• Anonym

engelska vanor

Min sambo är engelsman och därmed utan vanor dricker mycket.Helt normalt enligt dem,men för mig är det jättesvårt. Jag kan inte acceptera det. Jag tycker det är jätteroligt att festa och ibland kanske vin på en vardag, men för honom är det helt ok att "relaxa" med 8 öl på en tisdag. Han har skärpt sig efter att vi flyttade hit till Sverige,vilket han lovade. Ofta har jag kännt mig 2a efter ölen. :( Jag kan inte heller prata om viktiga saker när han druckit,tex tisdagkväll för ofta kommer han ju inte ihåg det dagen efter. Och snarkningarna är fruktansvärda...! Nykter sambo sover som en bebis!
    Jag tycker det är jättejobbigt men det kanske bara är jag.

• Svar på tråden engelska vanor
  • Hanna 15/5-04

Tyvärr tycker jag att det låter som att han har problem med alkoholen och "gömmer sig bakom" att skylla på engelska vanor.

Mitt tips är att du sköer upp en förening för anhöriga till dem med alkoholproblem.

Jag förstår om det här låter drastiskt och jag hoppas att jag har fel. Men du bör nog se upp.

• Åsa

Jag tycker inte heller det låter som en engelsk vana utan snarare att han är på väg att bli alkoholist. Tror inte att engelsmän i största allmänhet dricker 8 öl en vanlig veckodag.

Jag håller med Hanna om att du bör kolla upp vart det finns hjälp att få.

• Julia B

Jag måste tyvärr hålla med, jag tror att han är på god väg att bli alkoholist. Att omge sig med folk som gör likadant betyder väl inte att det är bra eller normalt. Dessutom är det dyrt. Du kan ju vända på det, varför är det så viktigt för honom att dricka så ofta? Varför kan han inte nöja sig med ett par öl på fredagkvällen? Är ölen viktigare för honom är er relation? Du vill inte leva med alkoholist, jag lovar, speciellt en som inte inser att han har problem.

AA har en anhöriggrupp som heter Alanon. Hör av dig till dem med dina fungeringar, de kan det här.

• jinni

Jag haller med, tror inte det gar att skylla det pa engelska vanor. Jag bor i
    england och visst folk dricker mer (mitt i veckan) men min sambo skulle inte halla i sig 8 ol nar han ska upp och jobba dagen darpa.

Ta ett snack med honom och sag att du vill att han drar ner pa drickandet. Hur klarar han av att jobba for resten, blir han inte bakfull och trott dagen efter?

kram jinni

• BlivandeMrsRedman

Anonym - jag måste hålla med dig. Detta är otroligt vanligt i england. Eller i alla fall i London där jag bor.
    På lunchrasterna ska man till puben och där kan man dricka en 4-5 öl, sedan tillbaka till jobbet i ett par timmar innan man drar tillbaka till puben för mera öl.
    Och allt detta på en vardag!

Visst är det jobbigt, och speciellt som svensk där man är inlärd att alkohol är din värsta fiende och dricker du mer än 2 units i veckan så är du alkoholist osv.

Prata med honom. Tala om att du är orolig för hans lever eller nåt. Han kanske behöver höra det från någon som älskar honom och bryr sig om hans välmående. Du kan ju föreslå 2 shandy istället för 8 öl en vardag.

Min engelsman och jag dricker nog mer alkohol än de flesta svenskar skulle tycka var "normalt". Fast alla våra kompisar dricker samma mängder, så det är faktiskt en engelsk vana. Fast även spansk, fransk och italiensk...

Oh, va jag svamlar. Anyway, prata med honom. Lycka till!

• jinni

Men han kanske inte ar nagon southern shandy drinking fairy hihi var bara tvungen. Lite ironiskt ar att en kollega fragade mig just om jag inte skulle med till puben. Har blivit lite tradition pa fredagarna, ska dock forsoka att bara halla i mig en ol istallet for atta....

Tradstartaren, lycka till, han inser nog att han borde dra ner om du forklarar hur du kanner.

jinni

• BlivandeMrsRedman

Jinni! Jag ska själv iväg till puben nu och sitta ute i solskenet med en bacardi breezer eller rentav en shandy . Var jobbar du?

• elique

Det är INTE en engelsk vana. Det är en alkoholists vana.

• Såsan

Det är mer vanligt med alkohol i veckorna här i England, jag tar ofta ett glas vin till lunchen och det kan bli en och annan öl på kvällarna också. Men som svensk känns det lite konstigt ibland.

När min blivande man kom och hälsade på mig i Sverige köpte jag folk- och lättöl åt honom så att han kunde dricka sin öl utan att det blev så mycket alkohol. Det kanske kan vara något för din sambo?

Svar på tråden engelska vanor