte kommer följa det. Exempel: Vi har kommit överens om att dela p allt hemma, inte exakt men att båda lägger lika mycket tid på alla träkiga grejer som måste göras. Men kan gör ju liksom inte 50 % ändå för att han uppenbarligen inte fattar vad som ska göras. Jag är rädd för att det blir så sen också, att det inte är naturligt för honom att göra vissa saker och att jag måste springa och tjata. det där eviga tjatandet!
  • tattar-Emma

När jag och sambon flyttade ihop pratade vi igenom vad som skulle göras, hur det skulle göras och hur ofta. Kanske nåt för er?

• didis

Den viktigast varningssignalen i ert förhållande är att ni inte kommunicerar öppet.

Sätt er ner och diskutera vad ni vill med era liv och med ert förhållande. Om han vill skaffa barn inom 2 år och du vill missionera i Afrika krävs det antingen uppoffringar från en av er eller att ni separerar. I vilket fall är det viktigt att ni vet hur den andres framtidsplaner ser ut.

Själv hade jag inte vågat skaffa barn med någon som inte var beredd att ta halv föräldraledigheten eller hade klart uttalat stöd för mina ambitioner yrkesmässigt . På samma sätt måste du själv avgöra på vilka du kan kompromissa och inte.

• mab26

Vi har gjort det flera gånger. T.ex. att vi ska städa en stund varje helg. Problemet är att det hela tiden är jag som måste säga: "Nu ska vi städa 2 tim på lördag". Tråkigt att vara den som hela tiden får ta initiativet....
    tattar-Emma skrev 2008-09-23 17:36:13 följande:

När jag och sambon flyttade ihop pratade vi igenom vad som skulle göras, hur det skulle göras och hur ofta. Kanske nåt för er?
  • mab26

Det är klokt det du skriver.

Vi vet egentligen hur vi vill ha vår liv i stort, att vi ska gifta oss 2010 och vill ha barn om ca tre år. Det är nog mer detaljerna som är problemet... Och det måste jag nog ta med honom. Tack!

didis skrev 2008-09-23 17:38:07 följande:
    Den viktigast varningssignalen i ert förhållande är att ni inte kommunicerar öppet.Sätt er ner och diskutera vad ni vill med era liv och med ert förhållande. Om han vill skaffa barn inom 2 år och du vill missionera i Afrika krävs det antingen uppoffringar från en av er eller att ni separerar. I vilket fall är det viktigt att ni vet hur den andres framtidsplaner ser ut.Själv hade jag inte vågat skaffa barn med någon som inte var beredd att ta halv föräldraledigheten eller hade klart uttalat stöd för mina ambitioner yrkesmässigt . På samma sätt måste du själv avgöra på vilka du kan kompromissa och inte.
Svar på tråden Måste allt vara en kamp???