• linahann

Det blev inte någon bra bröllopsdag...(långt)

Jo, det är jag. Det var en hel del som blev tokigt. Och jag har ingen jag kan prata med det om för jag vill liksom inte göra någon annan ledsen. De andra involverade verkar inte ha påverkats så. Eller så är det ingen som vågar säga något...

Vi fick avbokningar dan före dan. Så vi blev inte klara med festhäfte och bordplaceringar förrän sent kvällen innan bröllopet.
    Jag sov jätte illa pga av konstig klåda på benen, så jag försov mig, på min bröllopsdag!! Helt oförlåtligt!!
    Det blev super stressigt, nästan ingen frukost, glömde duscha min son, fick rusa som en tokig fram och tillbaka med alla inblandade. Inte alls den reflekterande stilla kaffestunden i köket som jag tänkt mig.
    Nåja, vi kom tjugo minuter försent till frisören- jag hade glömt att fixa fikan.
    Hade det bara varit detta hade det gått att släppa ganska fort.
    Men min far skulle köra tärnans och min hundar på kennel. Min blivande följde med för att hjälpa till.
    Pappa hade sagt att han visste vilken kennel det gällde, men körde till fel! Hittade sen inte till den rätta. Och jag fick inte tag på dem! Där satt vi med tre hundar! Min blivande skulle köra och hämta tårtan och började bli försenad. Det tog till kl tolv innan det var löst. Och jag satt hos frisören och storgrät. Hur skulle bröllopet bli om vi hade tre hundar att passa, hur skulle tårtan hinna hämtas, hur stressad var min blivande, och min stackars tärna fick rusa runt halva stan och var helt genomsvettig.
    Så blev det lugnt och hundarna blev lämnade.
    Frisyren blev först helt fel, så vi fick ta ner och börja om, då var håret så tupperat och preparerat att det inte blev super precis, men ok ändå.
    Sen skulle sminket på och vi skulle till kyrkan. Jag var så nervös och stressad att jag knappt kunde andas.
    När vi var i kyrkan, gick prästens mikrofon i sönder, så de som var med hörde ingenting. Sen läste hon fel text, sen spelade pianisten väldigt fel.
    Men min syster sjöng fantastiskt, barnen var jätteduktiga och vi blev gifta.
    Vi fick jättefin skjuts!

När middagen började var det fint, dock lite stelt trots sånger och annat roligt. Trots att många uppförde sig illa genom att inte bjuda på sig själv utan stå ute och rökte med sin lilla klick största delen av middagen.
    Det blev många fina tal, tårtan var kanon och brudvalsen jättefin. Många gick dock hem ganska tidigt, så det blev tyvärr inte så mycket dans. Men den dans som blev var jätte kul.
    Vi låg kvar på vårt hotellrum till kl 16 nästa dag. Jätteskönt.
    Men det var mycket jag önskade jag planerat anorlunda, och som jag önskar blivit anorlunda. Känns för jäkligt att ha gråtit hela förmiddagen på sin bröllopsdag.

Vill inte att någon ska veta hur jag känner, att jag är ledsen att det blev så här. Det var mycket som blev jätte fint, så jag känner mig dum som känner så.
    Skönt att skriva här i alla fall.

Tips från mig:
    1. strunta i det här med "sov så länge som möjligt så du är utvilad", du kommer gå på adrenalin. Gå upp tidigt så du har gott om tid!

2. Om du vet att du har gäster som inte är socialt vana, låt dem sitta med varandra, strunt i mixa reglen- det blira bara stelt och tråkigt.

• Svar på tråden Det blev inte någon bra bröllopsdag...(långt)
  • Fenixx

Klart du har rätt att "sörja" att det inte blev som du tänkt dig. jobbigt när man får stressa så.
    men lät som ändå fina stunder på erat bröllop med barnen, sång, tal osv. och det allra viktigaste..nu är du och din älskade gifta.
    ni får istället ta en härlig bröllopsresa ihop sen om ni kan.

jag håller med dig om gäster...jag kommer sätta gäster så att dem har delade intressen och dela upp dem lite på borden. jag har själv lite tysta och "trista" släktingar, dumt att sätta nån av våra glada sociala vänner själv med dem tex.

• chamor

Usch.. Beklagar! Hoppas att de goda minnerna kommer ta överhanden snart!

• didis

Först: GRATTIS!

Sedan: ta ett djupt andetag och låt det hela bero några dagar. Sedan sätter du dig ner och skriver ner allt som var bra med dagen och allt som kunde varit bättre.

När du beskriver det låter det inte så farligt, visst förstår jag att du var stressad men allt löste ju sig till slut!

Synd att inte alla bjöd till på festen, där förstår jag verkligen din besvikelse.

• Soon and very soon

hoppas du kommer smälta det hela snart! grattis och tänk vad tur att du har man o barn!
    "förstår" din frustration över att det var skaer som ej vart bra! var på bröllop förra helgen och kom på massa som jag ska tänka på till mitt eget, känner verkligen med dig! kram!!!

• blivandefrularsed

Förstår absolut att du känner så och har svårt att prata med dom närmaste om det, man vill ju inte klaga. På vårat bröllop var det också några så grejer som inte blev som vi hade tänkt och som jag grämer mig över i efterhand att jag inte planerade bättre. MEN, vi planerade i ett helt år innan och allt kan inte bli helt perfekt. I det stora hela hade vi en fantastisk dag!

Och dom grejerna som hände dig var ju inget du kunde fixat innan, allt var tillfälligheter och det är så det blir när det är människor inblandade. Man tror att man är tydligt med hur saker och ting ska vara och den som fått budskapet tror att han/hon tolkat det rätt.

Det låter ju ändå som att ni haft några riktigt bra stunder och ni får ta vara på dom! Kram på er!!

• linahann

Tack för inläggen!
    Jo jag är såå glad för det som var bra! Vi hade ju många underbara stunder. Många tack vare våra käraste anhöriga. Det kändes bättre bara att ha skrivit om det.
    Jag ska absolut försöka fokusera på det goda.
    Våra missar skall jag försöka använda som erfarenhet till min lilasysters bröllop om två år.

Nu ska vi på en två veckors resa med barnen. Jag hoppas den blir fantastisk.

• EllaM

Vi hade också några missar som jag verkligen grämde mig över efteråt, men jag tänker som så att i framtiden är det sådant vi kommer att skratta gott år, sådant vi kommer att skämta om. Och det kommer att få oss att le. Så därför känns det inte så farligt längre!!

• blivandefrularsed

Nä, det känns ju alltid värst precis efteråt. Sen bleknar minnet och som EllaM säger, vi kommer le åt alla små missöden i efterhand. Det var ju också dom som gjorde dagen så unik!

• Bäste vän

Grattis.. Ja håller me soon and very soon.. Tänk på va du har.. Här kommer en värmande grattis kram..

• kenttjej

Får passa på att gratulera! Du är ju gift nu i alla fall. Det är nog väldigt vanligt att man kanske har lite för höga förväntningar på bröllopsdagen, man börjar planera långt i förväg o föreställer sig bröllopsdagen som perfekt. Men jag tror att det är näst intill omöjligt när det är så många personer inblandade att få till allting perfekt. Ni får minnas dagen med både lyckliga stunder och små missöden.

Mycket tråkigt med folk som inte anstränger sig för att vara trevliga på er bröllopsdag, det är ohyfsat. Känner dock på mig att en del folk som vi bjuder oxå kommer vara lite tråkiga, tyvärr tillhör dessa släkten så vi kan inte välja att inte bjuda dem. Måste helt enkelt försöka ha överseende med dem o fokusera mer på de andra gästerna.

Lycka till med ditt fortsatta liv som gift!

Svar på tråden Det blev inte någon bra bröllopsdag...(långt)