• Anonym

engelska vanor

Min sambo är engelsman och därmed utan vanor dricker mycket.Helt normalt enligt dem,men för mig är det jättesvårt. Jag kan inte acceptera det. Jag tycker det är jätteroligt att festa och ibland kanske vin på en vardag, men för honom är det helt ok att "relaxa" med 8 öl på en tisdag. Han har skärpt sig efter att vi flyttade hit till Sverige,vilket han lovade. Ofta har jag kännt mig 2a efter ölen. :( Jag kan inte heller prata om viktiga saker när han druckit,tex tisdagkväll för ofta kommer han ju inte ihåg det dagen efter. Och snarkningarna är fruktansvärda...! Nykter sambo sover som en bebis!
    Jag tycker det är jättejobbigt men det kanske bara är jag.

• Svar på tråden engelska vanor
  • jinni

Mrs Redman to be,
    Bacaedi Breezer inte helt fel pa en fredag i solskenet! Sjalv blev det a pint and a half of stella

jag jobbar i Sittingbourne i Kent (bor i Canterbury, vi har precis kopt hus!). Bor du inne i London eller utanfor?

• Lucifer

Låter lite som alkoholistvarning tycker jag. Sitter han hemma och dricker själv eller är han ute och festar? Jag får intrycket att de som bor i England dricker i sällskap av andra och jag tycker det är lite (inte stor) skillnad mellan att dricka själv och med andra. Prata med honom. Lycka till.

• BlivandeMrsRedman

Jinni, det blev ett par diet coke istället - Swedish style.

Jag jobbar i Paddington, men bor i Walthamstow (på gränsen till Essex).

Canterbury är fint, va? Jag tror inte jag varit där men har hört att det ska vara fint.

Ha en skön helg med måttligt alkohol förbruk!

• Kaysah

elique - jag tycker inte att du kan döma trådstartarens pojkvän som alkoholist.

Det är faktiskt STOR skillnad på alkoholvanor i england jämfört med sverige!

Till trådstartaren vill jag säga som flera andra. Prata med din partner.

• kitten

8 öl en tisdag låter mycket tycker jag, vare sig han är svensk eller engelsman. Jag var tillsammans med en engelsman ett tag som hade lite tendenser till att dricka för mycket på veckorna. Men det visade sig att han kände sig mycket säkrare efter ett par öl, och då försvann omdömmet också. svår fråga, jag tycker att du skall ta en allvarlig diskussion om hur DU känner. och vad han skulle tycka om du gjorde likadant.

Lycka till!
    Kitten

• Moby

Har bott manga ar i England och haller med om att engelsmannen dricker oerhort mycket, later inte alls otroligt att dricka 8 ol en vardagskvall. Det ar ocksa helt OK for alla att vara bakfulla mitt i veckan i England - aven for de som har kravande jobb.

Forsok att forklara att det i Sverige inte ar normalt att dricka sa mycket i veckorna. En fraga bara: arbetar han eller gar han bara hemma? Problemet kanske ar att han ar undersysselsatt?

• CyberPet

Ölen i Sverige har en helt annan alkoholprocent än i England, så att dricka 8 öl per dag är som att dricka 16 öl per dag i England. Du kanske borde berätta det för honom istället. Kanske dricka folköl eller lättöl istället. (dessutom tycker jag personligen att starköl smakar för mycket sprit).

Sen ska man väl ta sedan dit man kommer också, så att leva som engelsman i Sverige är väl inte riktigt sjysst. Det må väl vara en sak om ni levde i England där ölen är svagare (och smakar godare).

Petra

• Julia B

Kroppen struntar i om du konsumerar själv, i sällskap av andra, en tisdag eller fredag, om du är ledsen eller glad, i Sverige eller i England.

Alla har en individuell gräns och när man väl nått den är det kört. Att dricka alkohol varje dag är ett väldigt bra sätt att skapa sig ett beroende. Upplever du det här som ett problem borde din sambo ta det på allvar, för din skull om inte sin egen skull är skäl nog.

• Sydneybruden

Fast det ar ju skillnad pa att dricka mycket och att dricka ofta. Dricker han uppat en 8 ol *var och varannan dag*, ja da har han kanske problem. Men dricker han tex tisdag men *inte* ons/tor/ bara ett par stycken pa fredagen ar det ju en annan sak.

Vore det - i dina ogon - mer acceptabelt om han festade till pa helgen "som en svensk"? Ar det *nar* han gor det som oroar dig eller *hur ofta* han dricker?

Du kanske kan hitta och visa fakta pa att levern och kroppen i storsta allmanhet tar skada av att dricka *ofta*, aven om det ar sma mangder.

Har i Australien ar det samma installning som i England, dvs helt accepterat att dricka ett par bars en tisdag kvall, men det ar sallan man ser folk bli lika fulla som svenskar, om jag ska vara arlig... sa det finns mycket teorier om huruvida det ar nyttigare att dricka mer men sallan, eller mindre och oftare. Jag vet inte vad som ar bast, arligt talat. Men jag har vant mig vid kulturen att ta ett par bars en vardagskvall - daremot kan jag ga utan alkohol en hel helg utan att sakna det alls.

Du maste prata med honom om hur du kanner, att du ar orolig for hans halsa och att du upplever att du kommer i andra hand. Forsok dock att inte anklaga, det blir det ofta bara varre utav.

• elique

Kaysah
    I Jamaica har de andra haschvanor än här. Det betyder ju inte att det är okej för kroppen och själen bara för det.
    Det är alltså inte en nations kultur som avgör om en kemikalie är farlig eler inte!

• Catty

Nej Elique- det ar inte ett lands kultur som avgor om en kemikalie ar farlig eller inte.
    Men vad jag tror att manga -kloka - personer (enligt min mening) tog fasta pa i inlagget- var Anonyms pojkvan's nationalitet och att han salunda ar van vid ett annat satt att "umgas med alkohol" an vad vi i Sverige gor. Det ar dessutom inte bara i engelsksprakiga lander som det ar sa, aven i Holland (dar min make kommer i fran och dar vi bodde tills nyligen) hor det till 'vanligheten' att man dricker en drink, vin eller ol efter jobbet- mitt i veckan eller pa fredagen. Daremot ser man (som Sydneybruden sager) sallan drangfulla personer i Amsterdam. Om de inte ar svenskar pa besok vill saga...
    Detta kan man da jamfora med hur vi i Sverige 'dricker'- dvs. genom Systembolaget 'planera vart drickande'. Det tycker jag ar ratt extremt at andra hallet faktiskt! Men visst, som svensk kan jag oxa undra ibland over 'ett glas alkohol om dan'...Tur att jag sjalv lika garna dricker Diet Coke! Oh, nej, nu ska nog nagon beratta for mig hur farligt det ar!!

Till Anonym: Prata med honom och forklara din syn pa saken- poangtera den svenska installning sa kanske han forstar lattare!

/Cat

• Sydneybruden

Ibland kan jag undra over den svenska mentaliteten "pa fredag ska jag bli sa full, sa full" - och inte bara hos tonaringar utan aven aldre...

Nu far jag sakert mothugg fran alla kloka kvinnor har som enbart dricker ett glas vin for att det ar gott och som aldrig dricker for att bli fulla, men jag menar inte er. daremot, handen pa hjartat, hur manga kanner ni som ser fram emot helgen for da blir det fest? I Magnus Uggla-stil - kung i baren osv.

Det ar en del av svensk kultur som jag inte saknar faktiskt.

• Catty

Haller med till 100% Sydneybruden!! Klokt talat!
    /Catty

• Gun

Jag tycker att det är helt ok med vin, öl och även sprit i veckorna, så länge man inte dessutom festar till "a la svensken" på helgerna.

Frågan är kanske om de åtta ölen han dricker på en tisdag är hans "helgfestande" eller om han även dricker åtta öl måndag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Då skulle i alla fall jag vara orolig.

• Jj?

Citat från anonym: "Ofta har jag kännt mig 2a efter ölen. Jag kan inte heller prata om viktiga saker när han druckit,tex tisdagkväll för ofta kommer han ju inte ihåg det dagen efter"

Detta är inte kontinentalt drickande detta är en alkoholists drickande

• Medea

Men engelsmännen dricker inte kontinentalt, de krökar ju alltid till ordentligt. Jag hävdar bestämt att de dricker mycket oftare och mycket mer än vad vi svenskar gör. Grova generaliseringar men det är min erfarenhet i allafall.

Alla kan väl konstatera att han dricker för mycket - problemet är ju det att han kommer att hävda att det är normalt (det är här det kulturella kommer in).

Känner ni inga andra engelsmän (som dricker mindre) och som du få att prata med honom? Klarar han av jobbet (jobbar han?) eller dricker han så pass sällan så att det funkar?

• trollälva

Det beror på kanske vilket umgänge man har, men jag tycker inte det stämmer att britterna överlag dricker på det sättet som beskrivits här. Det är kvalificerat skitsnack faktiskt.

JJ
    Helt rätt det du säger.

• BlivandeMrsRedman

Nu är jag nyfiken på en update från trådstartaren.
    Vad har hänt? Har du pratat med honom?

Svar på tråden engelska vanor